יעל גאוני, דוברת רשת, זכיינית ערוץ 2, הופתעה אתמול (17.2.10) לשמוע מ"העין השביעית" על השחתת פניהן של משתתפות התוכנית "שבוע סוף" בשלטי חוצות שנתלו בבני-ברק. לקראת שידורי העונה הקרובה יצאה רשת בקמפיין שילוט חוצות ארצי בכיכובם של שחקני התוכנית. בעיר החרדית לא אהבו את העובדה שבמודעה הופיעו תמונות נשים ומחקו אותן, מי בתרסיס שחור ומי במדבקות שעליהן נכתב "מודעה זו בלתי חוקית". בסופו של דבר התקפלה רשת בפני כוחות התרסיס השחור, הסירה את השלטים, החליפה אותם באחרים, נטולי תמונות, ואף התנצלה על פגיעה ברגשות הציבור. "שבוע סוף", אולי צריך להזכיר, היא תוכנית סאטירית.

שלט פרסומת לתוכנית "שבוע סוף", היום ברמת-גן (צילום: עידו קינן, cc-by-sa)

שלט פרסומת לתוכנית "שבוע סוף", היום ברמת-גן (צילום: עידו קינן, cc-by-sa)

שלט פרסומת לתוכנית "שבוע סוף", היום בגבול רמת-גן-בני-ברק (צילום: עידו קינן, cc-by-sa)

שלט פרסומת לתוכנית "שבוע סוף", היום בגבול רמת-גן-בני-ברק (צילום: עידו קינן, cc-by-sa)

אם ניפול לרגע בפח הדיון הטכני על מידת החשיפה של הנשים בתמונות, הרי שמדובר בסך-הכל בזרועות גלויות ומחשופים צנועים עד שמרניים. אולם לא זה העניין: נשים מוקצות לחלוטין מפרסומות באזורים חרדיים, לא משנה מה הן לובשות. "פרסום תמונות נשים במודעות חוצות בירושלים, אפילו בריכוזים חילוניים בעיר, הוא סוגיה טעונה", אומר יוסי סעידוב, יועץ תקשורת בירושלים.

מריק שטרן, מנכ"ל התנועה "ירושלמים", נתקל בבעיה הזאת בתקופת הבחירות המוניציפליות בעיר: "במסגרת הקמפיין של התעוררות-ירושלמים, הרשימה ביקשה להציג תמונות של המועמדת על גבי אוטובוסים. פנינו לחברת כנען, שאמונה על פרסום על האוטובוסים, והם סירבו בטענה שהם לא מפרסמים תמונות של נשים בירושלים גם אם מדובר באשה חרדית בת 70 עם שביס ורעלה. הגשנו בג"ץ, והם אילצו את החברה להעלות את הפרסום, אבל ההחלטה התקבלה ביום הבחירות. בסופו של דבר כנען העלו את תמונות הקמפיין על שבעה אוטובוסים ליום אחד".

"חברות הפרסום מפיקות מודעות פרסום שונות נטולות תמונות נשיות עבור הירושלמים", אומר סעידוב. "כאשר מופיעות דמויות נשיות בפרסומות, למשל דמותה של ציפי לבני ערב הבחירות לכנסת, הן מושחתות באופן קבוע, ככל הנראה על-ידי גורמים חרדיים". כששלטי החוצות של קדימה התפרסמו בבני-ברק ובירושלים בלי תמונתה של לבני, אמר ל"הארץ" יועץ התקשורת שלה, גיל מסינג (15.11.08): "יש מספר מקומות ספורים בכל הארץ, בעיקר בירושלים, שבהם לא עלתה התמונה כדי לא לפגוע ברגשות הציבור במקום, ואנו מכבדים את רגשות הציבור".

לבני, שהציגה בבחירות אג'נדה של מלחמה בכפייה הדתית, ואף הפסידה את ראשות הממשלה כי סירבה לדרישות ש"ס, קיבלה את הטיעון שתמונת פניה פוגעת ברגשות (נפגעי הרגשות לא הסתפקו בכך, ובבני-ברק מחק מישהו גם את שמה של לבני מהשלט). בהמשך שינתה לבני את עמדתה והורתה להעלות שלטים עם תמונתה גם באזורים חרדיים, אולם הסכימה לאי-פרסום שלטים כלל במקומות אחרים – ובכך נכנעה למעשה לצנזורה המיזוגנית, במקום להעמיד את העניין למבחן בית-המשפט.

שלט פרסומת ל"שבוע סוף" שתמונות הנשים המופיעות בו כוסו בספריי כמחאה על צנזור תמונותיהן (צילום: קלרדומה)

שלט פרסומת ל"שבוע סוף" שתמונות הנשים המופיעות בו כוסו בספריי כמחאה על צנזור תמונותיהן (צילום: קלרדומה)

"לרשת אין שום קשר להשחתה או לריסוס השלטים, שכן אין הדברים נמצאים באחריותה", נמסר מהזכיינית באשר לקמפיין של "שבוע סוף". גבאי גולן, סמנכ"ל חוצות-זהב, חברת שילוט החוצות שפרשה את השלטים, התחמק בשיחה עם "העין השביעית" וסירב לומר אם אנשיו אחראים לריסוס דמויותיהן של השחקניות מאיה דגן, שירי גדני והדר לוי בשלטים המקוריים. עיריית בני-ברק לקחה אחריות ומסרה בתגובה ל"דה-מרקר" כי "בשל צביונה הייחודי של העיר, וכדי שלא לפגוע ברגשות התושבים, על הזכיין להמציא לעירייה את הפרסומות קודם להדבקתן כדי שלא יהיה צורך להסירן. לעירייה הגיעו פניות רבות הן של תושבים והן של מנהלי מוסדות חינוך על אי-התאמת מודעות מסוג זה לאופיה של העיר".

קלרדומה, בלוגרית בתפוז, נתקלה בשלט המרוסס של "שבוע סוף" על גבול רמת-גן–בני-ברק, וכתבה בבלוגה כי "מחיקת פני נשים משלט חוצות זו פעולה אלימה". במחאה על המעשה נטלה סולם וצבע וציירה על הנשים בורקות מכסות גוף ופנים. הבוקר גילתה שהשלט המושחת היה בין אלה שהוחלפו בשלטים חדשים, שבהם מופיע רק הלוגו של "שבוע סוף", בלי תמונות המשתתפים. עשרה שלטים כאלה נפרשו בסך-הכל.

האם רשת נאבקה בצנזורה ולא יכלה לה? להפך. מרשת נמסר: "אנו מתנצלים אם מי מהאוכלוסייה נפגע משלטים אלה, אף שניסינו לשמור על צניעות. 'שבוע סוף' היא תוכנית שמיועדת לכלל האוכלוסייה, ובעונה הנוכחית אנו שמחים שגם הציבור הדתי יוכל לצפות בה, לכן הוחלט להפיק שלטים ייעודיים גם למגזר זה". במציאות המדומה שעולה מתגובת רשת, החרדים הפונדמנטליסטים, שאינם מסוגלים לראות פני אשה במודעה, חיכו בכליון עיניים ליום שבו רשת תעביר את תוכנית הסאטירה שלה משבת לשלישי, כדי שיוכלו לצפות בה בהמוניהם. בדיחה טובה, אולי ישתמשו בה ב"שבוע סוף". 

לדיון ותגובות בבלוג "חדר 404" >>