לקראת דיון שצפוי להתקיים היום בבית-הדין האזורי לעבודה בתל-אביב–יפו, הגיש הבוקר ארגון העיתונאים תגובה קצרה לטענות הנהלת "הארץ". לדברי ארגון העיתונאים, בהנהלת "הארץ" אכן מתכוונים לערוך שינוי מבני במערכת, אך ההנהלה מסרבת לשתף את נציגות העובדים במלוא המידע הרלוונטי ואף ביטלה ישיבת משא ומתן שנועדה להתקיים ביום חמישי האחרון עם נציגי הארגון ברגע האחרון ובלי כל נימוק.

בעוד שהנהלת "הארץ" טענה כי החלפת עורך "דה מרקר" והכפפתו לעורך "הארץ" הן מהלכים פנימיים כמעט רגילים ובוודאי שאינם מחייבים היוועצות מוקדמת עם נציגות העובדים, בארגון העיתונאים טוענים, באמצעות עורכי-הדין ד"ר מורן סבוראי ואמיר בשה, כי "הכפפת העורך החדש לעורך 'הארץ' הוא רק הנחליאלי המבשר את בואו של השינוי המבני בחברה". עוד מדגישים בארגון כי בישיבה האחרונה שנערכה בין הצדדים הודיעה הנהלת העיתון כי אין בכוונתה להמשיך ולהיוועץ בנציגות העובדים.

ב"הארץ" התגאו במידע הרב והמפורט שהעבירו לוועד העיתונאים בקשר למצבה הכלכלי של החברה ולצורך בתוכנית קיצוצים, אך בארגון העיתונאים טוענים מנגד כי החברה לא העבירה להם את "מלוא הנתונים". "כך, למשל, כאשר הוצג סכום ההכנסה מפרסום ב'דה מרקר' לא כללו בתוכו את מגזין 'דה מרקר'", נכתב בתגובת הארגון. "דוגמה נוספת, מוסף נדל"ן של 'דה מרקר' הוצג כמוסף נדל"ן של 'הארץ' ולא נכלל במספר ההכנסות של 'דה מרקר'". לדברי הארגון ההנהלה אף הודיעה מפורשות כי לא תמסור מידע על המחלקות או החלקים שמהם יפוטרו עיתונאים ועל הסכום שפיטורים אלה אמורים לחסוך.

"מדובר בהתנהלות שאינה מקובלת לחלוטין, בצעדים חד צדדים, ומתן הכשר להתנהלות זו תביא לריקון מתוכן את הליך המשא ומתן"

ב"הארץ" טענו כי ברצונם לערוך פגישות עם מועמדים לפיטורים עוד טרם הזמנתם לשימוע רשמי וכי בכוונתם לעשות זאת באופן "דיסקטרי" כדי למנוע פגיעה במוניטין של העיתונאים. בארגון העיתונאים מבהירים כי נציגות העובדים ב"הארץ" ממילא חתמה על כתבי התחייבות לשמירה על סודיות ולכן אין כל סכנה שתפרסם את שמות המועמדים לפיטורים. "ללא ידיעת השמות", מוסיף הארגון, נציגות העובדים ב"הארץ" "לא תוכל למלא את תפקידה כראוי לרבות בכל הנוגע להגנה במישור האישי והקיבוצי".

"חמור מכך", טוענים בארגון, "פניה לאותם עובדים המועמדים לפיטורים בשיחות שימוע על ידי החברה (כאשר – לשיטת החברה – רק בשלב זה תדע נציגות העובדים מי הם העובדים המועמדים לפיטורים, ועוד קודם לכך בכוונתה לפנות אליהם מבלי לערב את נציגות העובדים), תביא כבר לקביעת עובדות בשטח בעוד לנציגות העובדים יכול ותהינה דרכים נוספות להביא בפני ההנהלה כחלופות לצעד הדרסטי של פיטורים. מדובר בהתנהלות שאינה מקובלת לחלוטין, בצעדים חד צדדים, ומתן הכשר להתנהלות זו תביא לריקון מתוכן את הליך המשא ומתן (ולמצער ההיוועצות), בניגוד לאשר נקבע כמחויב בהלכה הפסוקה".

26108-09-17

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 705KB)