ביום הדרמטי של פרסום דו"ח וינוגרד, נוצרה סיטואציה יוצאת דופן בה למשך שעה שלמה, עת כל אמצעי התקשורת משדרים בשידור חי וצמאים לכל פיסת מידע, נהנתה לשכת ראש הממשלה מעמדת יתרון מיוחדת: אולמרט, האנטי-גיבור של הפרשה, היה היחיד מבין כל האזרחים (ובתוכם כתבי החדשות) שהחזיק בידו את הדו"ח עצמו, יחד עם שר הביטחון אהוד ברק. כיצד התנהלה לשכת ראש הממשלה בסיטואציה יוצאת הדופן, האם ניסתה לבשל מיני ספינים ולשחרר חלקי מידע בצורה מוטה? מה עשתה לשכת שר הביטחון עם הדו"ח? וכיצד התנהלו העיתונאים עצמם?

בסעיף 131 של פרק 13 בדו"ח וינוגרד קובעת הוועדה באופן חד משמעי כי "לדליפת המידע היו השפעות מיידיות בשדה הקרב". שדה הקרב אליו מתייחסת הוועדה הוא לבנון והמידע המדובר הוא ביטחוני, אך גם על שדה הקרב התקשורתי משפיעה דליפת מידע. במקרה של דו"ח וינוגרד עצמו, נראה כי אכן נעשו מאמצים להדליף ממנו מידע לפני פרסומו כדי להשפיע על הלך הרוח הציבורי. קשה לקבוע עד כמה הם היו אפקטיביים, אך ברור כי בין חמש לשש, בשעה שלפני מסיבת העיתונאים בבנייני האומה, כשהדו"ח הגמור כבר היה בידי לשכות ראש הממשלה ושר הביטחון, דלפו ציטוטים, רובם מתונים מאוד ביחס לראש הממשלה ואף מחמיאים. חשובים לא פחות מעצם שידור הציטוטים הוא היחס והפרשנות שניתנו להם, והאופן בו מוסגרו על ידי ערוצי הטלוויזיה.

מרבית הציטוטים (בין היתר: "המהלך הצבאי הקרקעי בימים האחרונים של הלחימה לא מוצה ולא השיג את מטרותיו"; "ההחלטה לצאת למבצע הקרקעי האחרון היתה החלטה סבירה") הופיעו בניסוח כמעט זהה בשלושת הערוצים, אך בעוד בערוץ 1 ו-10 הקפידו להסתייג ולציין בכל פעם מחדש את מקור הציטוט והאינטרס הברור שלו, בערוץ 2 הציטוטים התקבלו באופן שונה, גם באופן הצגתם וגם באופי התגובות שניתנו להן.

באולפן ערוץ 1 התארחו בדקות שלפני פרסום הדו"ח חברי הכנסת גדעון סער ואפי איתם מהאופוזיציה, ובערוץ 10 התארח לזמן קצר דן מרגלית, ולאורך כל המשדר סיפק עפר שלח פרשנות ביקורתית על ראש הממשלה. לעומת הערוצים המתחרים, בערוץ 2 האורח הביקורתי ביותר כלפי אולמרט בחצי השעה שלפני פרסום הדו"ח היה שלמה בוחבוט, ראש עיריית מעלות, שדיבר על נטישת העורף האזרחי בצפון, לא על אחריות ראש הממשלה למלחמה. אורחים המקורבים לאולמרט דווקא לא חסרו שם. משום כך גם כשכתב הערוץ, עמית סגל, סיפק ציטוטים פחות מחמיאים לאולמרט, לא היה מי שידגיש אותם ויכניס אותם להקשר הכללי.

כשהוא בוחן את הדברים בדיעבד בראיון ל"העין השביעית", נותן סגל ציון גבוה לביצועים של "מקורבי" אולמרט בשעה המדוברת. "אין ספק שאלמלא ההדלפות המוקדמות בשעה שבין חמש לשש", הוא אומר, "תמונת המצב של אנשי אולמרט היתה הרבה פחות טובה. הרושם שהיה נוצר בעיני צרכן תקשורת סביר, אם הציטוט הראשון שהיה נחשף אליו היו דבריו של וינוגרד, היה רושם הרבה יותר בעייתי מבחינת ראש הממשלה".

מצד אחר, סגל מציין כי בכל מקרה לא מדובר בציטוטים שעשו שינוי של "180 מעלות", לדבריו. "אלה מהלכים תקשורתיים נכונים", אומר סגל, "לא לשנות את התמונה לחלוטין אלא לנסות לשפר אותה, לעשות לה קוסמטיקה טובה. כאן לא היה ניתוח פלסטי אלא קוסמטיקה מאוד מוצלחת".

רביב דרוקר, פרשן ערוץ 10 שהקפיד להסתייג מהציטוטים המחמיאים שהביא מהלשכה, גורס אחרת: "לאור העובדה שהציטוטים פורסמו בחמש וחצי, עשרים לשש, לא ברייטינג שיא, ובשש עלה השופט ודיבר חצי שעה, ואחרי זה קראו את הדו"ח, להערכתי היתה לזה השפעה מועטה מאוד. אם פתאום השופט היה זורק פצצה על המהלך הקרקעי האחרון, אף ספין של לשכת ראש הממשלה לא היה משנה".

קשה למדוד את השפעות ההדלפות בשעה שלפני מסיבת העיתונאים על האופן שבו הדו"ח התקבל בקהל הרחב (ובקרב מעצבי דעתו בכלי התקשורת), אך נראה כי היתה לו לפחות השפעת-מה. עדות לכך ניתן למצוא בדברים שאמר דני קושמרו, מנחה המשדר בערוץ 2, בשעה חמש ארבעים ושתיים: "בעוד 18 דקות כולנו נדע מה וינוגרד חושב על המלחמה באמת, למרות שנדמה לי שאנחנו כבר יודעים מה הוא חושב עליה".

הנה כך זה קרה:

17:00-17:30 - "להוציא את המשפטים שמזכים אותו"

17:07 - שלושת ערוצי הטלוויזיה נמצאים בעיצומו של משדר מקדים לקראת מסיבת העיתונאים של וועדת וינוגרד. בדקות אלה, כאמור, כבר הוגש הדו"ח ללשכות ראש הממשלה ושר הביטחון, והחלה הספירה לאחור לקראת ההדלפות. בערוץ 2 מדברת רינה מצליח על "עותק לכל עוזר", ועמית סגל מחרה מחזיק אחריה בדברו על "ארגזי דו"חות" (לפי דובר הוועדה, שני דו"חות בלבד סופקו בשלב זה ללשכות. אחד לראש הממשלה, השני לשר הביטחון). אפשר רק לנחש מאיזו לשכה באו הציטוטים המחמיאים לאולמרט, ומאיזו הביקורתיים.

17:12 - ערוץ 2 מדווח כי אנשי ראש הממשלה קוראים את הדו"ח, ומצליח מציינת שזאת במטרה "להוציא את המשפטים שמזכים אותו".

17:21 – אודי סגל מציין כי ראש הממשלה אסר על אנשיו לומר דבר. דני קושמרו מתאר 22 דקות בלא הדלפות כ"נס פוליטי".

17:22 – רוני דניאל מתחיל ברמיזות. מי שקרא את הדו"ח עד תומו, הוא אומר ומדגיש שמשום כך לא מדובר במישהו מלשכות ראש הממשלה או שר הביטחון, סיכם את דבריו במשפט "זה היום של אהוד אולמרט". דניאל ממשיך ואומר כי בפרשת 60 השעות האחרונות, "עיקר הטענה מונחת לפתחי הצבא ולא על אהוד אולמרט".

17:25 – איילה חסון מתראיינת ל"ערב חדש" בערוץ 1. היא מספרת למנחה, רונן ברגמן: "אין לנו את רוח הדברים. אין לנו את הציטוטים. אבל אפשר לומר שבהחלט הדברים קשים, כך נשמע כאן מאנשים שהציצו בדו"ח הזה".

17:30 – רביב דרוקר מוסר בערוץ 10 רמז ראשון מלשכת ראש הממשלה. לדבריו, שומרים שם על דממה, "אבל אני שומע מאחד מהם, ממש ממש בזהירות, שהכיוון מבחינתם הוא חיובי". דרוקר ממהר לסייג – "צריך להדגיש, כמובן, יש גם ניסיון לעשות מן הסתם ספין על הדו"ח, צריך להגיד את כל ההסתייגויות ואת כל מקדמי הזהירות...". עפר שלח מסתייג גם הוא ואומר כי זהו "ניסיון לקבוע את הטון, את הטמפרטורה שבה נשמע את השופט וינוגרד". לאחר שיחת אולפן קצרה, יוצא ערוץ 10 להפסקת פרסומות.

17:30-17:50 - הסתייגות יוצאת דופן בערוץ 2

17:31 – מצליח מספקת עדכון מלשכת ראש הממשלה: "הם באמת קיבלו הוראה לא להוציא שום דבר אבל בכל זאת הם מוציאים רוח אופטימית, אנשים שיושבים עם ראש הממשלה וקוראים את הדו"ח אומרים לנו 'המצב טוב ויהיה טוב' והם די מרוצים ממה שהם רואים, אם כי הם לא יכולים למסור לנו פרטים". מיד עולה כותרת: "שביעות רצון בקרב אנשי ראש הממשלה שקוראים כעת את הדו"ח", שתישאר באוויר עד 17:34.

אודי סגל מסתייג (הסתייגות יוצאת דופן בערוץ 2) ומציין שזהו חלק מבליץ צפוי, ובכל מקרה היו מעבירים את המסר שהם "עוברים את הדו"ח", כלומר יוצאים זכאים, כי זה המסר שסוכם עליו עוד לפני שהדו"ח הגיע לידיהם.

רוני דניאל מסתייג, אבל דווקא מההסתייגות של סגל ואומר: "אבל אי אפשר בעניין הזה להישען רק על האסטרטגיה שהם קבעו לעצמם. יש לנו תמונה פחות או יותר, נקרא לזה מסודרת, של לפחות רוח הדו"ח הזה, ובכל מה שנוגע לראש הממשלה ו-60 השעות יש ביקורת עליו, אבל היא מינורית. עיקר הביקורת היא על הצבא".

17:34 – מצליח מביאה ציטוט ראשון מהדו"ח: "המהלך הצבאי הקרקעי בימים האחרונים של הלחימה לא מוצה ולא השיג את מטרותיו". הציטוט עולה מיד כשקופית. ארבע דקות אחר-כך, תדגיש כי ציטוט זה מטיל למעשה את האחריות על הדרג הצבאי. הביקורת היא לא על עצם היציאה למהלך, היא אומרת, אלא על הביצוע, ומציינת באופן מעט בלתי-מובן כי "אני פשוט חושבת שאם היה ציטוט יותר חריף לגבי ראש הממשלה, או משהו, הייתי מקבלת אותו קודם". רוני דניאל מחזק את דברי מצליח על כך שהביקורת מופנית לצבא ולא לראש הממשלה.

17:35 – ערוץ 10 חוזר מפרסומות ודרוקר מביא את אותו הציטוט לגבי המהלך הצבאי. גם זה עולה כשקופית. נדב פרי, המשדר בקור מקפיא מסופת השלג שהשתוללה בירושלים, ממשיך את הטון הביקורתי בערוץ 10 עם הציטוט: "ברור ומובן שישנה אחריות לדרג המדיני על ההחלטות", אך לפני שהוא מספיק לספק פרשנות השידור נקטע.

17:39 – איילה חסון מביאה בערוץ 1 את הציטוט על המהלך הקרקעי, העולה כשקופית. גאולה אבן, להבדיל מרינה מצליח, רואה במשפט זה ביקורת על אולמרט. היא מדגישה כי הוא סותר את הרוח שנשבה בימים האחרונים, אשר כללה הדלפות מחמיאות לראש הממשלה.

17:45 – חסון מספקת ציטוט נוסף: "ההחלטה לצאת למבצע הקרקעי היתה סבירה במסגרת שיקול מדיני ומקצועי". "אפשר להניח מי שלח לך את הסמס", אומרת אבן. "לא, את טועה לחלוטין. משם דממה חרישית", עונה לה חסון. הציטוט עולה כשקופית. קרן נויבך מדגישה מיד כי חסר עדיין ההקשר השלם, ומסייגת את הציטוט.

17:47 – דרוקר מביא ציטוט דומה, תוך שהוא מאזכר לראשונה שתיית בקבוקי שמפניה בלשכת ראש הממשלה (ראו בהמשך), ומדגיש את מקור הציטוט: "אפשר לומר עכשיו שבלשכת ראש הממשלה, כמעט פותחים את בקבוקי השמפניה, אומרים שמה שיש שמה שפה מאוד סבירה [...] הוועדה קובעת 'הקונספציה שהייתה בבסיס המבצע, להביא להחלטה 1701 צלחה, אנחנו לא מקבלים את התפיסה שהמלחמה היא כולה כישלון על אף הליקויים והמחדלים שהתגלו במסגרתה'. ועוד קובעת הוועדה 'שיקול הדעת המקצועי שהוביל למבצע הקרקעי האחרון היה סביר' [...] כלומר ההחלטה לצאת למבצע הקרקעי האחרון, על-פי ועדת וינוגרד, על-פי ההדלפות שזורמות עכשיו, ועכשיו הן קצת יותר זורמות מלשכת ראש-הממשלה, היתה סבירה ומקצועית”.

שלח טוען כי עצם ההתמקדות ב-60 השעות האחרונות היתה ספין של אולמרט, וכעת ברור מדוע. יעקב אילון ומיקי חיימוביץ' מציינים שהציטוטים הללו הם "דברים אינטרסנטיים", היוצאים מלשכת ראש הממשלה. גם ירון לונדון, הנמצא לצידם באולפן, מדבר על ספין של לשכת ראש הממשלה.

17:49 – ערוץ 2 חוזר מהפרסומות. עודד בן-עמי מעביר את השידור היישר אל אודי סגל, המבשר "זהו הציטוט שחיכינו לו – כך נכתב בדו"ח: 'ההחלטה לצאת למבצע הקרקעי האחרון, של ראש הממשלה, היתה החלטה סבירה. ההחלטה להשאיר את הכוחות בתוך השטח היתה סבירה'. בכלל, ממה שאני שומע, את רוח הדו"ח הקודם שאופיין במילים 'כשל'' החליפו המילים 'שיקול דעת סביר', מבחינת ראש הממשלה מדובר בציטוט מזכה". מיד עולה כשקופית הציטוט: "החלטת ראש הממשלה לצאת למהלך הקרקעי האחרון הייתה סבירה".

אין כל אזכור של מקור הציטוט או הסתייגות מתוכנו, להיפך. רוני דניאל מספק מיד את פרשנותו: "נדמה לי שהדברים שאומר כאן אודי עכשיו הם בעצם הליבה של הדו"ח, לפחות מבחינתם של מי שדורשים את פיטוריו או את התפטרותו של ראש הממשלה".

חסון מדווחת על מסר רשמי מדובר ראש הממשלה: "יש אנחת רווחה בלשכת ראש הממשלה. כל הנתונים וכל האמירות שנוגעות ל-60 השעות האחרונות מדברות על הכרעות סבירות".

17:50-18:00 - "שכל העלוקות ייחנקו"

17:50 – חיימוביץ' שואלת את צ'יקו מנשה על המצב בלשכת ראש הממשלה, עד כמה שומעים אצלו את "שליפת הבקבוקים?". מנשה מספר כי אנשים היושבים לצידו של ראש הממשלה אכן מדברים על "אנחת רווחה". בהמשך הדגיש כי זהו מסר שבלשכת אולמרט היו רוצים שהתקשורת תעביר: "השורה התחתונה שהם רוצים שאנחנו נשמע, מדברת על 'אנחת רווחה' אצל ראש הממשלה".

אילון מזכיר כי אנשי ראש הממשלה הצליחו למצוא ציטוטים סלקטיביים ביותר לפני פרסום דו"ח הביניים, ומוציא את השידור לפרסומות.

17:51 – חסון מביאה ציטוט נוסף: "אין זה מקומה של הוועדה הציבורית לבחון אם היו שיקולים אישיים או פוליטיים בהחלטה הזאת". הציטוט עולה בשקופית. קרן נויבך מציינת שכדאי להתייחס בזהירות לא רק לציטוטים אלא גם להודעה של דובר לשכת אולמרט, "שגם בה יש משום הרצון לכוון את מצב הרוח של כולנו כאן [...] את אנחת הרווחה הזאת הם רוצים לראות גם בכותרות של מחר בבוקר אבל אנחנו עוד נמתין".

17:52 – עמית סגל מדווח כי "בחדרו המחומם של אהוד אולמרט יש הערב אווירה אפשר לומר אפילו שמחה". אמנון אברמוביץ' מפרשן: "בדו"ח לא יפתיע אותי דבר. כל הציטוטים עולים בדייקנות מוחלטת עם דברים שאמרנו כאן בשבועות האחרונים". הוא מדגיש שוב שעל פי הוועדה, ההחלטה ליציאה למבצע האחרון היתה סבירה.

17:54 – מצליח מביאה ציטוט נוסף: "'אי אפשר לקבוע שהמלחמה הזו היתה כישלון, מוקדם מדי להגיע למסקנה כזאת לגבי מלחמת לבנון השנייה', וזה כבר החלטה יותר כוללת לגבי כל המלחמה". עולה שקופית עם הציטוט: "אי אפשר לקבוע כי המלחמה הייתה כישלון".

17:54 – טומי לפיד, המתארח באולפן ערוץ 2, מקבל את רשות הדיבור ואומר: "אני מאושר ואני מקווה ומצפה שכל העלוקות שמצצו את דמו של אולמרט ייחנקו". על כך מגיב עודד בן-עמי בקול בס עמוק: "עד כדי כך...".

17:55 – עמית סגל מביא "כמה ציטוטים שאולי קצת משנים את הרושם": "כמו שהיו ליקויים בהחלטה לצאת למלחמה, כך היו ליקויים וכשלים חמורים גם במהלך שאר הימים"; "ההחלטה לצאת למלחמה היתה [..] ללא הכנה והיתה ולקויה"; “ישראל לא התכוננה כראוי למלחמה הזו". הציטוטים עולים כשקופית בזה אחר זה.

עודד בן עמי פונה מדיווח זה לשני אנשי צבא לשעבר (איל בן-ראובן ואיתן בן-אליהו) היושבים באולפן, ושומע מהם שצה"ל למד את טעויותיו וכמה חשוב לסמוך עליו.

17:55 – גדעון סער, המתארח באולפן ערוץ 1, מדבר על אחריות אישית להחלטות.

17:57 – נדב פרי מביא בערוץ 10 ציטוט: "ראינו כשלים וליקויים חמורים בתהליכי קבלת החלטות, כך בתקופה הראשונה שבחנו וכך בתקופה זו". הציטוט עולה כשקופית.

17:58 – רוני דניאל מסכם את "הרוח הכללית של הדו"ח" כביקורת על הצבא: "מי שקרא את הדו"ח הזה בימים האחרונים הגדיר אותו באוזני מישהו אחר: 'טוחנים שם את צה"ל עד דק'".

17:59 – בערוץ 1 מתארח אפי איתם ומדבר נגד "אנחת הרווחה" של אולמרט.

18:00 – דובר הוועדה עולה לבימה ומזמין את חבריה להיכנס לאולם. וינוגרד תיכף יתחיל לקרוא בקול את עיקרי הדו"ח, זה שכולנו חושבים שאנחנו יודעים מה כתוב בו, לפני שראינו ממנו אפילו דף אחד.

* השידורים נצפו באדיבות האגודה לזכות הציבור לדעת