קובי אליהו, צלם "וואלה", חתום על התצלום הדרמטי ביותר מהמהומה בסיום המשחק בין מכבי פתח-תקווה להפועל חיפה. בתצלום נראה יגאל ממן, המקורב למכבי פתח-תקווה, בועט בשחקן עלי חטיב, שהיה שרוע על הדשא לאחר שננגח בפניו. התצלום של אליהו, בתוספת צילומי הטלוויזיה שהחמיצו את רגע הבעיטה, אבל תיעדו את הנגיחה, השלים בעצם את הראיות בנוגע לזהות התוקפים, דבר שהביא למעצרם עוד באותו ערב.

(צילום מסך: אתר "וואלה")

(צילום מסך: אתר "וואלה")

אלא שלתצלום של אליהו היה מחיר: למחרת בבוקר התבשר הצלם כי ההתאחדות לכדורגל החליטה להשעות אותו משני משחקים מאחר שנכנס לכר הדשא. הצלם התבקש להגיע להתאחדות ולהפקיד את התעודה שלו. המחשבה הראשונה שקופצת לראש היא שמדובר בנקמנות. שהרי אליהו סיפק ראיה מרשיעה נגד מקורב למכבי פתח-תקווה, כשבראש ההתאחדות מכהן אבי לוזון, הנחשב לפטרונה של הקבוצה. האם מישהו בהתאחדות ביקש לסגור חשבון עם קובי אליהו?

העניין מורכב יותר. על הצלמים במשחקי כדורגל נאסר להיכנס למשטח בכל שלב שהוא, והם אף חתומים על מסמך בעניין זה מטעם ההתאחדות. בשנים האחרונות הושעו כמה צלמים שעברו על התקנון, כולל מיכל גרונדלנד, כיום דוברת ההתאחדות, ששימשה בעבר שדרית הקווים של צ'רלטון. לפני שנתיים היא נכנסה לכר הדשא בסיום המשחק שבו ניצחה הפועל תל-אביב את בית"ר ירושלים וזכתה באליפות. יצוין כי במשחקים במסגרות אירופיות נהוג להחמיר עם צלמים או שדרנים כאלה, שעלולים לספוג השעיה לכל העונה.

אלא שאף צלם שפוי לא יישאר תקוע באזור סטרילי כשבמגרש מתפתחת מהומת אלוהים. כך מצא עצמו אליהו דוהר פנימה, ובעקבותיו צלמים נוספים. התצלום שלו פורסם עוד באותו ערב, אבל למחרת התברר שגם לעודד קרני מ"מעריב" היה תצלום דומה. מדוע, אם כן, רק אליהו הושעה?

בהתאחדות טוענים כי ניסו לאתר דרך צילומי הטלוויזיה את אלה שחדרו למגרש, וכי המשקיף מטעמם דיווח רק על אפודה מס' 76 (אליהו). אלא שבמהלך יום ראשון היו בהתאחדות מי שהבינו שגם אם ההשעיה מוצדקת מבחינה תקנונית, היא תשחק לידיהם של אלה שאינם מחבבים את לוזון ותפתח נגדו חזית נוספת. הם החליטו למזער נזקים. ההשעיה משני המשחקים הומתקה למשחק אחד, ובהמשך בוטלה לחלוטין והומרה בנזיפה.

אליהו, שהגיע ביום שני להתאחדות להחזיר את הווסט ואת התעודה שלו, נקרא באותה הזדמנות לשיחה אצל המנכ"ל אורי שילה. אליהו התנצל, אבל הסביר כי לא היתה לו ברירה מאחר שלמגרש נכנסו אנשים רבים, מהם ללא אישור, ומאחר שאי-אפשר היה לראות דבר, מיהרו הצלמים פנימה. שילה גם הסכים איתו שלתצלום היה ערך בכך שחשף את אחד המשתתפים הראשיים בבלגן.

ובכל זאת, אף שההתאחדות נהגה תחילה בחומרה ובהמשך גילתה סלחנות, אי-אפשר להשתחרר מהרושם שסיבת ההתקפלות היתה בעיקר החשש מלינץ' תקשורתי. אליהו היה אמור לעלות לשידור ברדיו-ללא-הפסקה ולספר על השעייתו, אלא שהאייטם בוטל ולוזון ניצל ממלתעותיהם של רון קופמן ומאיר איינשטיין. נראה שבהתאחדות הבינו שהענשת המתעד לא תתקבל טוב. "הנחישות והמהירות שלהם בכך שהדבר הראשון שעשו למחרת האירוע היתה להשעות את הצלם חשפו את כוונתם האמיתית", אומר גורם בתקשורת הספורט, "מה גם שהצילום הזה הוביל להוכחת אלימות וסיפק שירות חשוב בזיהוי העבריין".

תגובת ההתאחדות לכדורגל: "ההתאחדות מקפידה על סדר במגרשים גם בסיום משחקים. כל צלם חתום על מסמך שלפיו אסור לו להיכנס לכר הדשא. קובי אליהו עבר על התקנון והושעה בצדק, הבין בעצמו את חומרת מעשהו ואף התנצל על כך. מנכ"ל ההתאחדות, לפנים משורת הדין, קיבל את ההתנצלות, ומאחר שמדובר באירוע חריג ובכך שהתמונה הביאה ערך מוסף, החליט להסתפק לבסוף בנזיפה בלבד".

שתי קטנות

כל כלי התקשורת אכלו ככתבה וכלשונה את הודעת ההתאחדות, שלפיה הדיון המשמעתי באירועים באצטדיון בפתח-תקווה נדחה עד לקבלת אישור של היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין (בגלל קיומה של חקירה משטרתית בעניין זה). ב"ידיעות אחרונות" אפילו פירסמו תצלום של וינשטיין, כאילו הוא אכן מעורב. אחרי שעורכי הספורט ב"מעריב" פירסמו גם הם ביום רביעי ידיעה על מעורבותו של וינשטיין, הם החליטו לבצע בדיקה יסודית יותר. הכתב אלמוג שריד גילה כי ליועץ המשפטי לממשלה לא הגיעה שום פנייה מצד ההתאחדות. גם התפתלות ההתאחדות כי בעצם היא פנתה למשפטן במטה הארצי של המשטרה, המוסמך מטעם היועץ המשפטי, לא שיכנעה. מוקדש לכל העיתונאים שעושים העתק-הדבק להודעות דובר.

העובדה ש"TIME" בוחר את "איש השנה" שלו בסוף דצמבר לא הפריעה ל-one לקבוע באמצע אפריל שמסי עומד להצטרף בקרוב לרשימה המכובדת של המגזין היוקרתי. אלא שהסיבה למסיבה הפעם היתה פרויקט האנשים המשפיעים שיזם המגזין האמריקאי. ב-one שכחו שפירסמו אותה ידיעה בדיוק ב-14.11.11. מבחינתם, אפשר לבחור את "איש השנה" בכל יום של חול.

לתגובות: yegerm9@walla.co.il