בתוכנית "שישי עם אילה חסון", שמשודרת מדי סוף שבוע בערוץ 10, הופיעו בשבוע שעבר 11 דוברים ומרואיינים ערבים, כ-50% מכלל הדוברים והמרואיינים בתוכנית, כך עולה ממדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם המחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן-גוריון וחברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

במסגרת מהדורת "שישי עם אילה חסון" האחרונה, שערך עמיר רגב, שודרה כתבתו של איתי ורד על נישואיהם של ערבי ויהודייה. כל הדוברים הערבים שהופיעו בשבוע שעבר בתוכנית עשו זאת במהלך כתבתו של ורד. חלקם, אגב, הביעו התנגדות נחרצת לנישואין.

על-פי נתוני חברת יפעת מחקרי מדיה, בתוכנית ממוצעת של "שישי עם אילה חסון" מופיעים כ-22 דוברים ומרואיינים שונים. מכאן ש-11 הדוברים הערבים הם מחצית ממספר הדוברים והמרואיינים שהופיעו בתוכנית (מספר כלל המרואיינים, מלבד בערוצי כאן, מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי כאן מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד).

שיעור ייצוג של כ-50% הוא נתון חריג עבור כל תוכנית במדד הייצוג, וגם עבור "שישי", שאינה עוסקת דרך קבע בנושאים הקשורים לחברה הערבית בישראל, ורבות ממהדורותיה נטולות דוברים ומרואיינים ערבים. זהו הנתון הגבוה ביותר של התוכנית בחודשים האחרונים, ולמעשה הגבוה ביותר שלה מאז סוף חודש מרץ האחרון, אז הגיעה "שישי" לנתון גבוה עוד יותר, גם כן בזכות כתבה של איתי ורד.

לתוכניות המגזין הטלוויזיוניות שמשודרות בסופי השבוע יש פוטנציאל גבוה יותר משל מהדורות החדשות המרכזיות להגיע לשיעורים גבוהים של דוברים ומרואיינים ערבים. באופן יחסי, מדובר בתוכניות עם מספר נמוך של דוברים ומרואיינים והן של כתבות, שכל אחת מהן אורכת זמן ארוך יחסית. די בכך שאחת מהכתבות תוקדש לנושא הקשור לחברה הערבית בישראל, וקרוב לוודאי שיופיעו בה כמה וכמה דוברים ומרואיינים ערבים.

כך קרה בשבוע שעבר גם ב"חדשות השבוע", המהדורה המקבילה של כאן 11, שמגישים תמר אלמוג ויאיר ויינרב. במסגרת המהדורה, שערך אבי מוסקל, שודרה כתבתו של ויקו אטואן על הנעשה באום אל-פחם, וזאת על רקע ההסלמה ביחסים בין יהודים לערבים. שמונה מתוך תשעת הדוברים והמרואיינים הערבים שהופיעו במהדורת "חדשות השבוע" הופיעו בכתבתו של אטואן. בכל תוכנית של "חדשות השבוע" מופיעים בממוצע 39 דוברים ומרואיינים שונים, כך שבשבוע שעבר היא הגיעה לשיעור ייצוג של 23%.

במקום השלישי בטבלת מדד הייצוג נמצאת תוכנית מסוגה שונה בתכלית. "קלמן ליברמן", שמשודרת מדי בוקר בתחנת הרדיו כאן ב', כללה בשבוע שעבר ארבעה דוברים ערבים בארבעה אייטמים שונים – כ-10% מכלל הדוברים והמרואיינים בתוכנית. עבור "קלמן ליברמן", שמגישים קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן ועורך ישי הולנדר, לא מדובר בנתון חריג או חד-פעמי, שכן בתוכנית זו מקפידים לשלב מדי שבוע דוברים ומרואיינים ערבים. בשונה מתוכניות כמו "שישי" או "חדשות השבוע", ב"קלמן ליברמן" הדוברים הערבים הרבים לא ירוכזו באייטם אחד בלבד, אלא בכמה אייטמים נפרדים, שבאופן טבעי יעסקו במגוון גדול יותר של נושאים ויכללו שיעור גבוה יותר של דוברים מומחים.

במהלך השבוע שעבר, לדוגמה, שודר ב"קלמן ליברמן" ראיון עם רס"ן חוסיין פואז מגדוד הסיור המדברי, על אחוז המתגייסים מקרב החברה הבדואית; ראיון עם ד"ר וליד דלאשה ממכללת סכנין, על נתוני משרד החינוך בדבר מצבם של בתי-הספר במדינה; ראיון עם עלי סלאלחה, מנהל בית-הספר התיכון בבית-ג'אן, בעקבות פרסום נתוני משרד החינוך המציבים את בית הספר שלו בראש הדירוג הארצי; וראיון עם קאיד אבו-אלקיעאן, סגן ממלא מקום ראש מועצת חורה, על שלילת אזרחות ל-20 ישראלים בשל הצטרפותם לדאע"ש.

מתוך כתבה של איתי ורד ב"שישי עם אילה חסון" בערוץ 10 (צילום מסך)

מתוך כתבה של איתי ורד ב"שישי עם אילה חסון" בערוץ 10 (צילום מסך)

שתי תוכניות נוספות שראויות לציון לשבח על הישגיהן בשבוע שעבר הן "חמש עם רפי רשף" של ערוץ 10, שעורך ניר נוימן, ו"מה בוער" של גלי-צה"ל, שהוגשה בשבוע שעבר על-ידי טלי ליפקין-שחק ונערכה בידי נורית קנטי.

ב"חמש עם רפי רשף" הופיעו בשבוע שעבר חמישה דוברים ערבים בשלושה אייטמים שונים. הראשון עסק בהרשעת בילאל שאכר ברצח רינת רואס, השני עסק בנהג אוטובוס ערבי שמצא 10,000 דולר ודאג להחזיר את האבידה לבעליה, ובשלישי התראיין סלאלחה, מנהל בית-הספר מבית-ג'אן שהופיע גם ב"קלמן ליברמן".

ב"מה בוער" הופיעו חמישה דוברים ערבים בארבעה אייטמים שונים. שניים מהם השתתפו באייטם שהוקדש ליוזמה משותפת של האגף לעדות דתיות במשרד הפנים והפורום הישראלי לאורח חיים בריא, שבמסגרתה אנשי דת עוברים הכשרה בנושא מניעת סוכרת ומשלבים את המסרים על כך במסגרת הדרשות שלהם במסגדים ובבתי-התפילה בחברה הערבית. באייטם השתתף אחד מיוזמי הפרויקט, השייח' ד"ר עומר כיאל מהאגף לעדות דתיות במשרד הפנים, ולצדו השייח' ג'אבר מנסור, שייח' דרוזי שעבר השתלמות למניעת סוכרת.

בנוסף הופיעו בשבוע שעבר ב"מה בוער" חאלד אלסייד, בדואי מיישוב לא מוכר בנגב, שדיבר על המחסור במעונות יום; ח"כ טלב אבו-עראר, שדיבר על התכנית הנסיונית לאפשר עלייה של ח"כים להר הבית יום אחד בשבוע; וראיון עם אשה ערבייה מלוד במסגרת אייטם שבו רואיינו הורים על קשייהם בחופש הגדול.

חמש תוכניות מתוך 23 תוכניות החדשות והאקטואליה המובילות שמשודרות מדי שבוע בחמשת הערוצים המרכזיים לא כללו בשבוע שעבר אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד.

ב"שש כלכלי", שבשבוע שעבר הוגשה על-ידי רינת ספיבק, קרן אוזן, אורי לוי ויאיר ויינרב ונערכה בידי אילן שניג, מופיעים מדי שבוע כ-70 דוברים ומרואיינים שונים. בשבוע שעבר לא נמנה עימם אפילו ערבי אחד. כך גם ב"חמש מקורי", שאותה הגישו בשבוע שעבר דרור פויר, אבי משולם, רינת ספיבק, שרון וכסלר ואורי לוי, וערכה תמנה הולצשטיין. ב"חמש מקורי" משתתפים מדי שבוע כ-45 דוברים ומרואיינים שונים.

גם בשלוש תוכניות סוף השבוע של חדשות ערוץ 2 לא השתתף אף דובר או מרואיין ערבי. לא ב"אולפן שישי", שהגישה דנה ויס ועורך איתי דנקנר; לא ב"חדשות סוף השבוע", גם כן בהגשת דנה ויס, ובעריכת קלי בן-יאיר וישי הראל; ולא בתוכנית הפוליטית "פגוש את העיתונות", שהגישה רינה מצליח וערך דן דובין (התוכנית המתחרה, "המטה המרכזי" של ערוץ 10, טרם חזרה מפגרה).

התוכנית הבולטת ביותר בטבלת האפסים של השבוע שעבר היא דווקא התוכנית שנעדרת ממנה. אחרי 14 הופעות רצופות בטבלת האפסים, כלומר אחרי 14 מהדורות רצופות בלי שיופיע בה אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד – שיא שלילי חדש במדד הייצוג – בשבוע שעבר הופיע דובר ערבי בודד ב"המגזין" של חדשות ערוץ 10, מהדורת האקטואליה המשודרת בערוץ זה במוצאי שבת, והביא את שיעור הדוברים והמרואיינים הערבים בה לכ-6%.

במסגרת מהדורת "המגזין" האחרונה, שהגישה אושרת קוטלר וערכו ניר בכר וטלי רוזן, שודרה כתבה של אריק וייס על כנופייה שהטילה אימה בצפון הארץ ודרשה תשלום דמי חסות מבעלי עסקים באזור. רוב הדוברים והמרואיינים בכתבה היו יהודים, קורבנותיה של הכנופייה. ואולם, במסגרת הכתבה רואיין גם ראש מועצת טובא-זנגרייה, חוסיין אלהייב, שכן העבריינים יצאו מהיישוב שעל שמו קרויה המועצה.

בכך שמה "המגזין" קץ לחרפה האתית והמקצועית שליוותה אותה למעלה משלושה חודשים, אז הופיע בה בפעם האחרונה דובר ערבי. אולם דומה כי התוכנית לא עברה שינוי עומק. עובדה היא כי גם כשמערכת "המגזין" מחליטה לטפל בסוגיה שנוגעת בין היתר לחברה הערבית בישראל, התוצאה היא כתבת מגזין ארוכה שבה נכלל דובר ערבי אחד וכל היתר יהודים. לו היתה הכתבה מוקדשת גם לחיי התושבים בטובא-זנגרייה, ולא רק לקורבנות כנופיית הפשע שיצאה מהיישוב, אפשר להניח שהיו מופיעים בה כמה וכמה דוברים ומרואיינים שאינם יהודים.

אף ששתי התוכניות שהגיעו למקומות הראשון והשני במדד הייצוג לשבוע שעבר היו תוכנית אקטואליה ששודרו ביום שישי בערב, "שולחן השבת" נותר גם השבוע על טהרת היהודים בלבד.

במדור "שולחן השבת" בודקת חברת יפעת מחקרי מדיה את זהות הדוברים בכל אחד משלושת הפאנלים המרכזיים של תוכניות שישי בערב. בשונה מכל יתר הבדיקות של מדד הייצוג, בדיקה זו כוללת לא רק את זהות הדוברים והמרואיינים החיצוניים אלא גם את זהות הדוברים חברי המערכת שמשתתפים בפאנל.

הבדיקה הממוקדת נובעת מההבנה כי הדיונים הללו הם במה מרכזית וייחודית בתוכניות האקטואליה הישראליות. זה המקום שבו כל מערכת חדשות מקיימת הדמיה של הדיון הציבורי בנושאים שעל סדר היום. זה המקום שבו מקבלים הפרשנים המרכזיים את זכות הביטוי להבעת עמדתם, כמו גם להפנות שאלות לאורחים המזדמנים, שבדרך כלל יהיו בכירים בתחומם.

פעם אחר פעם מתברר שגם כאשר תוכניות האקטואליה המרכזיות שמשודרות בימי שישי בערב מקדישות כתבות לנעשה בחברה הערבית בישראל, ואפילו כאשר נושא הקשור לחברה הערבית בישראל עומד במוקד תשומת הלב הציבורית והתקשורתית, הדיון עליו באולפן יהיה כמעט תמיד נטול ערבים.

חלוקה של התוכניות המרכזיות לפי ערוץ מעניקה הפעם את הבכורה לערוץ 10, וזאת בזכות "שישי עם אילה חסון" והכתבה שהכין איתי ורד. ממוצע הייצוג בתוכניות המרכזיות של כאן ב', גלי-צה"ל וכאן 11 נע סביב 6%, ואילו ממוצע הייצוג בתוכניות המרכזיות של ערוץ 2 נמוך במיוחד, ועומד על מעט יותר מאחוז.

עם זאת, חלוקה של כלל תוכניות החדשות והאקטואליה לפי הערוצים מעניקה את היתרון דווקא לערוץ כאן ב', שהשיג בשבוע שעבר ממוצע של 4.4%. ההשפעה של "שישי" על כלל תוכניות ערוץ 10 קטנה יותר, והערוץ מסתפק בממוצע של 3.7%. כאן 11 במקום השלישי עם 3.2%, ואחריו ערוץ 2 וגלי-צה"ל עם 2.2% ו-2.1% בהתאמה.

מהפערים הללו ניתן ללמוד ראשית כל כי נמשכת המגמה שלפיה התוכניות המרכזיות בכל ערוץ, אלו שאחריהן עוקב מדד הייצוג מקרוב, משלבות יותר דוברים ומרואיינים ערבים מהממוצע בכל ערוץ ובפער ניכר. עוד עולה כי בשני ערוצי השידור הציבורי של תאגיד השידור הישראלי ישנה נטייה רוחבית להענקת זכות ביטוי לדוברים ומרואיינים ערבים, בעוד שבתחנת הרדיו הצבאית גלי-צה"ל נוטים להדיר את נציגי החברה הערבית עוד יותר מהמקובל בתקשורת הזרם המרכזי של ישראל.

בסך הכל השתתפו בשבוע שעבר מאה דוברים ומרואיינים ערבים בכל תוכניות החדשות והאקטואליה ששודרו בחמשת הערוצים המרכזיים. פילוח שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה לנושאי האייטמים שבהם שובצו דוברים ומרואיינים ערבים העלה כי הפעם לא היה נושא אחד שריכז סביבו שיעור ניכר מהדוברים הערבים. קרוב לחמישית מהם השתתפו באייטמים שעסקו במעצרו של השייח' ראאד סלאח, ושיעור דומה השתתף באייטמים על גזענות בישראל.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 20-26.8.2017. מספר כלל המרואיינים (מלבד בערוצי כאן) מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי כאן מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויפעת מחקרי מדיה