ישראל גולדשטיין, מנכ"ל רשת מקומוני שוקן, ואבי סולומון, עורכה הראשי, קיימו השבוע (ג') סדרת מפגשים עם עובדי הרשת במערכות המקומונים ברחבי הארץ. העובדים הוזמנו, ללא התרעה מוקדמת, למפגש שבו תימסר להם, כך נאמר, הודעה "חשובה מאוד".

בכל מפגש חזרו גולדשטיין וסולומון על אותה בשורה: בתוך כשלושה חודשים, לכשיסתיימו ההיערכויות הטכניות, תצומצם הרשת באופן משמעותי. המסגרות הכוללות את העורך הראשי, צוות ההגהה, הגרפיקה וההפקה בכל אחד מהמקומונים יפורקו. כתחליף יוקם בגוש דן מרכז אחד שבו יבוצעו כל שלבי העריכה, הגרפיקה, ההגהה וההפקה של כלל המקומונים. מחלקות המכירות בעיתונים השונים - יישארו במקומן.

השיחות היו קצרות. בסיומן אמנם ניתנה אפשרות להציג שאלות, אך לדברי כמה מהנוכחים, הן לא נענו בתשובות של ממש. "הם לא ממש הסבירו בפירוט מה יהיה", אומרת אחת העובדות, "ובנושאים האקוטיים הם התחמקו מלתת תשובות". עובד ותיק ברשת מספר שבפגישה שבה נכח, שארכה כרבע שעה בלבד, העובדים כמעט שלא קיבלו מידע. "מה שהופיע באתרי האינטרנט שדיווחו על הפגישות היה יותר ממה שסיפרו לנו פנים אל פנים", הוא אומר.

משיחות עם עובדים מכמה מקומונים ברשת, שנכחו בפגישות השונות וביקשו להישאר בעילום שם מחשש שיפוטרו, עולה התמונה הבאה: במערך העריכה החדש, שיוקם באזור המרכז אך לאו דווקא באתר שבו שוכנת כיום מערכת העיתון "העיר – תל-אביב", יבוטלו למעשה משרות העורכים בעיתונים. תחת זאת יתמנו עורך ספורט רשתי, עורך תרבות רשתי, עורך מגזין רשתי, עורך מדורים רשתי וכן הלאה. אלה יעבדו "בצורה רוחבית" ויערכו את כל עיתוני הרשת. כך למשל העורך הראשי של החדשות ברשת יקבע את תוכני מדור החדשות בעיתון המתפרסם בתל-אביב, וגם בזה של באר-שבע, מודיעין, חיפה ושאר מקומוני הרשת.

לפי הנאמר בפגישות, תחת כל עורך רשתי יעבדו סגני עורכים שאמורים להכיר את הסביבה שבה מופץ כל עיתון, היכרות עמוקה די הצורך כדי לתקן עובדות שגויות העלולות להשתרבב לדיווחים ולפסול סיפורים שכבר ראו אור במקומונים אחרים. אלא שגם הסגנים יישבו דרך קבע בתל‌-אביב, וישמרו על קשר יומיומי עם הכתבים בפריפריה באמצעות דואר אלקטרוני וטלפונים וכן באמצעות מערכת מקוונת חדשה, דמוית תוכנת מסנג'ר.

הסגנים גם יגיעו מדי פעם לישיבות עם הכתבים שייוותרו בערים שבהן מופצים העיתונים, ישכתבו את הידיעות שיקבלו מהם ויציגו בפני העורך הרשתי את הנושאים המיועדים לפרסום, אך יותירו לו את ההכרעה מה יתפרסם ומה לא.

גולדשטיין וסולומון הציגו במפגשים עם העובדים את השינויים האלה כמהלך הממשיך את תהליך ה"מיתוג" של הרשת, שהחל בינואר 2007. אז שונו שמות העיתונים כולם ל"העיר" ונבחר מוטו אחיד – "כל עיר והעיר שלה" – כדי להדגיש את "כוח המקומיות והייחוד של כל מקום" (כך לפי "ספר המותג" של הרשת). לדברי עובדים שנכחו בפגישות, ראשי הרשת הציגו את המהלך ככזה שנועד "לשדרג את העבודה ולמקצע אותה, לשפר ולייעל אותה". לפחות באחת השיחות הם אף רמזו כי הצעד הוא, בין היתר, הכנה לקראת מעבר הרשת לאינטרנט.

מסר שחזר על עצמו בשיחות, שהודגם בדימוי מעולם הספורט, היה כי העובדים הבכירים שירוכזו בתל-אביב יהיו "נבחרת חלומות". אחד העובדים מספר כי מנהלי הרשת אף הבטיחו שלאנשי "נבחרת החלומות" צפוי עתיד מזהיר לא רק ברשת שוקן, אלא בעולם התקשורת הישראלי בכלל. "אמרו לנו שבעוד שלוש-ארבע שנים אנשים לא יאמינו שכל אותם מוחות שהיום הם אנשי מפתח בתקשורת וראשי דסקים עבדו פעם במערכת אחת", הוא אומר. נכון לעכשיו, לא ברור מי מבין עובדי הרשת ימצאו את עצמם ב"נבחרת החלומות" (או "הגלקטיקוס", לפי התבטאות אחרת), אף שכמה מהנבחרים כבר יודעים על הצפוי להם.

משמאל: מנכ"ל רשת "העיר" ישראל גולדשטיין, העורך הראשי אבי סולומון ועורך המקומון בתל-אביב אורי שאלתיאל

משמאל: מנכ"ל רשת "העיר" ישראל גולדשטיין, העורך הראשי אבי סולומון ועורך המקומון בתל-אביב אורי שאלתיאל

כמה מהעובדים שהתראיינו ל"העין השביעית" הזכירו כי בשיחות הללו נאמר שאחת ממטרות הקמת "נבחרת החלומות" היא ליצור מצב שבו כל מקומוני רשת שוקן ידברו ב"שפה אחידה". אך מה תהא אותה שפה אחידה? לפני כשנה וחצי, עת נערך המיתוג מחדש לרשת שוקן, צוטט גולדשטיין בהודעה שהועברה לעיתונות כאומר שהמיתוג החדש מבקש "ליצור ולהדגיש את החיבור בין העיתון המקומי לייחודיות של כל עיר ושל הקהילה החיה בה, על הקודים והשפה המקומית שלה. [...] הרעיון העומד מאחורי הקמפיין מבטא את המטרה העיקרית של עיתוני הרשת החדשים, שהיא ליצור חיבור אמיתי, ישיר ובלתי אמצעי של העיתון עם תושבי העיר, ולחזק ולהבליט את הקשר בין הקוראים לסביבת מגוריהם, בדגש על השוני והייחודיות של כל עיר ותושביה מהיבטים שונים כגון ההוויה והסלנג הייחודי המזוהה עם המקום".

כעת, עם המעבר של "נבחרת החלומות" לתל-אביב, נותר לראות כיצד תשתלב "השפה האחידה" עם "הסלנג הייחודי" של כל עיר ועיר. לדברי אחד העובדים, העריכה מתל-אביב תגרום לא רק לכך שהסיקור יהיה מנותק מאזורי הפריפריה, אלא גם ייצא אל הפועל מתוך "מבט תל-אביבי על הדברים”. "זה לא נכון לערוך עיתון ממקום ריכוזי ומרכזי”, הוא אומר, ומוסיף כי הבחירה דווקא במרכז הארץ כמרכז פעילות הרשת עלולה להזיק לתדמית של רשת המקומונים, ולהפוך אותה לעוד יותר "תל-אביבית" ו"צפונית".

נושא שלא עלה בדברים שאמרו גולדשטיין וסולומון לעובדים הוא הקיצוצים בכוח האדם, אף כי לכולם ברור שכחלק מהשינוי הצפוי יהיו עובדים שיהפכו למיותרים, וזאת בדומה למהלכים קודמים של איחודי מערכות ברשת. גם ההכנות למהלך ה"מיתוגי" הקודם לוו בפיטורים נרחבים.

בסיום אחת הפגישות תומצתה סוגיית צמצום כוח האדם ברשת במשפט: "יהיו גם תופעות לוואי כמו עובדים שלא ירצו לבוא ממקומות אחרים בארץ לתל-אביב, ואז הם יעזבו". בשיחה אחרת, שבה הועלתה שאלה ישירה בנוגע לעתיד עובדי דרג הביניים של הרשת, נתבקשו העובדים להסתפק בתשובה קצרה מפי סולומון: "מי שטוב, לא צריך לדאוג". העובדים מספרים כי גולדשטיין וסולומון אף הדגישו כי המהלך "לא נועד לפטר עובדים”, וכי לרשת יש "המון כסף”, ומצבה לא היה כה טוב מאז שנת 2000.

האווירה במערכות העיתונים לאחר הפגישות היתה קשה. "כולם היו בהלם", מתאר אחד העיתונאים, “ברור שעובדים ועובדות ותיקות ילכו הביתה, וזה מה שעשו במהלך הזה. עשו הרבה דברים ברשת כדי לצמצם עלויות, וזה כואב". לדברי עובד אחר, במערכת שבה הוא עובד שוררת אווירה של אי-ודאות, ואילו עובד אחר אומר: “האווירה במערכות על הפנים. אנשים חוששים למקום שלהם, אנשים כבר יודעים שהם לא ממשיכים. אלה מגיהים וגרפיקאים, אנשים מבוגרים שכבר הגיעו למנוחה ואין להם כוח או רצון לעבור לתל-אביב". לדברי אחת העובדות, עובדים במערכת שבה היא עובדת מפרשים את ההכרזות על "נבחרת חלומות" כ"דרך לעטוף באריזה יפה מהלך של צמצומים". היא מוסיפה: "הרבה אנשים לא קונים את איך שמציגים את זה”.

בין עיתונאי הרשת רווחת סברה שכמה מהעובדים ינשרו ביוזמתם, משום שלא ירצו לעבור לעבוד בתל-אביב, ובצורה כזו תחסוך לעצמה ההנהלה את הצורך לשלם להם פיצויים. עובד אחד אמר: "הם בונים על נשירה טבעית של 15%–10% מהאנשים, ואם יהיה צורך, אז ייתנו לאנשים תפקידים שהם לא ירצו לעבוד בהם". נוסף לכך מצאו עובדי "העיר" בתאיהם מכתבים המבקשים מהם לציין אילו פריטי ציוד השייכים לעיתון נמצאים ברשותם. גם הפנייה הזו עוררה חשש בלבות העובדים כאילו היא מבשרת על פיטורים צפויים.

מול הפסימיות שבה מקבלים את המהלך רבים מהעובדים, יש אחרים שהביעו באוזני "העין השביעית" אמונה ברשת שוקן וביכולתה להשתנות ולהתאים את עצמה לזמנים חדשים. יש גם עובדים המאמינים כי ייכללו ב"נבחרת החלומות" ואף רואים במהלך אפשרות טובה לקידום.

תגובה

עד לרגע פרסום הכתבה לא התקבלה תגובתו של ישראל גולדשטיין, מנכ"ל רשת "העיר". לידיעה בנושא באתר וואלה אמר: "מהלך זה מהווה נדבך נוסף בביסוס מותג 'העיר' כמותג ארצי, שהתחלנו עימו בשנה שעברה. מהלך זה יאפשר לממש את חזון הרשת בצורה טובה יותר ויבסס את מותג 'העיר' כמותג חזק בפרישה ארצית, תוך שמירת לוקאליות המקומונים באמצעות מערך כתבי השטח בערים. כמו כן, מהלך זה יאפשר לקהל הקוראים שלנו לקבל מוצר איכותי וחדשני יותר".