העיתון "ישראל היום" נמנע מלדווח לקוראיו על עדותו של המו"ל, שלדון אדלסון, שלפיה התבקש לבחון את סגירת מוספי סוף השבוע של החינמון שבבעלותו. על העדות דיווח לראשונה אמש (5.8) משה נוסבאום במהדורת חדשות סוף השבוע של ערוץ 2: על-פי דיווחו, בנימין נתניהו פנה לאדלסון והעלה באוזניו את הבקשה בעקבות שיחותיו עם ארנון (נוני) מוזס, מו"ל "ידיעות אחרונות", שהיה צפוי להרוויח מביטול מהדורת יום שישי של "ישראל היום".

זמן לא רב לאחר שידור דיווחו של נוסבאום פורסמו הפרטים שחשף גם באתרי החדשות הגדולים "וואלה" ו-ynet ובאתרים נוספים, והבוקר ניתן לקרוא על עדותו של אדלסון בעיתונים "הארץ", "מעריב" ו"ידיעות אחרונות", וגם בעיתונים החרדיים "יתד נאמן", "המודיע", "הפלס" ו"המבשר". ב"ישראל היום", העיתון שלכאורה היה אמור להיפגע מהמהלך של נתניהו ומוזס, בחרו להימנע מפרסום דבריו של המו"ל.

בחינמון הקדישו הבוקר את הכותרת הראשית לחתימת הסכם עד המדינה עם ארי הרו, ראש הסגל של נתניהו לשעבר, בצירוף הודעת ההכחשה של ראש הממשלה ("רעשי רקע"). בתוך העיתון תפסה הפרשה את כפולת העמודים הפותחת ואת העמוד שבא אחריה, שם נדפסו שתי ידיעות חדשותיות וארבעה טורי פרשנות. באף אחד מהטקסטים לא הוזכר הדיווח המהדהד של חדשות 2, שסוקר בהבלטה ברוב כלי התקשורת המרכזיים בישראל. גם באתר "ישראל היום" נמנעו מלדווח על החשיפה.

"מחפשים את נתניהו". טורו של ביגמן ב"ישראל היום" (לחצו להגדלה)

"מחפשים את נתניהו". טורו של ביגמן ב"ישראל היום" (לחצו להגדלה)

ארבעת הטורים התמקדו בהסטת הדיון מפרטי הפרשה והטלת ספק בעדותו של הרו (זאת, אגב, בניגוד לפרשנויות שלפיהן "ישראל היום" פסק מלהיות מגויס לטובת נתניהו): הכתב הפוליטי מתי טוכפלד חיבר טור שפורסם תחת הכותרת "מטרת התקשורת: להפיל את נתניהו", פרופ' אביעד הכהן, בטור פרשנות משפטי, גרס כי "כשיש ראיות חזקות לא צריך עד מדינה", וטור מאת  ליאור יעקבי הציג כמה מקרים מתוקשרים שבהם עדי מדינה לא סיפקו את הסחורה, ואף שיקרו והסתירו מידע. בידיעה הראשית, שעליה חתום כתב הפלילים איציק סבן, נכללו דברים דומים שאמר שלשום ח"כ דוד ביטן לחדשות ערוץ 2 ("אם היו ראיות, לא היה צריך לחזק אותן") – אך החשיפה על עדותו של אדלסון, כאמור, נעדרה לחלוטין. ידיעה קצרה מאת ארז לין, שהתפרסמה תחת הכותרת "למרות הפרשנויות: ברשת לא נרשם סחף נגד רה"מ", לא הציגה נתונים כלשהם שיגבו את הקביעה החד-משמעית.

טור מאת עקיבא ביגמן, שנדפס על פני רוב השטח המערכתי בעמוד 5, נשא את הכותרת "מחפשים את נתניהו", ובכותרת המשנה שלו הודגש כי "שום דבר ממה שמוזס ביקש מנתניהו לא קרה". לפי ביגמן, מוזס ניסה לגייס לצדו "עשרות פוליטיקאים", אבל רק פוליטיקאי אחד לא נענה לדרישותיו ו"בסופו של דבר פעל בצורה הפוכה לחלוטין; לאיש הזה קוראים בנימין נתניהו". כאמור, כפי שנחשף בחדשות ערוץ 2, אדלסון עצמו העיד שנתניהו דווקא כן ניסה לקדם את בקשותיו של מו"ל "ידיעות אחרונות".

חקירת פרשת "תיק 2000", שבמרכזה עומד המשא-ומתן שקיימו נתניהו ומוזס בסוף שנת 2014, כבר הספיקה לסבך את שני הצדדים בחשדות חמורים לפלילים. תוכן השיחות, שנחשף חלקית בחדשות ערוץ 2, העניק הצצה נדירה לאופן שבו מו"ל "ידיעות אחרונות" שולט ומטה את הסיקור בכלי התקשורת שבשליטתו במסגרת דילים פוליטיים וכלכליים סודיים ובשיתוף העורכים הבכירים.

כתב חדשות 2 גיא פלג חשף כבר בינואר השנה כי מוזס ניסה לברר עם נתניהו האם ניתן יהיה לצמצם את תפוצת "ישראל היום" ולהעביר הצעת חוק שתפגע בה, כמו ההצעה שזכתה לכינוי "חוק 'ישראל היום'", שמוזס היה מעורב בקידומה. "אפשר לחוקק את זה. אני רוצה לדבר עם הג'ינג'י, הוא בעוד שבועיים בארץ", השיב נתניהו בהתייחס לאדלסון, כך על-פי התמליל שפורסם.

העמקת החקירה וההליך המשפטי שצפוי להיפתח בעקבותיה עשויים לא רק לחשוף את המנגנון המושחת שלפיו מפעיל מוזס את כלי התקשורת מקבוצת "ידיעות אחרונות" – אלא גם את קרבתו של נתניהו לצמרת "ישראל היום" ואת האפשרות שהיתה לו השפעה ישירה על מהלכיו העסקיים של החינמון, לצד השפעתו על התכנים, זאת בניגוד לתצהיר שהגיש נתניהו בעבר לבית-המשפט. אם יתברר שלנתניהו היתה מעורבות עמוקה ועקבית ב"ישראל היום", יחזק הדבר את הקולות הקוראים לראות בחינמון תרומה שניתנה לו לצרכים פוליטיים.

על-פי דיווח שפרסם השנה אורי בלאו ב"הארץ", בשבע שנות קיומו הראשונות הפסיד "ישראל היום" כ-730 מיליון שקל – לפי הערכתו, כשקל עבור כל גיליון שהודפס. לאחרונה חגג החינמון עשור להקמתו. בשלוש השנים האחרונות לא שינה "ישראל היום" את המודל הכלכלי שלפיו הוא פועל: סדרת תחקירים שפורסמה באתר "העין השביעית" העלתה כי בניגוד למודל הכלכלי המקובל בתחום החינמונים, ב"ישראל היום" גובים מחירים נמוכים במיוחד עבור מודעות – עובדה המחזקת את ההנחה שהעיתון אינו פועל לפי מודל עסקי שגור, וממשיך לצבור הפסדים.

בועז ביסמוט, עורך "ישראל היום", לא השיב לפניית "העין השביעית".

* * *

"ישראל היום", סיקור הפרשה בכפולה הפותחת, 6.8.17 (לחצו להגדלה)

"ישראל היום", סיקור הפרשה בכפולה הפותחת, 6.8.17 (לחצו להגדלה)