העיתונאי תומר אביטל דורש מחברי-הכנסת להסיר לחלוטין את כל החסימות מעמודי הפייסבוק וחשבונות הטוויטר הרשמיים שלהם. לדבריו, החסימות הללו מנוגדות לחופש הביטוי ופוגעות בשיח הציבורי.

בשנים האחרונות הפכו הרשתות החברתיות, ובמיוחד פייסבוק וטוויטר, לאמצעי פופולרי לתקשורת ישירה בין חברי-הכנסת לציבור. החל מראש הממשלה בנימין נתניהו, שמשתמש ברשתות החברתיות כדי לעקוף את כלי התקשורת הביקורתיים כלפיו, וכלה בחבר כנסת מהשורות האחוריות, שמנסה לבלוט ברשתות החברתיות כדי לפצות על חוסר העניין שמגלים בו בכלי התקשורת המרכזיים.

אולם בשונה מהתקשורת המסורתית, לרשתות החברתיות יש אופי הידודי. הפוליטיקאים המשתמשים ברשת החברתית כדי להביע את עצמם ללא מסננת עיתונאית נאלצים להתמודד עם הציבור הרחב, שגולש גם הוא ברשת החברתית. חבר-הכנסת כותב, הציבור משיב. הדו-שיח, או הרב-שיח, שהופך את הרשתות החברתיות לפופולריות כל-כך, יוצר לעתים גם תסכול אצל חברי-כנסת, ורבים מהם חוסמים את מבקריהם ומונעים מהם להגיב להם בעתיד, לעתים ללא כל אזהרה או נימוק.

העיתונאי אביטל, שבעצמו נחסם אצל כמה נבחרי ציבור ועוקב אחר התופעה, החליט לאחרונה לנקוט צעד כדי לשים לה סוף. באמצעות עו"ד אילן יונש שיגר אביטל מכתב אל כלל חברי-הכנסת ודרש מהם להסיר את כל החסימות מהחשבונות שהם מנהלים.

"אי-מתן האפשרות לאדם להגיב בדף פייסבוק רשמי של איש ציבור או מחיקת תגובתו הם בגדר מעשה הפוגע בחופש הביטוי של אותו אדם"

"אנו ערים מזה זמן לתופעה מדאיגה שבה תגובות ביקורתיות או בלתי אוהדות נמחקות מדפי הפייסבוק או הטוויטר ומשתמשים רבים נחסמים מגישה לאתרים אלה", נכתב מטעם אביטל. מבקר המדינה, מוזכר במכתב, התייחס לתופעה זו באופן שלילי בדו"ח נציב תלונות הציבור לשנת 2016, שם קבע כי "אי-מתן האפשרות לאדם להגיב בדף פייסבוק רשמי של איש ציבור או מחיקת תגובתו הם בגדר מעשה הפוגע בחופש הביטוי של אותו אדם".

עוד מוזכר במכתב שנשלח מטעם אביטל לחברי-הכנסת כי לאחרונה פסק בית-משפט פדרלי בווירג'יניה, ארצות-הברית, כי חסימת מגיבה בדף פייסבוק רשמי היא פגיעה בחופש הביטוי. "אנו מצפים כי בתי-המשפט בארץ ינהגו באופן דומה, אך מקווים שלא יהא בכך צורך", מציין אביטל.

"לבד מהערך הדמוקרטי המשמעותי של שיח חופשי, פומבי ואף ביקורתי, יש להזכיר כי דפי הפייסבוק וחשבונות הטוויטר ממומנים, בין במישרין ובין בעקיפין, מכספי ציבור, וחסימה שרירותית ללא עילה פוגעת בשוויון ובחופש הביטוי של האזרח", מוסיף אביטל במכתבו, ומזכיר כי מבקר המדינה, בכובעו כנציב תלונות הציבור, הציע כי איש ציבור המפעיל דף פייסבוק ציבורי יפרסם מדיניות בדבר השימוש בדף ויקבע נהלים שיעלו "בקנה אחד עם הזכות לחופש הביטוי". מי שיפר את המדיניות שתיקבע, הציע המבקר, "יקבל אזהרה טרם מחיקה או חסימה לזמן מוגבל".

מלבד הסרת כל החסימות הקיימות בחשבונות הטווויטר והפייסבוק הציבוריים, אביטל דורש מחברי-הכנסת לפרסם בדפים שהם מנהלים כללי שימוש ברורים, כפי שהציע המבקר, ולהימנע להבא מחסימות ללא אזהרה מוקדמת ובניגוד לכללי השימוש שייקבעו.

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 249KB)