זו העונה של הפריפריות, צהלו כמה ממדורי הספורט למראה קרב הצמרת השבוע בליגת-העל בין אשדוד לקריית-שמונה. אבל הפריפריות האמיתיות הן לא אשדוד, ובמידה מסוימת אפילו לא קריית-שמונה. כדי להגיע אל הכדורגל שבשוליים צריך לגרד בסכין כמה שכבות עומק שמצופות בארבע הגדולות של הכדורגל הישראלי, בגיבוי כמה בינוניות, ועוד כמה כתבי חצר ומערכות בשליחות הרייטינג.

רק אז אפשר באמת להגיד, ברוכים הבאים לליגות הנמוכות, ליגות א', ב', ג'. כדורגל בסיסי, יצרי, שכונתי, המשחק האמיתי. זירה שבה תקשורת הספורט רק מרפרפת לעתים נדירות לפני שתמהר לחזור לבית"ר, מכבי ומסי. לכל היותר, יישלח פעם בשנה כתב צבע תל-אביבי להביא סיפור על דרבי חם מליגה ב' מחוז העמקים. יותר משתהיה זו כתבה רומנטית, יככבו בה חומרים הזויים עד מופרכים.

יש ביקוש לסיקור הליגות הנמוכות, אבל אין היצע. רק שמץ מהעולם התחתון של הכדורגל נחשף מדי יום ראשון בעיתונים הארציים. כדי לדעת מה מתרחש שם, צריך להאזין לתוכניות ספורט בתחנות רדיו אזוריות, או לשוטט באתרים נידחים. דרך הכדורגל העממי של ישראל השנייה והשלישית נחשפים סיפורים מרתקים וגם סוגיות דו-קיום. למשל סיפורו של השוער מג'די חלאילה, שנזרק השבוע מהפועל עפולה אחרי ההפסד 3:2 לאסי גלבוע, ותבע את עלבונו בתחנת רדיו-כל-רגע: "אם הוכנבוים [המאמן] ילכלך עלי, הוא ישלם על זה".

הסיפור הטעון הזה לא הוזכר באף כלי תקשורת ארצי. למה שמערכת תל-אביבית תדע בכלל מה קורה באזור עפולה, וגם אם תדע דרך הכתב המקומי, למה שתתייחס? "את מי זה מעניין?", הם נוהגים לומר, ומעלים עוד ידיעה עבשה על מכבי חיפה, שתחזיק את האתר בשעתיים הקרובות.

מתוך "ריאדה אל-חמיסה" בערוץ הספורט (צילום מסך)

מתוך "ריאדה אל-חמיסה" בערוץ הספורט (צילום מסך)

ב"ריאדה אל-חמיסה", מגזין שבועי בערבית של ערוץ הספורט, ידעו מה עומד מאחורי שחרורו הדרמטי של שוער עפולה. "הפילו עליו את התיק", ידע לספר רז זהבי, הרון קופמן של התוכנית, שעוסקת בקבוצות ובשחקני המגזר. "מאשימים אותו שקיבל שוחד בשביל לתת את המשחק".

חיכמת גרה, המנחה האינטליגנטי והחינני, דיבר על העוול שנגרם לשוער. זהבי ציין כמה קשה לשוער ערבי להצליח בקבוצה יהודית – הוא צריך להוכיח את עצמו פי כמה משוער יהודי. אבל האוהדים לא ריחמו. "כולנו יודעים שמכרת אותנו, יא אפס", זעמו אוהדי עפולה בטוקבקים ב"דאבל פס", האתר המרכזי המסקר את הליגות הנמוכות. "כל עפולה ידועים בגזענות שלהם", השיב להם קורא אחר, "בגלל שהוא ערבי מפילים עליו את התיק".

זהו סיפור אחד מבין עשרות שמתרחשים מדי שבוע בליגות הנמוכות, מסעירים את אוהדי הכדורגל בפריפריות ומערערים יציבות של אזור שלם. כמה מכל אלה מגיעים לידיעת קוראי ערוץ הספורט, ONE או "מעריב"? כמעט כלום.

באופן מסורתי, "ידיעות אחרונות" הוא כלי התקשורת הקרוב ביותר אל העם. החל מהעונה התרחב הסיקור של הליגות הנמוכות בעיתון של המדינה לכפולה מפורטת מדי יום ראשון. לצד סיקור צבעוני של משחק אחד כולל צילומים, אפשר למצוא את כל הכובשים, ההרכבים והטבלאות של ליגה א' (השלישית), וסיקור מפורט יחסית של ליגות ב' וג'. פעם נתנו ב"ידיעות" גם ציונים לשחקני ליגה א', אבל בשנים האחרונות הנוהג פסק, בגלל צמצום בכוח אדם. אפשר להעריך שבמערכת התקבלו כמה טלפונים נזעמים.

גם ב"מעריב" אפשר למצוא סיפור מורחב של המשחק המרכזי בליגה א', אבל אין סיקור של יתר המשחקים, מלבד תוצאות וטבלאות. "הארץ" מסתפק בתוצאות וטבלאות של ליגות א', בעוד שב"ישראל היום" אין שום התייחסות לליגות א' ומטה.

ONE היה יכול להיות התאום האינטרנטי של "ידיעות אחרונות" בכל הקשור לליגות הנמוכות, אבל למעט עדכון תוצאות וטבלאות, הוא לא מספק את הסחורה. יתרה מכך: ליגה ג' לא קיימת אצלו. בוואלה מסקרים את ליגה א' כולל סיכום המחזור, אבל לא מעיזים לרדת נמוך יותר. באתר ערוץ הספורט מצאו פתרון מצוין: הסכם שיתוף פעולה הפך את האתר "דאבל פס" לחלק מהתוכן שלהם, תחת הלינק "ליגות נמוכות". ביום שישי שעבר, באקט נדיר, הם אפילו מיקמו לכמה שעות בכותרת הראשית כתבת מגזין של אבי מלר, שעסקה בקרב ההישרדות של הפועל פרדסיה לפני שנה בליגה ב'. ב-ynet וב-nrg אין שום התייחסות לליגות הנמוכות, גם לא לליגה א'. מפתיע אם לוקחים בחשבון שמדובר בסך-הכל ביצירת מדור שתכניו נלקחים מהעיתונים.

נשארנו עם "ריאדה אל-חמיסה", שמסקרת את המגזר הערבי, אבל מאפשרת הצצה אל נבכי הכדורגל הישראלי. זו תוכנית אולפן שמביאה קולות מסכנין שבליגת-העל, אבל נשענת בעיקר על צילומי שניים-שלושה משחקים מליגות א'-ב'. כך אפשר להתוודע לדליית אל-כרמל, ביר אל-מכסור (הידעתם שלמוליכת ליגה ב' צפון ב' יש דובר?), הפועל סכנין וגם קבוצת הקט-רגל של כפר-קאסם.

"ריאדה" היא הגרסה העכשווית לתוכנית הספורט בערבית של פעם, ששודרה בערוץ הראשון מדי יום שני ב-18:30 בהגשת סולומון מוניר. היא הביאה צילומים רצוצים ממצלמה מיושנת מעל אחת מהטריבונות של כפר-קנא ותמרה, אבל אילו חומרים! אופן ההגשה של חיכמת גרה מזכיר מאוד את מוניר ההוא: רהוט, ענייני, מחויך.

הטענות המסורתיות לקיפוח מבצבצות גם מהאולפן של ערוץ הספורט בערבית. מתברר שהדשא באיצטדיון בסכנין במצב נורא משום שבשבת אחת משחקות עליו כמה קבוצות ערביות שאין להן מגרשים נורמליים. "המדינה לא עושה כלום בשביל הדו-קיום", מעיר חמודי כיאל, כדורגלן ופרשן התוכנית. המצב הזה, מסכימים באולפן, הוא "בושה וחרפה". הפאנליסט רז זהבי, שהוא גם עורך אתר "דאבל פס", זועם על המשטרה שחילצה את האוטובוס של מכבי תל-אביב מסכנין בדרך עפר צדדית: "מה זה, סכנין עיר של עבריינים?".

"ריאדה" היא יוזמה של ערוץ הספורט, שמשודרת כמה שנים. התוכנית הורדה לפני שלוש שנים לכמה חודשים, כחלק מהמלחמה של הערוץ לאשר לו את ערוצי התשלום. במפרט השידורים של המועצה לכבלים וללוויין נקבע לפני שנתיים כי המגזין בערבית הוא תוכן חובה בערוץ בסיס. מאז פסקה התוכנית לשמש בת-ערובה. טוב שכך. כיף לצפות ב"ריאדה אל-חמיסה", שנוגעת בסמטאות של הכדורגל הישראלי ועושה זאת בלי להתנשא.

איחולי "בעזרת השם" לקבוצות המעוניינות לעלות ליגה, או השתתפות בצער יו"ר קבוצה על פטירת אביו, משוגרים מכאן בטבעיות הכי גמורה, בתרגום לערבית ולעברית, לסירוגין, וחושפים את הצופים לפריפריות האמיתיות של הכדורגל – מהסוג שלא תראו כמעט בתקשורת הארצית. כמה חבל שזה קורה רק פעם בשבוע, במשך 45 דקות בלבד.

התירוץ של מלר

אבי מלר, עיתונאי ותיק ומהדמויות המזוהות והאהודות ביותר בערוץ הספורט, תקף בראיון ל"זמן השרון" של "מעריב" את האתר ONE. "האינטרנט הרג את עיתונות הספורט", צוטט מלר. "כשאני רואה את ההצלחה הגדולה של אתר כמו ONE אני חרד, כי הדבר מעיד על כך שהנוער גדל על ערכים עיתונאיים לא בריאים של הסתרת מידע ושל אינטרסים [...] לפגמים העקרוניים והבסיסיים של אתר כמו ONE אין אח ורע. זה אתר שמפרסם רכילות שהיא הרבה יותר מצהובה וחודר לפרטיות. אני גולש בהמון אתרים, ולא מכיר תופעה כל-כך קיצונית".

בתשובה לשאלה אם ערוץ הספורט אינו מושך לכיוון הזה, ענה מלר: "הוא כן, אבל עשינו זאת כי הבנו שלמען התחרות אנחנו צריכים להיות יותר עממיים. בתחומים אחרים אנחנו לא מתפשרים".

אין לי מחלוקת על הביקורת של מלר על ONE, אבל כשהוא אומר שגם ערוץ הספורט יורד נמוך בשביל הרייטינג, מלר בעצם מודה שגם מקום העבודה שלו הוא חלק מהבעיה של הטמעת ערכים עיתונאיים לא בריאים. וכל זה בלי להזכיר את החמדנות/סחטנות של ערוץ הספורט בערוצי התשלום שלו.

2 קטנות

לא מוכנים (1). "האם קבוצות מהפריפריה יכולות לשנות את פני הכדורגל הישראלי?", שאלו בשער ספורט "ידיעות אחרונות", שיוחד ביום שני השבוע למשחק העונה בין קריית-שמונה לאשדוד. לצד איורי בעלי הקבוצות פורסמו סמלי שני המועדונים. רק שבמקום זה של קריית-שמונה הופיע הלוגו של הפועל עכו, מה שמוכיח שב"ידיעות" עדיין לא מוכנים לשינוי.

לא מוכנים (2). באותו עיתון פירסמו ביום שני רשימה של משחקים תחת הכותרת "היום ומחר בגביע המדינה", כולל זמני המשחקים. אלא שהפרסום הוקדם ביום אחד – המשחקים נערכו רק למחרת. אם היו קוראים שהסתמכו רק על "ידיעות", יכול להיות שכמה מהם הגיעו ביום שני בשעה 13:00 לכמה משחקים וגילו אצטדיונים נעולים.

התיקונים

ב-ONE ניסו השבוע להתנער מאחריות לפריצה החמורה לאתר שלהם, שעליו השתלטו האקרים סעודים שפירסמו את פרטי האשראי של אלפי ישראלים. "ONE עמד בחזית המתקפה האינטרנטית", כתבו בהודעה מיוחדת, כאילו בלמו בגופם את מתקפת הסייבר ומנעו נזקים קשים יותר. "לגולשים אין שום חשש כשהם גולשים באתר", הוסיפו כשהם מתעלמים מהעובדה שפרטים של מאות מלקוחותיהם שהצטרפו בעבר ל-crazyone, מדור בתשלום, כולל מיילים וסיסמאות, פורסמו על-ידי ההאקרים, כולל פרטיהם של שני בעלי ONE, גיל מנקין ואודי מילנר.

יומיים לאחר האירוע המביך התבקשו קוראי ONE המחזיקים בתיבות דואר אלקטרוני באתר להחליף סיסמאות בגלל "פריצות אבטחה שפקדו לאחרונה מספר אתרים בישראל". מי מכיר עוד אתר שביקש מלקוחותיו לשנות סיסמה בגלל פרצות אבטחה באתרים אחרים?

 

מחירי המבצע לסלולרי של ערוץ הספורט ממשיכים להשתנות. לפני שלושה שבועות פורסם כאן מחירון, שהמסקנה ממנו היתה שיותר משתלם להיות מנוי לחודש מאשר לחודשיים. בערוץ הספורט החליטו לשנות, אבל נשארו בחלם: הם אמנם האריכו את המבצע מ-60 יום ל-90 יום, אבל בדרך לתיקון הנכון הפכו את תקופת הזמן הארוכה (180 יום) לפחות אטרקטיבית. וגם: המחירון ממשיך להיות נקוב בדולרים, דבר המנוגד לחוק האוסר לפרסם מחירים במטבע זר.

לתגובות: yegerm9@walla.co.il