במסגרת הרצאתה על "כוחו של מקומון", שנערכה במרתון התקשורת האחרון של הארגון אג'נדה, תיארה עינת פישביין, אחת מהעיתונאיות הבולטת של "העיר" בשנות התשעים, את ההידרדרות האטית של המקומונים – מאז התקופה שבה נחשפו מעל עמודיהם פרשיות שחיתות עירוניות וכוסו באופן קבוע נושאים שלא זכו לחשיפה בעיתונות הארצית, ועד לימינו אנו.

לדבריה, חלק מההסבר לאיבוד כוחם של המקומונים נעוץ במוציאים לאור ובמנהלים, ש"לא כל-כך התלהבו מהאיים האלה של עיתונות חופשית ובועטת שצמחו להם בחצר האחורית, פגעו בהם וחתכו להם את התקציבים. זה נשמע קונספירטיבי, אבל כן, יש פה אינטרסים כלכליים, ואף פעם לא הרגשנו שיש איזו התלהבות גדולה מההישגים שלנו. אף פעם לא היה באמת גיבוי מלמעלה, וזה מתאים לתמונה של המקומונים היום".

משמאל: מנכ"ל רשת "העיר" ישראל גולדשטיין, העורך הראשי אבי סולומון ועורך המקומון בתל-אביב אורי שאלתיאל

משמאל: מנכ"ל רשת "העיר" ישראל גולדשטיין, העורך הראשי אבי סולומון ועורך המקומון בתל-אביב אורי שאלתיאל

דברים אלו הם המחשה מתאימה למהלכים החדשים שמובילות ההנהלות הבכירות של רשתות המקומונים, ובמיוחד רשת "העיר" (לשעבר רשת שוקן) מקבוצת "הארץ". הרשת עברה בשנים האחרונות טלטלות רבות. מלבד קיצוצים נרחבים ומתמשכים ותהפוכות בעיתוני הדגל (המקומון התל-אביבי "העיר" הפך לחינמון ושוב לעיתון בתשלום; המקומון הירושלמי "כל העיר" צומצם באופן משמעותי, סבל מתחלופת עורכים גבוהה ולבסוף איבד את שמו), עוברת הרשת תהליך של "מיתוג מחדש". במסגרת זאת הכריזו ראשי רשת "העיר" לפני כחודשיים על מהפך ארגוני ומערכתי: ריכוז במערכת אחת, שתמוקם בתל-אביב, של כל הגרפיקאים, המגיהים המפיקים והעורכים של הרשת.

מאז פורסם כי גם במערכות המקומונים של "מעריב" ו"ידיעות אחרונות" צפויים להתרחש איחודים והתכנסויות. אך בעוד שהשינוי ברשתות "מעריב" ו"ידיעות אחרונות" יתבטא, לפחות לעת עתה, רק בריכוז העבודה הגראפית במערכת אחת, הרי שברשת "העיר" המערכת המרוכזת, שככל הנראה תשכון בחלל שבו שכנה עד כה מחלקת המודעות של המדריך "עכבר העיר", תהיה מקיפה וכוללת.

"אם זה היה שירותי הגהה, אפילו גרפיקה, אפשר היה להגיד ניחא", אמרה פישביין בכנס אג'נדה בהתייחסות לתוכניות הנוכחיות של רשת "העיר", "אבל שירותי עריכה זה כבר לא שירות, זה קביעת מדיניות וקו של עיתון. אני לא יודעת בדיוק איך זה אמור לעבוד, ואולי זה רעיון גאוני שמבטי העתיק לא מסוגל לראות את נפלאותיו, אבל בגדול זה מבטל את המקומוניות, כמו שהכרנו אותה, לטובת משהו חדש".

מוקדם לקבוע כיצד ייראה אותו "משהו חדש", אך ברור שלא כל העובדים ברשת היום יוכלו למצוא בו את מקומם. גם אלה שלא יאבדו את מקום עבודתם ייאלצו להסתגל למעמד חדש. השינוי ישפיע גם על דרגי העריכה הבכירים: כמה עורכים בכירים עזבו את הרשת לאחר שנודע על המהלך, ולעורכים אחרים נמסר כי תפקידם ישתנה ואולי יהפוך לתפקיד מינהלתי. שני העורכים הבכירים ברשת, אורי שאלתיאל, עורך "העיר – תל-אביב", ואלעד ליפשיץ, עורך "העיר – כל העיר", מונו, כך פורסם, לסגניו של העורך הראשי של הרשת, אבי סולומון. אם הפרסומים מדויקים, נראה כי המהלך יוביל לריכוז סמכויות בידיו של העורך הראשי של הרשת, ויתור על פונקציית העורכים הראשיים של המקומונים, ועריכה של כלל תוכני המקומונים בצורה רוחבית (כלומר, עורך מגזין אחד שיהיה אחראי לכלל התכנים המגזיניים ברשת, עורך מדורים אחד וכן הלאה).

גורלם של עשרות עורכי משנה, מגיהים, קלדנים ומפיקים עדיין לוט בערפל, וזאת אף שלוח הזמנים מייעד את המעבר לעריכה מרוכזת לסוף יולי או לכל המאוחר תחילת אוגוסט. כמה מהם מספרים כי זה שבועות שהם נתונים באי-ודאות גמורה.

אחד העובדים ברשת אמר ל"העין השביעית" כי "בעיני זה די חמור שסגני עורכים, עורכי משנה, עורכי ספורט, עורכי מגזין, כל אלה, לא יודעים מה קורה איתם. זורקים לך פצצה ולא אומרים מה יהיה". עובד במקומון אחר של הרשת מאשר כי גם במקום עבודתו לא קיבלו העורכים מידע על סידור העבודה החדש ואין להם שמץ של מושג מה מתכננים מנהלי הרשת. "או שלוקחים אותנו כמובן מאליו, או שהם עוד לא החליטו מה לעשות איתנו, או שהם חושבים שאפשר להוציא עיתון בלי עורכים", הוא אומר ומוסיף: "אף אחד עוד לא יודע על צווארו של מי תיפול החרב".

"הנטייה ברשת", מסכמת אחת העובדות, "היא לעשות הכל ברגע האחרון".

מצד אחר, לא בטוח שמצב הרוח ישתפר ברגע שיתבררו לעובדים התנאים החדשים. כזכור, לאחר ההודעה הראשונית על השינויים הצפויים העריכו כמה גורמים ברשת כי לעובדים הוותיקים יוצעו תנאי עבודה לא אטרקטיביים בתקווה שייפרשו מרצונם ולא יהיה צורך בתשלום פיצויי פיטורים. נכון לעכשיו, נראה כי חשש זה אכן עלול להתממש. למגיהים בעיתון "העיר תל-אביב", למשל, שנמנים עם המעטים שקיבלו לידיהם את סידור העבודה החדש, נודע כי יידרשו לעבוד שעות נוספות ללא תוספת שכר; רק לאחר משא-ומתן הוחלט לבטל, בינתיים, את הגזירה.

בתחום הגרפיקה, לעומת זאת, שנבחר להוביל את מהלך איחוד המערכות, זומנו, כבר לפני למעלה מחודש, כמה מהעובדים ברשת לשיחות אישיות עם גורמי ההנהלה, שהציגו בפניהם את תנאי העבודה החדשים. גם בתחום זה מדובר בהרעה בתנאים. עד כה עבדו הגרפיקאים יומיים בשבוע. במערך המרוכז המתגבש הם התבקשו לעבוד בכל אחד מהימים הללו שעות נוספות, ולהוסיף על כך יום עבודה שלם. כפיצוי הוצעה להם העלאה במשכורת. לדברי אחד הגרפיקאים שנכח בשיחות, הסכומים שהוצעו היו "די פתטיים". הוא נקב בשכר של כ-5,000 שקל לחודש, וציין כי באשר לכמה מהגרפיקאים מדובר בהעלאה בעלת משמעות, בעוד שלגבי אחרים אין הבדל גדול בין השכר המוצע לשכר שקיבלו קודם לכן.

ככל הידוע, ביתר תחומי ההפקה של הרשת טרם נערכו סבבי שיחות דומות, וגם לא שיחות הבהרה כלל-מערכתיות.

אבי סולומון, העורך הראשי של רשת "העיר", בחר שלא להגיב.