"לונדון את קירשנבאום", תוכנית האקטואליה היומית של חדשות ערוץ 10, תפסה את המקום הראשון בטבלת מדד הייצוג לשבוע שעבר, שבוע שממנו עולה כי תאגיד השידור הישראלי, על שני ערוציו המרכזיים, ממשיך להוביל במתן ייצוג לחברה הערבית בישראל. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם המחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן-גוריון וחברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

ב"לונדון את קירשנבאום", שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, התראיינו בשבוע שעבר שלושה דוברים ערבים. ד"ר ראיד חאג'-יחיא, רופא ילדים מנווה-שלום וחבר הנהלת רופאים לזכויות אדם, ערך לאחרונה ביקור ברצועת עזה יחד עם חבריו לארגון והתארח באולפן כדי להודיע כי המצב "על סף קטסטרופה". וסים יונס, פרשן פוליטי מאוניברסיטת בר-אילן ומכללת אלקאסמי, הוזמן לאולפן "לונדון את קירשנבאום" כדי להביע את דעתו המקצועית על המאבקים הפנימיים ברשימה המשותפת על רקע כניסתו לכלא של חבר-הכנסת לשעבר באסל גטאס. עו"ד רדא ג'אבר, מנהל המרכז הערבי לחברה בטוחה, התארח בתוכנית ביום שבו נדב איל הגיש אותה וסיפר על היחס של החברה הערבית לקמפיין שמפנה אליה באחרונה משטרת ישראל.

הממוצע המשוקלל של מספר המרואיינים השבועי ב"לונדון את קירשנבאום" עומד על 26. על כן, בזכות שלושת המרואיינים הללו, הגיעה התוכנית לשיעור ייצוג של 12% (מספר כלל המרואיינים, מלבד בערוצי "כאן", מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי "כאן" מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד).

מהדורת "חדשות השבוע" של ערוץ כאן 11 הגיעה בשבוע שעבר למקום השני בטבלת התוכניות. המהדורה, שבה שודרה בין היתר כתבתו של איתי אשר על בלוגר הווידיאו נאסר יאסין מעראבה, כללה ארבעה דוברים ומרואיינים ערבים מתוך 39, כ-10%. את "חדשות השבוע" הגישו תמר אלמוג ויאיר ויינרב וערכה לינור גריסריו.

תוכנית הרדיו "קלמן ליברמן", שמגישים קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן ועורך ישי הולנדר, ממשיכה להציג נתוני ייצוג גבוהים יחסית, שעמדו בשבוע שעבר על 8%. נתון זה הושג בזכות שלושה אייטמים שונים: האמן סאלח מואסי מדיר-חנא השתתף באייטם על תערוכה המוצגת במוזיאון הערבי לאמנות עכשווית בסחנין; ד"ר ויסאם אשרף שוחח על מצבם העגום של בוגרי לימודי הרפואה בישראל; ושר התקשורת איוב קרא עלה לשידור בתוכנית לרגל השתתפותו בוועידה לציון 50 שנה לגירוש יהודי לוב.

כפי שניתן לראות מהגרף שלעיל, מאז תחילת שידורי תאגיד השידור הישראלי באמצע חודש מאי האחרון פתחה "קלמן ליברמן" פער בולט משתי התוכניות המשודרות במקביל לה בגלי-צה"ל, "נכון להבוקר", שחופפת את שעת השידור הראשונה שלה, ו"מה בוער", שחופפת את השנייה. ההתעקשות של "קלמן את ליברמן" לארח מדי שבוע כמה וכמה דוברים ומרואיינים ערבים מאפיינת תוכניות רבות בתאגיד השידור הישראלי, כפי שנראה להלן.

גלי-צה"ל, לעומת זאת, היא תחנת רדיו צבאית, שעיקר כוח האדם שלה בנוי על חיילים סדירים. בשל כך קשה עוד יותר מהמקובל בישראל למצוא בין עובדי התחנה עיתונאים ערבים. עם זאת, גלי-צה"ל כבר מזמן אינה תחנה המשדרת אך ורק לחיילים. זו תחנה ציבורית, שקהל היעד שלה אמור להיות כלל הציבור בישראל, יהודים וערבים כאחד, בלי קשר לזהות המפיקים, העורכים והמגישים שמשדרים בה. ובכל זאת, בתוכניות החדשות והאקטואליה של התחנה שיעור הייצוג לחברה המונה כ-20% מאוכלוסיית המדינה נמוך להחריד.

עשר מבין 22 תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות שודרו בשבוע שעבר בלי שכללו אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד. במקום הראשון בטבלת האפסים, בשל המספר הגבוה של כלל המרואיינים שהופיעו בה, נמצאת "שש עם" של חדשות ערוץ 2, שמגיש עודד בן-עמי ועורכת תירזה אליה-זיסמן. 44 דוברים ומרואיינים מופיעים בשבוע ממוצע של "שש עם". בשבוע שעבר, אף לא אחד מהם היה ערבי.

במקום השני של טבלת האפסים נמצאת "סדר יום" של כאן ב', שמגישה קרן נויבך ועורך דדי מרקוביץ'. זהו השבוע השני ברציפות ש"סדר יום" משודרת בלא אף דובר או מרואיין ערבי. בעוד "קלמן ליברמן" מציגה ייצוג גבוה יחסית באופן עקבי מאז שהחלו שידורי תאגיד השידור החדש, ב"סדר יום" מסתמנת מגמת ירידה בכמות הדוברים ומרואיינים הערבים בתוכנית.

מיד אחריה ניצבת "שבע אקטואלי", שמגישים מיכל רבינוביץ' ויועז הנדל ועורך ספי אפרתי. גם עבורה זהו שבוע שני ברציפות בלי אף דובר או מרואיין ערבי. "נכון להבוקר", שמגיש ניב רסקין ועורך עידן מוטולה, סיימה גם היא בשבוע שעבר שבוע שני ברציפות בלי אף דובר או מרואיין ערבי.

כל יתר התוכניות שלא נתנו בשבוע שעבר כל ביטוי לכחמישית מאוכלוסיית המדינה שודרו במהלך סוף השבוע: "שישי עם אילה חסון" של חדשות ערוץ 10, שערכה גילי ברוש; "אולפן שישי", שהגיש דני קושמרו ועורכת נועה הוכרמן; "המגזין" של חדשות ערוץ 10, שהגישו אריק וייס וינון מילס וערך ניר בכר; "המטה המרכזי" של חדשות ערוץ 10, שמגיש גדי סוקניק ועורכת הדס ריבק; "חדשות סוף השבוע", שהגישה דנה ויס וערכו קלי בן-יאיר וגידי ויניש; ו"פגוש את העיתונות", שהגישה רינה מצליח וערך דן שחורי. ארבע מתוך התוכניות הללו השלימו בשבוע שעבר חודש רצוף ללא אף דובר או מרואיין ערבי.

העקביות שעולה מתוצאות מדד הייצוג לאורך זמן, והפערים שמתגלים בין תוכניות חדשות ואקטואליה דומות שמשודרות פחות או יותר באותה משבצת זמן ומיועדות כביכול לאותו קהל היעד, מלמדים כי לא מדובר בצירופי מקרים. ישנן תוכניות שבהן המערכות העיתונאיות קיבלו החלטה מודעת להשתדל לשלב יותר דוברים ומרואיינים ערבים. ישנן תוכניות שבהן המגישים והעורכים, המפיקים והתחקירנים, נמנעים מלעשות את המאמץ הנוסף ומסתפקים במובן מאליו, שבמדינת ישראל יהיה בדרך כלל גבר אשכנזי יהודי.

התוכנית "שש כלכלי" של תאגיד השידור הישראלי אמנם נחלצה בשבוע שעבר מטבלת האפסים, אולם לא בזכות ראיון אולפן עם מומחה כלכלי מהחברה הערבית. התוכנית, שמגיש דב גיל-הר ועורך אילן שניג, כללה בשבוע שעבר אייטם בעקבות תחקיר "ידיעות אחרונות" על חברות סיעוד שבהן משלמים לצוותים רפואיים תמורת סיוע בגיוס לקוחות. במסגרת האייטם שודר קטע שצולם במצלמה נסתרת שבו נראה אדם המזוהה כסלימאן, מנהל סניף בחברת סיעוד, מסביר לכתבת "ידיעות אחרונות" כיצד עליה לפעול כדי לגייס באופן פסול לקוחות לחברה.

בשמונת השבועות הראשונים לשידוריה הופיעו ב"שש כלכלי" למעלה מ-400 דוברים ומרואיינים. רק שלושה מהם היו ערבים. המנהל שתועד במצלמה נסתרת בהתנהלות פסולה, ושר התקשורת איוב קרא, שתועד בכנסת אומר כי יעשה בתפקידו החדש כל מה שיו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן יורה לו לעשות (המשפט הזה שודר פעמיים, בשתי תוכניות שונות, ועל כן נספר פעמיים). במלים אחרות, גם שלוש ההופעות של ערבים ב"שש כלכלי" היו בהקשר שלילי או נלעג. במשך שמונה שבועות תמימים לא התארח באולפן התוכנית הכלכלית המרכזית של ערוץ כאן 11 אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד.

אפילו במתחרה המסחרית של "שש כלכלי", "תוכנית חיסכון" של חדשות ערוץ 2, הופיעו בשבוע שעבר שני דוברים ומרואיינים ערבים. שר התקשורת איוב קרא התראיין באולפן על יחסיו עם נתניהו ועל עמדתו בפרשת אלוביץ'-בזק ועל הרפורמות המבניות בשוק התקשורת; ובמסגרת הפינה "שווה בדיקה" של מנחם הורוביץ, שהוקדשה ל"מסע אחר האורז המושלם", הופיעה בין היתר בשלנית ערבייה. את "תוכנית חיסכון" מגישה קרן מרציאנו ועורך גידי ויניש.

מטבלת ממוצע הערוצים, שמשקללת את ממוצע שיעור הייצוג בתוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות בכל ערוץ וערוץ, עולה כי שני הערוצים המרכזיים של תאגיד השידור הישראלי מובילים על פני ערוצי הטלוויזיה המסחריים ותחנת הרדיו הצבאית. תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות של כאן ב' הגיעו לשיעור ייצוג ממוצע של 4.3%, ואלה של כאן 11 ל-3.8%. עדיין מדובר בשיעור נמוך בהתחשב בעובדה כי החברה הערבית מונה כ-20% מאוכלוסיית ישראל, אולם שיעור זה גבוה הן משיעור הייצוג שהשיגו בשבוע שעבר יתר הערוצים והן מהממוצע השנתי של ערוצי השידור המרכזיים בישראל.

גם כשבוחנים את הממוצע המשוקלל של כל תוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים השונים, ולא רק את אלה המרכזיות שמופיעות בטבלת התוכניות השבועית של מדד הייצוג, ניכר הפער בין השידור הציבורי בתאגיד לבין יתר הערוצים בישראל. שיעור הייצוג הממוצע של כלל התוכניות בשבוע שעבר בכל חמשת הערוצים המרכזיים עמד על 2.6% בלבד. כאן 11 וכאן ב' הציגו שיעור גבוה מהממוצע, ערוצים 2 ו-10 וגלי-צה"ל הציגו שיעור נמוך ממנו.

בדיקה של שמונת השבועות הראשונים לשידורי תאגיד השידור הישראלי מעלה כי מדובר במגמה. כאן 11, שהתחיל מעט נמוך, פתח בחודש האחרון פער מערוצים 2 ו-10. בשבוע שעבר, ראוי לציין בהקשר זה, שודרו שני ראיונות אולפן ב"חמש מקורי", שמגישים ענת קורול ודרור פויר ועורכת תמנה הולצשטיין (הזמר תאמר נפאר דיבר על הקליפ החדש שלו וסלים בריק, חוקר שלטון מקומי בעדה הדרוזית, החווה דעתו על הבחירות המוניציפליות בכפרים הדרוזיים ברמת הגולן).

"חמש מקורי", צריך לזכור, פותחת את רצועת הפרה-פריים בכאן 11, רצועה שלוקה בהדרה חריפה של האוכלוסייה הערבית בישראל. עוד יש להדגיש כי שיעור הייצוג הגבוה יחסית של כאן 11 נובע גם מתוכניות שאינן נכללות בטבלה השבועית כמו "חדשות הלילה", שמגישה רומי נוימרק ועורך הדר פרנקנטל-קריב, שכללה בשבוע שעבר חמישה דוברים ומרואיינים ערבים.

רשת כאן ב', שכבר בשבוע הראשון לשידוריה עקפה את גלי-צה"ל, שמרה מאז על הפער לטובתה, ולעתים אף הגדילה אותו במידה ניכרת. לשם המחשה, בשבוע שעבר היה מספר הדוברים והמרואיינים הערבים בכאן ב' יותר מכפול מספר הדוברים והמרואיינים הערבים בגלי-צה"ל. נתון זה הושג בין היתר הודות לתוכנית "מרחאבית", שמגיש ערן זינגר ועורכת שושנה פורמן, שכללה בשבוע שעבר שישה דוברים ומרואיינים ערבים.

מדי שבוע עורכת חברת יפעת מחקרי מדיה בדיקה ממוקדת של הדוברים שמשתתפים במושבי הפרשנים המרכזיים של שלוש תוכניות החדשות שמשודרות בימי שישי בערב. בבדיקה זו, להבדיל מיתר בדיקות מדד הייצוג, נבחנים לא רק המרואיינים והאורחים אלא גם המראיינים, העיתונאים של כל מערכת ומערכת.

במושבי הפרשנים המרכזיים בתוכניות "אולפן שישי", "שישי" ו"חדשות השבוע" מסכמים העיתונאים הבכירים של כל ערוץ את השבוע שחלף, ומתעמתים עם אורח או שניים שמוזמנים לאולפן. זו אחת הבמות היוקרתיות ביותר שיש לתוכניות החדשות והאקטואליה בישראל להציע, ונראה שכתוצאה מכך זו גם אחת הבמות המדירות ביותר. גם בשבוע שעבר לא השתתף באף אחד מהמושבים הללו דובר או מרואיין ערבי.

בסך הכל הופיעו בשבוע שעבר בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים 83 דוברים ומרואיינים ערבים מתוך כ-3,200. במלים אחרות, רק כ-2.6% מכלל הדוברים והמרואיינים בתוכניות החדשות והאקטואליה של ערוצים כאן 11, 2 ו-10, רשת כאן ב' וגלי-צה"ל היו ערבים.

חלוקה שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה לנושאי האייטמים שבכל זאת הופיעו בהם דוברים ומרואיינים ערבים מלמדת כי כניסתו של ח"כ באסל גטאס לכלא תפשה את מרבית תשומת הלב, ואחריה אייטמים שנבעו מגל החום החריג ועסקו בניתוקי חשמל ומים, ואייטמים שהוקדשו לקמפיין שהשיקה משטרת ישראל בקרב החברה הערבית.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 2-8.7. מספר כלל המרואיינים (מלבד בערוצי "כאן") מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי "כאן" מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויפעת מחקרי מדיה