משרד התפוצות מאשים את יואב לימור, שהגיש סרט שהופק במימון המשרד, בהעלבת יהדות צפון אמריקה. הסרט, חלק מקמפיין נרחב של המשרד בראשותו של נפתלי בנט, שודר בערוץ 2 בשעת צפיית שיא בדצמבר 2016. במסגרת העסקה, שנחתמה עם הזכיינית קשת, שילם משרד התפוצות שילם למעלה מ-2 מיליון שקל עבור הסרט ועבור הקמה של ערוץ מטעמו באתר mako. בסך הכל הקצה המשרד לקמפיין כ-11 מיליון שקל.

מוקדם יותר החודש דנה ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות של הכנסת בהתקשרויות של משרד התפוצות עם כלי תקשורת שונים, בישיבה שבה הוטחה באנשי המשרד ביקורת חריפה. אחד המבקרים באותו דיון היה נציג של ארגון הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, דני ווזנר, שטען כי הסרט שנועד לקרב את אזרחי ישראל ליהדות התפוצות פגע ברגשותיהם של יהודים אמריקאים רבים – שהוצגו כחברים בקהילה השרויה במצוקה קיומית.

"מצאו איזה בית-כנסת ובית-ספר יהודי שנסגר, עשו על זה חצי שעה כאילו כל יהדות צפון אמריקה הולכת ונעלמת", אמר ווזנר בדיון. "קיבלנו הרבה מאוד תגובות מהקהילות שלנו, מאנשים שפשוט לא הבינו מה זה ולמה עשו סרט כזה – זה בדיוק ההפך מבניית קשרים בין הקהילות. הוצג כאילו המצב הזה מייצג את יהדות צפון אמריקה, בזמן שפותחים כל הזמן בתי-ספר ובתי-כנסת חדשים. זה היה מאוד-מאוד בעייתי מבחינת הקהילות שלנו".

השבוע, בדיון נוסף שהתקיים בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, התייצבו השר נפתלי בנט ומנכ"ל משרדו, דביר כהנא, והשיבו לכמה מהטענות שהעלו מבקריהם. יו"ר הוועדה, ח"כ אברהם נגוסה, ביקש ממנכ"ל המשרד להתייחס לטענה שלפיה הקמפיין פגע ביהודי צפון אמריקה. המנכ"ל, בתשובה, הפנה אצבע מאשימה אל עבר קשת ויואב לימור.

"אנחנו לא יוצרי התוכן, היה פה שיתוף פעולה בין הממשלה לקשת", אמר כהנא, "יש להם חופש עיתונאי, אנחנו לא יודעים להנחות אותם, אנחנו לא מורים להם איך בדיוק להגיד. אנחנו מייצרים שיתוף פעולה באמצעות תוכן שיווקי – ויש פה חופש עיתונאי של העיתונאי יואב לימור. אני לא מנחה אותו ואני לא מצנזר אותו, אין לי סמכות כזאת". בניגוד לטענתו של מנכ"ל המשרד הממשלתי, בשנה שעברה נחשף ב"העין השביעית" כי כשמשרדי ממשלה רוכשים תוכן מחברת קשת – הזכיינית מעניקה להם זכות וטו על המסרים ועל אופן הצגתם, ואף מעבירה להם מראש את התכנים.

גם במקרה של "נעלמים" העבירה קשת את החומר מראש. בדיון שהתקיים בוועדה לפני שבועיים אמר נציג המשרד איתי הרשקוביץ, יועצו של המנכ"ל כהנא, כי הוא ועמיתיו במשרד התפוצות צפו בגרסה מוקדמת של הסרט בהנחיית לימור בטרם שודר בערוץ 2. כשח"כ נחמן שי, שיזם את הדיון, הטיח בו שצפייה מוקדמת בסרט היא למעשה זכות לצנזרו, נמנע הרשקוביץ מלהגיב.

אף שלימור רק הגיש את הסרט, ולא ערך או ביים אותו, מנכ"ל משרד התפוצות המשיך לטפול עליו את האשמה. לדבריו, לימור הוא זה שבחר להתמקד במצוקת יהודי התפוצות. "הוא בחר לא להדגיש את חצי הכוס המלאה, וזה העליב את יהדות ארצות-הברית המאורגנת", אמר בהקשר זה. "יש פה פעולה עיתונאית. האם היא פעלה על הציבור הישראלי? כן, זו פעולה מאוד ממוקדת שבחר אותו עיתונאי, עם מסרים מאוד ממוקדים – ולצערנו, בפעולה הזאת הוא לא הדגיש את חצי הכוס המלאה".

לדברי כהנא, בעקבות התלונות נאלצו אנשי המשרד להתנצל בפני נציגי הארגונים האמריקאיים שנפגעו מהסרט. "הם הבינו מדוע הפעולה הזאת נעשתה", אמר, "ואני חושב שהכעס שלהם הוסר מעל השולחן".

יואב לימור מסר ל"העין השביעית" כי הוא אינו מעוניין להתייחס לדברים.

* * *

לצפייה בדברי מנכ"ל משרד התפוצות