מדי מוצאי שבת בשעה 19:57 משודרת בערוץ 10 התוכנית "המגזין" בהגשת אושרת קוטלר ובעריכת ניר בכר. כפי ששמה מרמז, זו תוכנית אקטואליה מגזינית, המורכבת מדי שבוע מכמה כתבות עומק שעוסקות בפנים שונים של החברה בישראל.

בעמוד הפייסבוק של "המגזין" מבטיחה התוכנית להביא לצופים את "כל חדשות סוף השבוע" ואת "סיפורי המגזין שידברו עליהם במהלך כל השבוע הבא". כשה"המגזין" היתה מועמדת בשנה שעברה לפרס מטעם האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה היא תוארה כ"תוכנית דעתנית שמובילה אג'נדה חברתית לצמצום הפערים בחברה הישראלית והגנה על זכויותיהן של האוכלוסיות המוחלשות".

כל זה אולי נכון, אולם כבר שבועות ארוכים ש"המגזין" מתעלמת לחלוטין מאוכלוסייה מוחלשת אחת, האוכלוסייה המוחלשת הגדולה ביותר במדינת ישראל. על פי נתוני מדד הייצוג -  מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם המחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן-גוריון וחברת יפעת מחקרי מדיה, הבודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל - הפעם האחרונה שנראה בתוכנית "המגזין" דובר ערבי כלשהו נכון לשבוע שעבר, היתה באמצע חודש מאי. מאז, ובמשך תריסר שבועות רצופים, לא הופיע בתוכנית אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד.

הביטו על הגרף שלעיל. לו היה זה רישום של אק"ג, היינו מסיקים כי הלב חדל לפעום ובעליו הלך לעולמו. אולם זהו גרף שמבטא את שיעור הדוברים הערבים שלקחו חלק ב"המגזין" מחודש ינואר. בתחילת השנה, סביב תקרית הדריסה הקטלנית באום אל-חיראן, היה ב"המגזין" ייצוג לדוברים ומרואיינים מהציבור הערבי בישראל. בשבועות שלאחר מכן עוד היו מדי פעם הבלחות של דובר ערבי אחד או שניים בתוכניות "המגזין" אולם מאז אמצע חודש מאי, ובמשך שנים-עשר שבועות רצופים, לא נרשמה אפילו הופעה אחת של דובר או מרואיין ערבי בתוכנית הדעתנית, שמובילה אג'נדה חברתית לצמצום הפערים בחברה הישראלית והגנה על זכויותיהן של האוכלוסיות המוחלשות.

מעולם, מאז השקת מדד הייצוג בתחילת השנה שעברה, לא היתה עוד תוכנית שהדירה ערבים באופן כל כך עקבי כמו "המגזין". נכון, לא מדובר במהדורת חדשות מרובת אייטמים, שבה קל יותר למצוא גם אייטם עם דוברים ומרואיינים ערבים, אך גם בהשוואה לתוכניות מגזין אחרות שנכללות במדד הייצוג בולטת "המגזין" של ערוץ 10 לרעה.

ממוצע הייצוג ב"המגזין" מתחילת השנה עומד על 3% בלבד. לעומת זאת, ממוצע הייצוג של "שישי עם אילה חסון", שאף היא משודרת בערוץ 10, כפול מכך; הממוצע של "חדשות סוף השבוע", המשודרת בערוץ 2, עומד על 8%; ואילו הממוצע של "אולפן שישי", אף היא של ערוץ 2, עומד על 13%. גם בחלוקה לשבועות בולטים ההבדלים בין תוכניות המגזין השונות.

אף תוכנית מגזין אחרת המשודרת בסוף השבוע לא מתקרבת בכלל לנתונים העגומים של "המגזין", לא מבחינת סך הדוברים הערבים, לא מבחינת שיעור הדוברים הערבים מתוך כלל הדוברים ובוודאי שלא מבחינת רצף השבועות שבהם הודרה מהתוכנית לחלוטין החברה הערבית בישראל, המונה כחמישית מאוכלוסיית המדינה.

הנה כי כן, בעוד תוכניות האקטואליה המגזיניות של של ערוץ 2, הערוץ הממלכתי, הקונצנזוסיאלי, משלבות דרך קבע דוברים ומרואיינים ערבים, דווקא התוכנית של ערוץ 10, שנחשב לשמאלני מבין שני הערוצים המסחריים, ודווקא בתוכנית שמגישה עיתונאית כמו קוטלר, הנחשבת בצדק למגישה דעתנית, ושעורך עיתונאי בעל היסטוריה של עצמאות מחשבתית כמו ניר בכר, דווקא שם מתגלה הדרה חריפה כל כך של החברה הערבית. אולי ב"אולפן שישי" מזמינים את ח"כ איימן עודה כדי לדרוש ממנו לגנות את האירוע הביטחוני האחרון שבו היו מעורבים ערבים, אבל לפחות צופי התוכנית נחשפים לנציג של חמישית מאוכלוסיית המדינה. ב"המגזין" גם המעט הזה לא קיים מזה כשלושה חודשים.

גם בשלישיה הפותחת של מדד הייצוג בולטות תוכניות האקטואליה המגזיניות ששודרו בשבוע שעבר. במקום הראשון עם שמונה דוברים ומרואיינים ערבים מתוך 39, כלומר כ-21% ייצוג, נמצאת "חדשות השבוע" של כאן 11. התוכנית, שהגישה תמר אלמוג וערך אבי מוסקל, כללה כתבה מאת העיתונאי ריאד עלי, שיצא ליפו לעמוד על מצב היחסים בין יהודים לערבים בעיר על רקע מותו של חשוד מירי שוטרים.

"אולפן שישי", שהגיש דני קושמרו וערך איתי דנקנר, כללה רק שני דוברים ומרואיינים ערבים, אולם סך הדוברים והמרואיינים הממוצע בתוכנית עומד על 18 בלבד ועל כן הגיעה "אולפן שישי" לשיעור ייצוג של כ-11% (מספר כלל המרואיינים, מלבד בערוצי "כאן", מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי "כאן" מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד).

ענבל גזית, גלי צה"ל (צילום מסך)

ענבל גזית, גלי צה"ל (צילום מסך)

במקום השלישי בטבלה השבועית נמצאת "מה בוער" של גלי צה"ל, שמגיש רזי ברקאי ועורכת נורית קנטי. בשבוע שעבר שותפו בתוכנית חמישה דוברים ומרואיינים ערבים מתוך 55, כלומר כ-9%.

על פי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, ציון לשבח מגיע גם לפינת התרבות בתוכנית "בוקר טוב ישראל", שמגישה ענבל גזית, והן למגזין התרבות של גלי צה"ל בהגשת גזית וחן ליברמן ובעריכת מירון ששון. חמישה דוברים ערבים הופיעו בשבוע שעבר במשדרים אלה של גל"צ, אשר אינם נכללים בטבלה השבועית של מדד הייצוג.

מלבד "המגזין" של ערוץ 10, עוד ארבע תוכניות חדשות ואקטואליה מרכזיות הדירו לחלוטין בשבוע שעבר את האוכלוסייה הערבית. "הבוקר הזה" של כאן ב' ניצבת בראש טבלת האפסים השבועית בגין המספר הגבוה של כלל הדוברים והמרואיינים בתוכנית. מדי שבוע מופיעים ב"הבוקר הזה", שמגיש אריה גולן ועורך ניקולא רוזנבאום, קרוב ל-80 דוברים ומרואיינים שונים. בשבוע שעבר אף לא אחד מהם היה ערבי.

"תוכנית חיסכון" של חדשות ערוץ 2, שמגישה קרן מרציאנו ועורך גידי ויניש, ניצבת במקום השני עם אפס דוברים ומרואיינים ערבים מתוך 52. "שישי עם אילה חסון", שערכו גילי ברוש ועמיר רגב, הדירה אף היא את האוכלוסייה הערבית מהמהדורה האחרונה, וכך גם "פגוש את העיתונות", בהגשת רינה מצליח ובעריכת רן וייכמן (זה השבוע השני ברציפות ש"המטה המרכזי" של ערוץ 10 לא משודרת).

פילוח התוכניות המרכזיות לפי ערוצים מעלה כי גלי צה"ל סיימה את השבוע שעבר במקום הראשון עם ממוצע ייצוג של כ-7.5%, לפני כאן 11, כאן ב', ערוץ 2 וערוץ 10. עם זאת, כאשר מפלחים את כלל תוכניות החדשות והאקטואליה לפי ערוצים יוצא כי השידור הציבורי שוב ניצב במקום הראשון. בחישוב זה ערוץ כאן 11 יורד אמנם ל-4.6% אך הוא ניצב הרחק מעל גלי צה"ל, שיורדת ל-2.7% בלבד. זרוע הרדיו של תאגיד השידור הישראלי, כאן ב', ניצבת בחישוב זה במקום השני עם 3.6% כשאת הטבלה סוגרים ערוץ 2 וערוץ 10.

במילים אחרות, בשתי תוכניות האקטואליה המרכזיות של גלי צה"ל השתתפו בשבוע שעבר הרבה יותר דוברים ומרואיינים ערבים, באופן יחסי, לעומת כלל תוכניות החדשות והאקטואליה של התחנה. לעומת זאת, במקרה של כאן 11 וכאן ב' הפערים בין התוכניות המרכזיות, שזוכות לתשומת לב קבועה ממדד הייצוג, לבין התוכניות האחרות - אינו כה גדול.

מלבד בדיקת כמות ושיעור הדוברים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות, חברת יפעת מחקרי מדיה בודקת עבור מדד הייצוג גם את כמות הדוברים הערבים בפאנלים המרכזיים של שלוש התוכניות המרכזיות שמשודרות ביום שישי בערב. במקרים אלה נספרים לא רק מרואיינים ערבים אלא גם עיתונאים ערבים מחברי מערכת החדשות שמפיקה את התוכנית.

הדגש על הפאנלים הללו נובע ממעמדם היוקרתי ומקומם החשוב יחסית בזירה התקשורתית בישראל. מדי שישי בערב מסכם כל ערוץ את השבוע שחלף באמצעות פרשניו הבכירים ואורחים, ומביט קדימה על הצפוי להתרחש בשבוע הבא. הוויכוחים והדיונים שמתפתחים בכל אולפן הם חלק מרכזי בתוכניות השונות, אולם רק לעתים נדירות ביותר משתתף בהם אדם שאינו יהודי.

כך היה גם בשבוע שעבר. על אף ש"חדשות השבוע" ו"אולפן שישי" הגיעו למקומות הראשונים בטבלת התוכניות השבועית, הייצוג של האוכלוסיה הערבית נעצר בכתבות השטח ולא הגיע אל הפאנל המרכזי באולפן. ייצוג אפסי היה גם בפאנל של "שישי עם אילה חסון", שם למעשה לא ניתן בשבוע שעבר כל ייצוג לחמישית מהאוכלוסיה, לא בכתבות ולא באולפן.

בסך הכל השתתפו 93 דוברים ומרואיינים ערבים בכל תוכניות החדשות והאקטואליה ששודרו בשבוע שעבר בערוצי הטלוויזיה המסחריים 2 ו-10, בערוץ הטלוויזיה הציבורי כאן 11, ובשתי הרשתות הרדיו הציבוריות כאן ב' וגלי צה"ל. 93 דוברים ומרואיינים ערבים מתוך כ-3,200 דוברים ומרואיינים שהשתתפו בתוכניות אלו, כ-2.9%.

פילוח שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה לנושאי האייטמים שבהם בכל זאת שולבו דוברים ומרואיינים ערבים העלה כי גם בשבוע שעבר נושא ביטחוני תפס את המקום הראשון, ובפער ניכר. הפעם היו אלו המהומות ביפו בעקבות הרג חשוד בידי המשטרה. קרוב ל-40% מכלל האייטמים שבהם השתתפו ערבים עסקו באירועים ביפו.

הנושא השני בפופולריות שלו, "תרבות, אמנות ובידור", הגיע למעמדו בין היתר בזכות אייטמים שעסקו אף הם ביפו, אך דווקא בחיי התרבות והקיום המשותף של יהודים וערבים בעיר, וכן בזכות כמה אייטמים שעסקו בנור דרוויש, שעתידה לככב באופרה "יוליוס קיסר". פרישתו של שופט בית-המשפט העליון סלים ג'ובראן זכתה אף היא לכמה אייטמים, וזאת על רקע פסק הדין האחרון שפרסם בנושא פונדקאות לזוגות להטב"קים.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 30.7-5.8. מספר כלל המרואיינים (מלבד בערוצי "כאן") מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי "כאן" מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויפעת מחקרי מדיה