סקר מיוחד על הרגלי צריכת התקשורת של הציבור הישראלי, שהוזמן לכבוד הפרויקט "עיתונות 2010" בגיליון מיוחד של כתב-העת "פנים" ובאתר "העין השביעית", מצביע בבירור על עליית כוחו של האינטרנט על חשבון העיתונות המודפסת, אבל גם על פניהם של הטלוויזיה והרדיו. הסקר נערך על-ידי חברת גיאוקרטוגרפיה, בהנהלת אבי ורינה דגני, וכלל משאל טלפוני בקרב 500 גברים ונשים בני 18 ומעלה, שהם מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה היהודית בישראל.

37% מהנשאלים (שברי אחוזים יעוגלו בסקירה זו למספרים שלמים) אמרו כי הם אינם קוראים עיתון מודפס כלל או קוראים עיתון באופן ספורדי, ו-54% מהנשאלים אמרו כי הם קוראים עיתונים פעם בשבוע או בכלל לא. לעומת זאת, 60% מהנשאלים נוהגים לצרוך חדשות באינטרנט. 70% מאלו נוהגים לעשות זאת לפחות פעם ביום.

כשנשאלו איזה כלי תקשורת בודד היו מעדיפים לצרוך (שאלת "האי הבודד"), דירגו הנשאלים את העיתונות המודפסת במקום הנמוך ביותר (12% מהנשאלים אמרו כי יעדיפו עיתון מודפס). עדיפות ניתנה לאינטרנט (34%) ומיד אחריו הטלוויזיה (32%). גם לרדיו ניתנה עדיפות על פני העיתון המודפס; 17% מהנשאלים אמרו כי יעדיפו רדיו אם ייאלצו להסתפק בכלי תקשורת אחד בלבד.

יותר מ-50% מהנשאלים נוטים להאמין כי העיתונים המודפסים ייעלמו. מספר גדול יותר נוטים לחשוב כי צריכת החדשות תהפוך להיות מקוונת בלבד. 63% מהנשאלים מייחסים לחדשות המתפרסמות באינטרנט אותה רמת אמינות, או רמה גבוהה יותר, מאלו המתפרסמות בעיתונים מודפסים.

עם זאת, הסקר אינו נושא בשורות לבעלי אתרי החדשות המתכננים להוסיף למודל העסקי שלהם גביית תשלום על תכנים (בעקבות ההצהרה המתוקשרת של איל התקשורת רופרט מרדוק). רק 17% מהנשאלים השיבו כי יסכימו לשלם על תכנים חדשותיים באינטרנט כמו על עיתון מודפס או למעלה מזה.

מגמה בולטת שעמדו עליה בסיכומי השנה השונים היתה היחלשותם של "דפי הבית" ושל האתרים הגדולים, ומעבר של הגולשים לצריכת תוכן מבוזרת באתרים השונים. לעומת זאת, הסקר שלנו מלמד כי 63% מצרכני החדשות באינטרנט עושים זאת באתר קבוע אחד.

ממצא אחר נוגע לאחת התכונות הבולטות, המוערכות והמושמצות של הרשת: התגובות (טוקבקים). רוב הנשאלים, 80%, טענו כי אינם כותבים טוקבקים כלל. 94% טענו כי אינם כותבים טוקבקים כלל או כותבים לעתים רחוקות. רק 2% מהנשאלים אמרו כי הם כותבים טוקבקים לעתים קרובות או קרובות מאוד.

לפי הסקר, גם קריאת טוקבקים אינה תחביב נפוץ של הגולש הישראלי: 38% אינם קוראים טוקבקים בכלל, 58% קוראים טוקבקים לעתים רחוקות או בכלל לא, ורק 14% קוראים טוקבקים לעתים קרובות או קרובות מאוד.

נתוני האתרים על תנועת גולשים שמחוללים הטוקבקים, כמו גם עינינו הרואות את אינספור הטוקבקים המתפרסמים מדי יום ברשת, סותרים מיניה וביה את נתוני הסקר. נדמה שיותר משהם מלמדים על הרגלי הטקבוק, הם ממחישים את תדמיתם של הטוקבקים: כמו גלישה באתרים פורנוגרפיים, כתיבה וקריאה של טוקבקים הן פעולות שגולשים אינם ממהרים להודות בהן. ובקיצור: תשובות הסקר בנוגע לטוקבקים הוכיחו כי הגולשים מתחלקים לשלוש קבוצות: אלה שכותבים טוקבקים, אלה שקוראים טוקבקים ואלה שאינם אומרים אמת.

להורדת הסקר המלא (מצגת פאואר-פוינט) >>

ממצאי הסקר

הסקר המתפרסם כאן הוא חלק מפרויקט "עיתונות 2010", המתפרסמות באתר "העין השביעית" ובגיליון 48 של כתב-העת "פנים" של הסתדרות המורים, בעריכת רוביק רוזנטל