זכויות שידור הן נשמת אפם של ערוצי ספורט. הם יעשו הכל כדי לקדם את המשחקים וליצור סביבם עניין. אלא שהשבוע למדנו שוב שמה שעולה בזול עולה ביוקר, ומה שניתן חינם עלול לחזור לנדבן שהעניק אותו במחיר של פגיעה בתדמית.

ביום שני פתח ערוץ ONE עונת שידורים שנייה של ליגת הנשים בכדורסל. הליגה הזו עלתה בשבועות האחרונים לכותרות בגלל שביתת השחקניות הישראליות, שגררה הכרזה על ביטולה ולאחר מכן מהומה של קבוצות, עסקנים, פוליטיקאים ועיתונאים. כמו שאמרה מגישת החדשות "ליאורה חושן" בתוכנית הסאטירה "בובה של לילה", "כשליגת הנשים לא מתקיימת היא מעוררת הרבה יותר עניין". השבוע נרגעו הרוחות, השביתה הסתיימה וגם השידורים יצאו לדרך.

בטור הקודם נחשף כי איגוד הכדורסל יעניק את זכויות השידור ל-ONE בחינם, זאת אחרי שהחליטו לוותר על זכויות השידור בשל עלותן. זו מתנה יפה לערוץ החדש, הגם שלאיגוד הכדורסל לא היתה ברירה: אי-שידור הליגה היה פוגע בספונסרים של הקבוצות. אז נתנו בחינם. הרייטינג של כדורסל נשים נושק לאדמה, אבל לפחות הפעם היה מאיפה להמריא – הסיקור המסיבי של המשבר חשף את הענף ליותר אוהדי ספורט, וזו היתה הזדמנות לרכוב על קצה הגל. גם ממוצר שנתפס נחות אפשר לעשות מטעמים. צריך רק לרצות.

אלא שהגוף שקורא לעצמו "מס' 1 בספורט" הראה ביום שני עד כמה הוא אדיש לספורט הנשים וכמה הענף המקופח הזה מעניין אותו. לאורך כל יום שידור משחק הפתיחה בין מ.כ. הבקעה למכבי רמת-חן המשיך אתר ONE בשגרה הרגילה של סיקור צמרת הכדורגל הישראלי. היום החל בידיעה על איצטדיון טדי של בית"ר ירושלים, התחלף בצהריים לתככים מהפועל תל-אביב, המשיך אחר הצהריים עם מכבי תל-אביב שהחלה למכור כרטיסים לדרבי, ולעת ערב נתן גם לאוהדי מכבי חיפה סיבה לקרוא עם הידיעה המהממת שתמיר כהן עשוי לפתוח בהרכב (במשחק שייערך בכלל בעוד שבוע!).

לאורך היום, שבו נערכו עדיין שיחות בין השחקניות לאיגוד הכדורסל, בחרו ב-ONE להתעלם מליגת הנשים ולא לקדם אותה בצמרת האתר. ב-ynet, לעומת זאת, מיקמו גבוה את הידיעה על פתיחת העונה, וגם באתר ערוץ הספורט ובוואלה אפשר היה למצוא סימני נפט לכדורסל הנשים.

ההפתעה היותר גדולה הגיעה במהדורות החדשות של שבע בערב, כחצי שעה לפני תחילת המשחק. הכותרות הפותחות במהדורת ערוץ ONE עסקו כולן בכדורגל. רק אחרי עשר דקות דיווחו על המו"מ שהסתיים בהצלחה בשעה האחרונה, שבעקבותיו תיפתח העונה כסדרה. גם באייטם הזה לא הזכירו שבעוד כמה דקות ישודר משחק הנשים. ערוץ הספורט, שבשנה האחרונה התנכר לכדורסל הנשים, דווקא הוא פתח את המהדורה עם ידיעה מהנשים, ואף שלח כתבת שדיווחה מאחד האולמות. זאת, על אף שהערוץ המתחרה ישדר בעוד כמה דקות משחק מאותה ליגה.

יותר משמגיעה מלה טובה לערוץ הספורט, מגיעה מלת גנאי ל-ONE, שהפגינו זלזול בזכויות השידור שלהם. בשעה שקדמה למשחק הם שידרו עשרות פרומואים, אף אחד מהם לא עסק בליגת הנשים. שידור המשחק עצמו היה ענייני, בסיסי ודל. עוד משחק ש-ONE העבירו. בלי חדווה, בלי התלהבות, בלי חגיגיות מיוחדת כיאה לפתיחת עונה. העיקר שהזמן יחלוף, היה כלא היה, והם יוכלו למהר לשידור חוזר של אייל ברקוביץ' משוחח עם צופים ולפרומואים אינסופיים שהבטיחו למחר את אבי נמני מספר "לראשונה" לפיני גרשון על פיטוריו ממכבי תל-אביב (פרומו שקרי; נמני כבר עשה זאת לפני כחודש בראיון לאחד ממוספי החג של "ידיעות אחרונות").

אם בכדורסל הנשים חשבו שמצאו בית חם ואוהד יותר מערוץ הספורט, הם קיבלו את האמת הפשוטה. ONE נאמנים לקהל היעד שלהם. הם לא יסכנו במילימטר את הרייטינג לטובת ספורט נשים. זכויות שידור או לא, ב-ONE יודעים מאיזה צד של המגרש מרוחה העמבה.

צ'מעו בדיחה

הסטיגמה שלפיה התקשורת ממליכה ומפטרת בהבל פה התאמתה השבוע בגדול. מאמן בליגת-העל בכדורגל גילה שפוטר מקריאת ידיעה באתר ערוץ הספורט. בידיעה נכתב כי מומי זפרן סיים את תפקידו בעירוני רמת-השרון, לאחר שקבע פגישה עם ראש העירייה ללא ידיעתו של מאיר יצחקי, הבעלים של הקבוצה. הידיעה נוסחה בצורה משונה משהו: "המתיחות הפכה לרשמית אחרי שהמאמן סיים את דרכו אחרי 11 מחזורים בלבד". לא נכתב מי החליט על סיום הדרך, המאמן או הבעלים. בכל אופן, בעקבות הפרסום באתר המאמן ראה את עצמו כמפוטר.

למחרת, בתוכנית הספורט של 103, עלה יצחקי לשידור והודיע כי לא פיטר את זפרן וכי מבחינתו המאמן ממשיך כרגיל. גם זפרן הועלה על הקו, ובמשך דקות ארוכות ניהל דו-קרב מילולי עם הבעלים ועם שלושת המראיינים. חלקים מהשיחה המשעשעת ראויים להילמד בבית-ספר לתקשורת. היא מגלמת את תחתית החבית של הכדורגל הישראלי: תכך הזוי שיש בו טמטום, אגו, יצרים, וגם תקשורת שמעורבת במושאי הסיקור שלה עד צוואר.

אחרי שיצחקי הזכיר את כתב ONE כמי שמעורב בפרסומים נגדו, ואחרי שהמראיין משה פרימו סיפר כי צילצל לזפרן לדרוש בשלומו בעת שאושפז לאחרונה בבית-החולים ותבע את עלבונו אחרי שזפרן לא טרח לחזור אליו, הגיעה השיחה לשיאה. להלן התמליל בהשמטות קלות.

מאיר יצחקי: "אמרתי את זה מאה פעם, אף אחד לא פיטר את מומי עד לרגע זה, והוא מאמן הקבוצה. מי שיכול לפטר אותו זה רק מאיר יצחקי".

זפרן: "[...] שלא תפטר אותי דרך הטלפון או דרך הערוצים".

יצחקי: "אף אחד לא פיטר אותך".

זפרן: "אז אני אומר לך שאני הולך לתבוע את ערוץ 5 והוא יישא בהוצאות".

מאיר איינשטיין: "אתה שומע ממאיר יצחקי שלא פוטרת, נכון?".

זפרן: "עכשיו אני שומע, כן".

איינשטיין: "והוא אומר לך שאתה עדיין מאמן הקבוצה".

זפרן: "אין בעיה".

איינשטיין: "אז אתה מתייצב מחר בבוקר להעביר את האימון?".

זפרן: "מכיוון שהדברים גלשו בצורה מכוערת, אני מוכן להיפגש בכל צורה עם מאיר יצחקי, בלי שיביאו לי אנשים שיישבו בשולחן [...]".

איינשטיין: "אם מודיע לך הבעלים של הקבוצה שאתה עדיין מאמן הקבוצה ואתה לא מתייצב מחר להעביר אימון, אתה מפר חוזה, לא?".

זפרן: "יש פה רגשות, יש אמוציות. הוא יצטרך להסביר לי מה נאמר היום בעיתון שהוא לא מכבד אותי, איך אני איראה מול השחקנים".

איינשטיין: "אם אתה לא מתייצב לאימון, יכול מאיר יצחקי לומר שבעצם התפטרת".

זפרן: "לא היום פיטרו אותי, אתמול פיטרו אותי, הוא יצטרך להוכיח שלא פיטרו אותי".

איינשטיין: "מי פיטר אותך?".

משה פרימו: "הוא שמע את זה בתקשורת".

איינשטיין: "ממתי התקשורת מפטרת?".

פרימו: "אם התקשורת מפטרת, אז ניצן שירזי (מאמן הפועל חיפה) כבר ארבע פעמים היה צריך להיות בבית".

רון קופמן: "מומי, אתה אמרת אתמול לזיו אברג'יל (כתב ערוץ הספורט) שפוטרת".

זפרן: "כן, הוא הודיע לי שפוטרתי".

קופמן: "ואתה אמרת לו – תגיד שלא מצאת אותי... אז ידעת בדיוק".

זפרן: "מה? מה? מה?".

קופמן: "כשהוא ביקש ממך תגובה אמרת לו (לכתוב) שלא מצאת אותי".

זפרן: "מה?? לא אמרתי לו 'לא מצאת אותי', אני בשוק".

קופמן: "מומי, אנחנו עובדים רק עם הקלטות, אח שלי".

זפרן: "גם אני עובד עם הקלטות וגם ערוץ 5 עובד עם הקלטות מטעם מאיר יצחקי, שאמרו שפוטרתי או לא".

קופמן: "אתה אמרת שפוטרת".

זפרן: "כן".

קופמן: "אבל לא פוטרת".

זפרן: "אתה אומר שלא".

קופמן: "מאיר יצחקי אומר שלא! מי אני? אני סמרטוט".

זפרן: "מאיר אומר שלא וערוץ 5 כתב שכן".

איינשטיין: "למה? אתה מועסק בערוץ 5 ברמת-השרון?".

זפרן: "לא".

איינשטיין: "אז מה אתה מקשקש? ברצינות, הם יכולים לפטר אותך? רק מאיר יצחקי יכול לפטר אותך".

פרימו: "אני מציע שמאיר יצחקי יגיד מחר בערוץ 5 שמומי הוא המאמן הכי טוב בעולם, ומומי יחשוב שהוא המאמן הכי טוב בעולם".

זפרן: "כל הכבוד פרימו, יש לך בדיחות...".

פרימו: "זה אוריגינל".

זפרן: "בדיחות שאפילו אותך לא מצחיקות".

התיקונים

שתי שגיאות בכתובית אחת זה יותר מדי, במיוחד במהדורת הדגל של חדשות ערוץ הספורט.

 

בפעם הבאה כשב-ONE מעדכנים תוצאה, מומלץ להקדיש עוד עשר שניות גם לעדכון המשנה. כשאנגליה כבשה, ההופעה שלה כבר לא היתה כל-כך מביכה.

לתגובות: yegerm9@walla.co.il