ביום חמישי שעבר דיווח רוני דניאל במהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 2 על כשלון ניסוי של מערכת נאוטילוס ליירוט טילים מתוצרת חברה אמריקאית המתחרה ברפא"ל. "מבוכה של ממש", הגדיר דניאל את תוצאות הניסוי, ופנה להסביר את השתלשלות הדברים שהביאה לקיומו: "נכון שמערכת הביטחון קיבלה החלטה להצטייד במערכת כיפת-ברזל מתוצרת רפא"ל, אבל היו כל מיני שתדלנים ולחצים, וביקשו לבדוק פעם נוספת את מערכת הנאוטילוס האמריקאית [...] אז מנכ"ל משרד הביטחון, פנחס בוכריס [...], יצא לארה"ב בין השאר כדי לבדוק את המערכת הזו, ולמרבה ההפתעה והמבוכה בזמן הניסוי המערכת פשוט לא עבדה".

דניאל המשיך וסיפר כי "כשבוחנים את הספרים ובודקים את הבדיקות הנדרשות" מסתבר שהמערכת אינה פועלת ב-70% מהמקרים, וגם כשהיא מצליחה לפעול, תוצאת הפגיעה שלה "ממש מביכה". הוא אף סיפק נתונים מדויקים על אחוזי הפגיעה: "ירו בסך הכול 36 קסאמים שם במדבר הזה, ציפו לפגיעה של לפחות ב-21 מהם, למרבה ההפתעה רק שמונה פגעו". הכתובית שליוותה את הכתבה קראה "ניסוי כושל לנאוטילוס", ובהמשך נוסף הפירוט "הדגמת ניסוי ירי של המערכת האנטי-רקטית בפני נציגים ישראלים - כשלה".

למחרת, ביום שישי, פירסם אמיר בוחבוט ב"מעריב" ידיעה תחת הכותרת "מערכת הנאוטילוס שוב החטיאה את המטרה". כותרת המשנה קראה: “בניסיון נוסף למצוא פתרון מיידי לקסאמים השתתפו ראשי משרד הביטחון בניסוי של הנאוטילוס בארה"ב". ובידיעה עצמה נכתב כי "מנכ"ל משרד הביטחון, תת-אלוף במיל' פנחס בוכריס, הודיע ללשכת שר הביטחון אהוד ברק כי ניסוי הנאוטילוס שנערך בניו-מקסיקו שבארה"ב נכשל, זאת לאחר שהמערכת היקרה לא הצליחה לפגוע בחלק ניכר מרקטות התרגול ששוגרו לעברה". בהמשך מוזכרים שתדלנים מטעם החברה האמריקאית, ולבסוף נכתב כי מנכ"ל משרד הביטחון "צפוי לשוב היום ארצה מהניסוי".

אלא שבאתר "אומדיה" דיווח אתמול רן פרחי כי בחברת נורתרופ-גרומן, המפתחת את פרויקט הנאוטילוס, טוענים שכלל לא נערך ניסוי במערכת בעת הביקור של מנכ"ל משרד הביטחון. לא שוגרו טילים, ומובן שאלה לא פוספסו על-ידי המערכת. דובר משרד הביטחון, שלמה דרור, אף אישר ל"אומדיה" כי הניסוי שבו דובר נערך בשנת 2005.

הבוקר (שני) התקבל אישור נוסף לכך שלא היה כלל ניסוי. יובל אזולאי דיווח ב"הארץ" על נסיעתו של מנכ"ל משרד הביטחון לארה"ב וציין כי האורח התאכזב מהמערכת האמריקאית, שכן "לא הוצגו בפניו יכולותיה ביירוט רקטות”.

בדיווחים של דניאל ובוחבוט, כך נראה, תואר כשלון ניסוי מלפני כמה שנים ככישלון שהתרחש לאחרונה. מישהו בתעשייה הבטחונית לא דייק בתדרוך שמסר לכתבים הצבאיים, או שמא הכתבים שירתו ביודעין את מי שביקש לייצר מצג שווא?

במקרה של בוחבוט, הטעות גלויה. מנכ"ל משרד הביטחון לא יכול היה לדווח "ללשכת שר הביטחון אהוד ברק" כי "המערכת היקרה לא הצליחה לפגוע בחלק ניכר מרקטות התרגול ששוגרו לעברה", שכן אף רקטה לא שוגרה. גם אם מדובר בדיווח על ניסוי מלפני שלוש שנים, ומתעלמים מכך שהוא מוצג כאילו נערך לאחרונה, הדיווח של בוחבוט נותר בעייתי, שכן בוכריס כלל לא היה אז מנכ"ל משרד הביטחון, ובתפקיד שר הביטחון כיהן שאול מופז.

דיווחו של דניאל מעט פתלתל יותר. מדבריו אמנם עולה כי הניסוי הכושל נערך לכל המוקדם בשנה האחרונה, שכן ההחלטה הממשלתית להצטייד במערכת כיפת-ברזל התקבלה כבר בתחילת 2007, ואם היו שתדלנים שביקשו לבדוק "פעם נוספת" את המערכת האמריקאית, כפי שהוא טוען, הרי שהניסוי שבו "המערכת פשוט לא עבדה" נערך לכאורה מרגע ההחלטה ועד היום.

אך בדיקה דקדקנית מגלה שכתב ערוץ 2 נקט, במקרה או במכוון, זהירות רבה בניסוח. כשהוא מדבר על "הניסוי" שנערך לאחרונה, הוא טוען כי המערכת כלל לא עבדה, כך שמי שמאוד מתאמץ יכול להבין שאכן לא נערך כלל ניסוי. כשדניאל מזכיר כי "ירו בסך-הכל 36 קסאמים שם במדבר הזה", שמתוכם נפגעו רק שמונה, הוא לא אומר מתי הם נורו. תהא כוונתו אשר תהא, לעורכי המהדורה הוא גרם להאמין שמדובר בניסוי טרי, אחרת ספק אם היו מכתירים את הדיווח שלו במלים "ניסוי כושל לנאוטילוס".

תגובות

דוברת ערוץ 2 מסרה בשם רוני דניאל: “נתתי דוגמה מהעבר, ולא אמרתי שבפעם הזאת היה ניסוי. נתוני הניסוי לא התייחסו לביקור הזה, וזה מה שאמרתי".

יועץ התקשורת של "מעריב" מסר בשם העיתון: "אין תגובה".

עמית צימר, דובר רפא"ל: "כמוך שמעתי בתקשורת על הניסוי, ואני לא יודע מה נכון ומה לא נכון. להבדיל מתומכי הנאוטילוס, אנחנו לא נוהגים להשמיץ את הפתרונות האחרים ועסוקים רק במתן פתרון כיפת-ברזל".