נחמיה שטרסלר, כמו שאר התועמלנים של תאגידי הגז, אינו חושש להפיץ חצאי אמיתות ואפילו כזבים ממש. על תופעה זו כתבתי במאמר "ארבעת שקרי הגז מפיו של נחמיה שטרסלר", וכתב שוקי טאוסיג במאמר "השקרים של שטרסלר". במאמר שפורסם ב"הארץ" בחודש שעבר תחת הכותרת "שנה למתווה הגז, ולא קרה שום אסון", האשים שטרסלר את אורית פרקש-הכהן, יו"ר רשות החשמל לשעבר, באחריות למנגנון הצמדת המחירים בהסכם הגז שבין חברת החשמל לשותפות הגז תמר ולמחיר הגבוה מדי שחברת החשמל משלמת עבור הגז הטבעי.

"נכון שחברת החשמל משלמת מחיר גבוה מדי, אך זה באשמת המדינה: אורית פרקש-הכהן, יו"ר רשות החשמל, כפתה את הצמדת מחיר הגז למדד המחירים האמריקאי, במקום להצמידו למחיר הנפט (שבדיעבד ירד), כמו שרצו בעלי המאגרים. זו היתה טעות של פרקש-הכהן, שנבעה מאי-הבנת השוק", כתב שטרסלר.

לא מדובר בנקודה זניחה: המחיר המופרז שמשלמת חברת החשמל הוא עדות ישירה בסדר גודל עצום למחדל מתווה הגז ולמחיר הכבד שמשלמים בגינו – כפשוטו – אזרחי ישראל. על כך הגבתי במאמר "שטרסלר ומתווה הגז": "שטרסלר מודה, 'נכון שחברת החשמל משלמת מחיר גבוה מדי', אך זורק את האשמה לא על האחראי לכך, שאול מרידור, אלא על אורית פרקש-הכהן, יו"ר רשות החשמל לשעבר. אלא שזה שקר וכזב, ולא אתפלא אם אורית פרקש-הכהן תגיב ואף תתבע אותו על דברים אלו".

להורדת הקובץ (PDF, 175KB)

"כשל שוק במשק הגז בישראל", המכתב ששלחה יו"ר רשות החשמל אורית פרקש-הכהן לראש הממשלה ולשר האנרגיה, ובו התריעה מפני ההסכמים שחתמה חברת החשמל עם מונופול הגז. 15.12.14

ואכן, התגובה של אורית פרקש-הכהן לא איחרה לבוא. בגליון "הארץ" מ-28 ביוני, במדור המכתבים, פורסמה ההכחשה המעניינת הבאה, שנראה כי נוסחה בשיתוף של העיתון ופרקש-הכהן: "הכחשה. מטעם יו"ר רשות החשמל לשעבר, עו"ד אורית פרקש-הכהן. בניגוד למופיע במאמרו של נחמיה שטרסלר 'כל הגז הזה' (16.6), אורית פרקש-הכהן, בהיותה יו"ר רשות החשמל, לא יזמה ולא כפתה על מאן דהוא את מנגנון הצמדת המחירים בהסכם הגז שבין חברת החשמל לשותפות הגז תמר.

"לא זו אף זו, רשות החשמל בראשות פרקש-הכהן הציפה את הקשיים במנגנון הצמדת המחירים בזמן אמת, דרשה מחברת החשמל למסור לגביו הסברים בטרם אישורו בתקופה משברית במשק הגז בישראל ואף התערבה בתנאי הסכמי הגז ומחירו. רשות החשמל, בראשות פרקש-הכהן, אף סירבה לאשר הסכמי גז נוספים ב-2014, אשר כללו מנגנון הצמדה כאמור, ובנוסף פנתה פרקש-הכהן לראש הממשלה על מנת שיטפל בסוגיית מחירי הגז לציבור. מאמרו של שטרסלר פורסם מבלי שהעיתון פנה לפרקש-הכהן ומבלי שקיבל את תגובתה ועמדתה".

ב"הארץ" גם הגדילו לעשות, ולא הסתפקו בתיקון המאמר של שטרסלר אלא מחקו אותו כליל מהאתר. מעניין אם ומתי שטרסלר יפרסם התנצלות על דבריו, ועוד יותר מעניין אם יפרסם מיהו האחראי לפיאסקו של הצמדת מחיר הגז למדד המחירים האמריקאי, במקום להצמידו למחיר הנפט, ולמחיר הגבוה מדי שחברת החשמל משלמת עבור הגז הטבעי.

אמנון פורטוגלי הוא חוקר במרכז חזן במכון ון-ליר