בחודש אוגוסט כמעט ולא הופיעו דוברים ומרואיינים ערבים בשידורי החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים בישראל. בנוסף, ובניגוד למגמה של החודשים האחרונים, בחודש אוגוסט השנה הופיעו פחות מומחים ערבים מאשר בחודש המקביל אשתקד, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם המחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן-גוריון וחברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

במקום הראשון בטבלת התוכניות לחודש אוגוסט ניצבת "שישי עם אילה חסון" של חדשות ערוץ 10, וזאת בזכות כתבה מאת איתי ורד. הכתבה, ששודרה במהדורה אותה ערך עמיר רגב, הוקדשה לנישואיהם של ערבי ויהודיה וכללה 11 דוברים ומרואיינים ערבים שונים (חלקם, אגב, הביעו התנגדות נרחצת לנישואין). על אף שבשתי מהדורות אחרות מחודש אוגוסט לא הופיעו כלל דוברים ערבים ב"שישי עם אילה חסון", די היה בכתבה של ורד (ובדובר ערבי בודד נוסף שהופיע במהדורה נפרדת) כדי להביא את התוכנית למקום הראשון בטבלת התוכניות המשוקללת עם שיעור ייצוג של 12.3%.

תמר אלמוג ויאיר ויינרב, מגישי "חדשות השבוע" בערוץ כאן 11, מקום שני במדד הייצוג (צילום מסך)

מיד אחריה בטבלת התוכניות נמצאת תוכנית מגזין נוספת, "חדשות השבוע" של כאן 11, שמגישים תמר אלמוג ויאיר ויינרב ועורך אבי מוסקל. בתוכנית זו שודרו בחודש שעבר שתי כתבות מגזין שעסקו בחברה הערבית. הראשונה, מאת העיתונאי ריאד עלי, עסקה ביחסי יהודים וערבים בעיר יפו, וזאת על רקע מותו של חשוד מירי שוטרי משטרת ישראל. בכתבה נוספת, ששודרה בהמשך החודש, יצא ויקו אטואן לאום אל-פחם כדי לעמוד על מצב היחסים בין יהודים לערבים בעיר. בשתי הכתבות הופיעו יחדיו 17 דוברים ומרואיינים ערבים, יותר מאשר הופיעו בתוכנית המקבילה של ערוץ 10, אולם כיוון שב"חדשות השבוע" מספר כלל המרואיינים הממוצע גבוה יותר, שיעור הדוברים הערבים בתוכנית היה מעט נמוך יותר ועמד על 9.3% (מספר כלל המרואיינים, מלבד בערוצי כאן, מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי כאן מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד).

יתר תוכניות המגזין ששודרו בשלושת ערוצי הטלוויזיה המרכזיים הציגו בחודש שעבר נתונים נמוכים במיוחד. בכל מהדורות "אולפן שישי" של חדשות ערוץ 2, שבחודש אוגוסט הגיש דני קושמרו וערך איתי דנקנר, הופיעו שלושה דוברים ומרואיינים ערבים בלבד. בכל מהדורות "חדשות סוף השבוע" של חדשות ערוץ 2, שבחודש אוגוסט הגישה דנה ויס וערכה קלי בן-יאיר, הופיע רק דובר ערבי אחד, וכך גם בכל מהדורות "המגזין" של חדשות ערוץ 10, שמגישה אושרת קוטלר ועורך ניר בכר. החברה הערבית בישראל, יש לזכור, מונה כ-20% מאוכלוסיית המדינה.

במקום השלישי בטבלת התוכניות המשוקללת לחודש אוגוסט ניצבת התוכנית המצטיינת של מדד הייצוג זו השנה השנייה ברציפות, "לונדון את קירשנבאום" של חדשות ערוץ 10. בתוכנית זו, שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, הופיעו במהלך החודש שעבר עשרה דוברים ומרואיינים שונים, כ-8.7% מסך הדוברים והמרואיינים בתוכנית. אמנם, מדובר בשיעור נמוך יותר מאשר ב"שישי" ו"חדשות השבוע", אולם יש לזכור כי "לונדון את קירשנבאום" היא תוכנית מסוגה שונה בתכלית. אין בה כתבות מגזין מרובות דוברים ומרואיינים. תחת זאת היא בנויה על ראיונות עומק (יחסית) עם מספר מצומם של דוברים ומרואיינים בכל מהדורה.

השוואה של "לונדון את קירשנבאום" למתחרותיה בסוגה מדגישה את חריגותה. גם בחודש חלש יחסית של התוכנית, שיעור הדוברים הערבים שלה גבוה כמעט כמו השיעור המשוקלל של כל יתר התוכניות המתחרות: "חמש בערב", שמגיש רפי רשף ועורך ניר נוימן ומשודרת כמותה בחדשות ערוץ 10; "שש עם" של חדשות ערוץ 2, שמגיש עודד בן-עמי ועורכת תירזה אליה-זיסמן; "שבע אקטואלי" של כאן 11 בעריכת ספי אפרתי ובהגשתם של יועז הנדל, מיכל רבינוביץ' ומגישים נוספים; ו"חמש מקורי", אף היא משודר ברצועת הפרה-פריים של כאן 11, בהגשת ענת קורול ודרור פויר ובעריכת תמנה הולצשטיין. זו האחרונה בולטת לרעה בסוגה זו כיוון שבכל חודש אוגוסט לא נתנה זכות ביטוי אפילו לדובר ערבי אחד.

במהלך חודש אוגוסט הופיעו ב"חמש מקורי" כמאתיים דוברים ומרואיינים שונים. למרות זאת, ועל אף שזו תוכנית המשודרת בשידור הציבורי, עליו מוטלת חובה מוגברת לספק ייצוג הולם לכל המגזרים והאוכלוסיות בישראל, מתוך אותם מאתיים איש ואישה לא היה כל ייצוג שהוא לחברה הערבית.

מלבד "חמש מקורי" של כאן 11, שבקרוב אמורה לסיים את שידוריה, התוכנית היחידה שנכללת ברשימת התוכניות המובילות ושבה לא הופיע לאורך כל חודש אוגוסט אפילו דובר ערבי אחד היא "פגוש את העיתונות". המגזין הפוליטי של חדשות ערוץ 2, שמגישה רינה מצליח ועורך דן דובין, שודרה שלוש פעמים במהלך החודש שעבר. מכולן הודרו פוליטיקאים ופרשנים ערבים.

בזירת הרדיו בלטו לטובה בחודש האחרון התוכניות "מה בוער" של גלי צה"ל ו"סדר יום" של כאן ב'. ב"מה בוער", שמגיש רזי ברקאי ועורכת נורית קנטי, השתתפו 19 דוברים ומרואיינים ערבים. ב"סדר יום", שמגישה קרן נויבך ועורך דדי מרקוביץ', השתתפו במהלך חודש אוגוסט 13 דוברים ערבים. גם "הבוקר הזה" של גלי צה"ל ו"קלמן ליברמן" של כאן ב' הציגו נתונים סבירים יחסית למקובל בתוכניות הרדיו. בלטה לרעה "נכון להבוקר" של תחנת הרדיו הצבאית, שבה מתוך קרוב ל-140 דוברים ומרואיינים שונים נמצא מקום להעלות לשידור רק דובר ערבי אחד.

פילוח שיעור הייצוג של האוכלוסיה הערבית לפי ערוצים מציב גם הפעם את שני הערוצים המרכזיים של תאגיד השידור הציבורי במקום הראשון. כאן ב' הגיע באוגוסט לשיעור ייצוג של 3.9% ואילו כאן 11 ל-3.4%. ערוץ 10 במקום השלישי עם 2.5% ואילו גלי צה"ל וערוץ 2 עם פחות מ-2% בכל ערוץ.

בסך הכל הופיעו במהלך חודש אוגוסט 362 דוברים ערבים, המהווים 2.5% בלבד מכלל הדוברים בחמשת הערוצים המרכזיים. עם זאת, ב-22 התוכניות המובילות, שזוכות למעקב צמוד ב"מדד הייצוג", השיעור היה כרגיל גבוה מעט יותר ועמד על 4.3%.

אחת לחודש, מלבד בדיקת מספר הדוברים והמרואיינים הערבים בוחנת חברת יפעת מחקרי מדיה גם את מספר המומחים והמומחיות הערבים והערביות שהשתתפו בתוכנית החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים. בדיקה זו נועדה להרחיב את מדד הייצוג מ"ספירת ראשים" בלבד אל בחינת ההקשר של הופעותיהם. מומחה שעולה לשידור כדי לדבר על תחום התמחותו יופיע, קרוב לוודאי, בהקשר חיובי. הוא אף עשוי להיחלץ ממשבצת הייצוג הקבועה ולהופיע לא כ"ערבי" אלא כמומחה לתחום הרפואה או הגיאוגרפיה, ורק במקרה להיות, בו בזמן, ערבי.

בחודש אוגוסט של השנה שעברה הגיע מספר המומחים שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה בחמשת הערוצים המרכזיים למעל מאה, מספר גבוה באופן חריג בהשוואה לחודשים שקדמו לו. השנה, כפי שניתן לראות בטבלה שלהלן, בכל חודש הופיעו יותר מומחים ערבים מאשר בחודש המקביל לו בשנה שעברה, ובהיקף של עשרות אחוזים, כך עד לחודש שעבר. בחודש שעבר הופיעו רק 58 מומחים ערבים, ירידה של 44% לעומת החודש המקביל אשתקד.

מספר המומחים הערבים, 2016 לעומת 2017 (מקור: יפעת מחקרי מדיה)

בבואם להסביר את הירידה החריגה במספר המומחים טוענים חוקרי חברת יפעת כי הפער בין חודש אוגוסט האחרון לחודש אוגוסט של השנה שעברה נובע מביטול "עונת המלפפונים".

באוגוסט 2016 עונת המלפפונים היתה בשיאה. הסיפור המרכזי שעמד על סדר היום התקשורתי נגע לזיהום בקורנפלקס ולצדו עסקה התקשורת רבות גם בבחירות בארה"ב ובאולימפיאדה. נראה כי בהיעדר נושאים מרכזיים לעסוק בהם, נוצר זמן פנוי בתוכניות החדשות והאקטואליה ולמומחים הערבים היה קל יותר להופיע בשלל אייטמים.

הנתונים הללו מחדדים את הצורך להדגיש את חשיבות הנוכחות של דוברים ערבים מומחים בשיח המרכזי של התקשורת הישראלית, ולא רק בנושאי שוליים

באוגוסט 2017, לעומת זאת, התקשורת עסקה בחקירות נתניהו וההפגנות מול בית היועץ המשפטי לממשלה, בהשתלטות אסד על סוריה, בביקור נתניהו ברוסיה, בצעדה הניאו-נאצית בארה"ב, במתיחות בקוריאה הצפונית, בפיגוע בברצלונה, בבג"צ מבקשי המקלט ובסופת ההוריקן הארווי שפגעה בטקסס. כל אחד מהנושאים הללו, כך לפי חוקרי חברת יפעת, תפס נתח ניכר מהשיח התקשורתי.

כשבחברת יפעת בדקו את הנושאים הבולטים שבהם עסקו האייטמים ששילבו דוברים ומומחים ערבים עלתה רשימה שונה. 15% מכלל הדוברים הערבים הופיעו באייטמים שעסקו במעצרו של השיח' ראאד סלאח, 12% מהדוברים הופיעו בנושאי חינוך, 7.5% בנושאי אלימות ופשיעה ו-7.2% בנושאי תרבות, אמנות ובידור. פילוח המומחים הערבים לפי נושאים העלה כי קרוב למחציתם הופיעו בנושאי חינוך, תרבות, אמנות ובידור.

כפי שניתן לראות, אף אחד מהנושאים שבהם הופיעו דוברים ערבים רבים בחודש שעבר לא היה נושא חדשותי מרכזי. לפי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, הנושא היחיד שעמד על סדר היום התקשורתי הכללי והצליח במקביל להגיע למקום מכובד ברשימת הנושאים של הדוברים הערבים היה חקירותיו של בנימין נתניהו, וזאת אך בשל השתתפותו הפעילה של השר איוב קרא במגננה על ראש הממשלה.

הנתונים הללו, לפי חוקרי חברת יפעת מחקרי מדיה, מחדדים את הצורך להדגיש את חשיבות הנוכחות של דוברים ערבים מומחים בשיח המרכזי של התקשורת הישראלית, ולא רק בנושאי שוליים. לו מומחים ערבים היו מופיעים דרך קבע גם בנושאים הקשורים לפוליטיקה הישראלית או יחסי החוץ, סביר שמספרם לא היה יורד במידה כה דרמטית גם בחודש רב אירועים כמו אוגוסט האחרון.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויפעת מחקרי מדיה