בואו נהיה כנים: כמה מאיתנו שאינם אנשי עסקים, בעיקר מתחומי הנדל"ן, הפרסום והתקשורת, קוראים את המדור הכלכלי בעיתון?

מאז שהתחילו ב"הארץ" להפיץ את מוסף הכלכלה החדש, The Marker, אני מקפידה לקרוא אותו בעיון. אמנם גם אחרי השדרוג שעבר, המדור הכלכלי צבעוני פחות מ"גלריה" ומגוון פחות מחלק ב', אבל כאזרחית המתיימרת להיות מעורה בענייני היום, אני כבר יודעת שהכל זה כסף, ושהגיע הזמן שאבין את זה.

קריאה שוטפת במוסף הכלכלי מעלה תהיות לגבי מדיניות העריכה של העיתונים, המבוססת על התמחות ופיצול. ניקח, לדוגמה, ידיעה שהופיעה בעמוד 2 של The Marker ב–27 במרץ 2005, שסיפרה שהשב"כ יציב משקיפים בדירקטוריונים של חברות הסלולר. לפי הידיעה, מאת הדר חורש, היועץ המשפטי של השב"כ התנה את הסכמתו להפרטת "בזק" (מי שידע שבסמכות השב"כ להכשיל את הפרטת "בזק" - שיצביע) בהצבת משקיף מטעם השב"כ בישיבות הדירקטוריון של חברות התקשורת הקוויות והסלולריות ובמינוי ועדת דירקטוריון מיוחדת, שאנשיה יאושרו על–ידי השב"כ, לדיון בנושאים בעלי השלכות בטחוניות. הסדרים אלה, שיאכוף משרד התקשורת, נועדו להקל על שירותי הביטחון לשלוט במערכות ובהסדרים המאפשרים האזנות סתר על–פי הכללים שקובע החוק. הוועדה המיוחדת של הדירקטוריון אמורה לדון ברכישה והתקנה של מערכות המאפשרות לעקוב אחרי תוכני קול וטקסט שמועברים ברשת (כמה נוח לשב"כ, שיוכל להיעזר באנשי המקצוע הטובים ביותר בתחום התקשורת, חינם אין כסף, כאשר הוא בוחן כלקוח את שוק מערכות ההאזנה).

הדר חורש עשה עבודה טובה מאוד כשהשקיע בקריאת התשקיף שפרסמה חברת "פרטנר" לרגל גיוס הון, ודג משם את הידיעה. העורכים שלו קצת פחות. עריכה טובה יותר היתה מזהה את חשיבות הידיעה, החורגת מהתחום הכלכלי גרידא, ודנה בשאלות שהיא מעלה על גבולות זכויות הפרט בישראל ובסכנות שבחילופי מידע בין חברות התקשורת לשב"כ.

מסתבר שהתמחות מביאה אולי להתמקצעות, אבל לפעמים היא מונעת מאיתנו לראות את התמונה הגדולה. עורכי The Marker צריכים להבין שהביטוי השיווקי השחוק כבר, "הכל זה כסף", הוא ביטוי מחייב, שיכול להתפרש בשתי דרכים. הכל אולי מתחיל ומושפע מ"כסף" או מאינטרסים כלכליים, אבל לא נגמר שם. את התוצאות אנחנו, שאיננו מושקעים בשוק ההון, מרגישים בכל תחומי החיים: בריאות, חינוך וזכויות הפרט. רק עבודת עריכה שלוקחת בחשבון את המקום המרכזי של הכלכלה בחיי היום–יום שלנו, שמצליבה נקודות מבט של כותבים מתחומים שונים לכדי הצגת פרספקטיבה מלאה יותר, תרחיב את קהל הקוראים של המוסף הכלכלי ותהפוך אותו לגורם משמעותי ורלבנטי גם מחוץ לקהילת העסקים המצומצמת.

רלוקה גנאה היא סטודנטית לפילוסופיה באוניברסיטת ת"א

גיליון 56, מאי 2005