משטרת ישראל לא איפשרה בתחילת השבוע לעיתונאים – כתבים וצלמים – לשהות באזור שער האריות בעיר העתיקה בירושלים, אף שמדובר היה במוקד חדשות ואקטואליה עולמי, ואף שאזרחים, יהודים וערבים, התהלכו באותו אזור באין מפריע. עיתונאים ששאלו מדוע מופעלת עליהם הסנקציה יוצאת הדופן הזו, סולקו מהמתחם באלימות. העיתונאים המסולקים רוכזו על מדרכה מחוץ לחומות העיר העתיקה, מרחק מאות מטרים מההתרחשויות עצמן. זהו התיאור שסיפקו ל"העין השביעית" עיתונאים שנכחו במקום, תיאור שחזר על עצמו גם בהודעות הפומביות של ארגון העיתונאים ושל מועצת העיתונות נגד משטרת ישראל, במכתב של איגוד עיתונאי החוץ בישראל ובדיווח ב"הארץ".

"המשטרה קיבלו הוראה שמי שרוצה לצלם בשער האריות או ברחבה של השער, הפנימית או החיצונית, אסור לו להיות שם", אמר צלם עיתונות ל"עין השביעית". לדבריו, הצלמים והכתבים הורחקו מעבר לכביש המקיף את העיר העתיקה. "כל מי שראו עם מצלמות העיפו משם", הוא מעיד.

את הפינוי ביצעו בין השאר כוחות יס"מ. לדברי עיתונאים שנכחו במקום, הם אולצו לחכות במהלך כשמונה שעות, מהבוקר ועד הצהריים, לאחר שנגמרה התפילה בהר הבית. רק אז נלקחו ב"טיול מאורגן" על-ידי נציג דוברות המשטרה למתחם שער האריות והכניסה להר הבית. "כוחות הביטחון המונעים את הכניסה לעיר העתיקה", טוענים באיגוד עיתונאי החוץ, "פועלים בגסות, בכוחנות ובחלק מהמקרים תוך גילויי אלימות קשים, אשר סיכנו את חיי [חלק מהעיתונאים] וגרמו להם לחבלות ולפציעות".

ההתנהלות הלא-דמוקרטית של כוחות המשטרה בשטח לוותה בהתנהלות אטומה ומאכזבת של דוברות המשטרה בכלל ודוברות מחוז ירושלים בפרט. במקום להתנצל על האופן שבו פעלו, או לפחות לתת לו הסבר אמיתי וכן, בדוברות מחוז ירושלים בחרו, בתגובה ל"הארץ", להאשים את העיתונאים עצמם כי "הפריעו למתפללים במקום" (למרות שהמתחם שממנו סולקו העיתונאים אינו מקום תפילה) וכי "גרמו לחששות" בעצם הנוכחות שלהם בשטח.

שיחות של "העין השביעית" עם מי שנכחו במקום ותיאורים שהתפרסמו בעיתונות מציעים כי כי מדובר בהאשמה מצוצה מן האצבע שנתפרה לצורכי טיוח בלבד. בנוסף, מי שסתר אותה היא המשטרה עצמה, בהודעת דוברות שיצאה מהמטה הארצי ולפיה סילוק העיתונאים נעשה במטרה לשמור על בטחונם שלהם.

ההתחמקות והסתירה חזרו גם בתגובה שנשלחה ל"העין השביעית", שנראה היה כאילו נפלטה ממכונה אוטומטית ולא ממחלקת דוברות אנושית מתפקדת. ביום שני השבוע מסרה דוברות מחוז ירושלים ל"עין השביעית", בתגובה לתיאורים על התנהלות המשטרה ביום ראשון, כי ביום שישי ניתן חופש פעולה לעיתונאים.

בתגובה לשאלה כיצד ניתן לטעון שסילוק עיתונאים ממתחם מסוים נעשה בשל "חשש לבטחונם" כשאזרחים מתהלכים בו באין מפריע סיפקה הדוברות מלל נטול פשר והקשר לפיו "משטרת ישראל רואה חשיבות רבה בחופש העיתונות במדינה דמוקרטית, ועל כן מסייעת לכתבי וצלמי התקשורת בזירות השונות, החל ממתן מעבר מהיר לזירות, ליווי דוברותי, מתן סינקים וראיונות בעת הצורך, הקצאת מתחם נגיש לצלמים ועד הפקה והעברת תמונות וקבצי וידיאו לתקשורת מהאירועים השונים".

רק בסוף התגובה נמצא הד לכך שגם בדוברות משטרת ישראל מכירים בכך שאכן היתה איזו התרחשות רחוקה שאולי קשורה איכשהו להגבלת חופש העיתונות בישראל. לתקשורת "הוקצה מתחם קרוב ובטוח", נכתב בסוף הודעת התגובה, שהתייחסה כאמור ליום אחר בכלל, ושנחתמה במשפט הבא: "נמשיך לסייע לאמצעי התקשורת כל עוד הדבר אינו פוגע או מסכן את בטחונם".

במלים אחרות, בתשובה לשורת שאלות שכללה גם תהייה על הסתירה המובנית בהודעות חוזרות של המשטרה, המאשימה מחד את העיתונאים בהפרת סדר ומצד שני מצדיקה את סילוקם בשמירה על בטחונם, חזרו בדוברות המשטרה על אותו היגד אורווליאני.

יצוין כי בניגוד לאירועים שקרו בהמשך השבוע, שלבשו לעתים גם אופי אלים ובמהלכם עיתונאים נקלעו למהומות (וספגו חבטות דווקא מהשוטרים), בתחילת השבוע הורחקו עיתונאים ממתחם שלו ורגוע. גם עיתונאים שהתרחקו משער האריות אך נשארו בתחומי העיר העתיקה סולקו בכוח: "אמרו לי לא לצלם", מספר צלם שהגיע לשער האריות בתחילת השבוע, "חזרתי אחורה. הצטרף אלינו עוד צלם. שלושתנו שם לא מפריעים לאף אחד. עומדים ליד פלסטינים שאוכלים ארטיק אחרי שגמרו להתפלל. שוטר שראה אותנו דיווח לשער, והגיע מפקד הכוח ששמר על שער האריות. הוא בא אלינו ואמר לנו: 'אתם לא יכולים להיות כאן כי אתם תקשורת'".

מפקד מחוז ירושלים ניצב יורם הלוי בהודעה לעיתונות, העיר העתיקה בירושלים, 27.7.17 (צילום: יונתן זינדל)

מפקד מחוז ירושלים, ניצב יורם הלוי, מוסר הצהרה לעיתונות. העיר העתיקה בירושלים, 27.7.17 (צילום: יונתן זינדל)

עיתונאים ששוחחו עם "העין השביעית" מעידים כי מדובר ב"התנהלות יוצאת דופן" של משטרת ישראל. גם בעבר אירעו מקרים שבהם שוטרי ירושלים סילקו עיתונאים ממוקדי סיקור וכלאו אותם במתחמים מרוחקים, למשל בעת הפגנות החרדים ליד חניון קרתא או ביום ירושלים בשנים קודמות, אך הדבר לא הפך למדיניות ובדוברות המשטרה, האמונה על הקשר עם העיתונאים, אף ניסו לשנות זאת.

כך, בשנה שעברה אמר דובר מחוז ירושלים אסי אהרוני כי "הופקו לקחים" וכי עיתונאים לא יורחקו יותר, זאת אחרי תקופה שבה הסלים היחס האלים והמפלה של משטרת ישראל כלפי עיתונאים (בינתיים התחלף אהרוני, ולתפקיד הדוברת התמנתה סגניתו, גלית זיו).

כעת חוזר היחס הלא-דמוקרטי של המשטרה לעיתונות, ולפי הדיווחים נמשך גם ביתר ימי השבוע נגד עיתונאים בעיר העתיקה בירושלים. האם מדובר במדיניות משטרתית הנובעת מטעמי ביטחון, או בהוראה של דרגים ממשלתיים המנסים למנוע מבוכה או להשפיע על מינון הסיקור של האירועים בירושלים? דוברות מחוז מרכז של המשטרה נשאלה גם לגבי פריט מידע נוסף שעלה משיחות עם עיתונאים שנכחו באזור שער האריות בתחילת השבוע, ולפיו שוטרים שבאו במגע עם עיתונאים שסולקו מהאזור הסבירו את ההתנהלות יוצאת הדופן בכך שלא מדובר בהחלטה שמקורה במשטרה, אלא בכזו שבאה "מגבוה". דוברות מחוז מרכז של המשטרה כלל לא התייחסה לשאלה זו.