העיתונאי יחזקאל (זיקי) יעקבי, שפוטר לאחרונה מתאגיד השידור הישראלי, פנה לבית-הדין לעבודה בבקשה לאסור על פיטוריו ולהחזירו לעבודתו. לטענתו, הוא פוטר כשעיר לעזאזל וממניעים זרים כדי לפנות מקום לעיתונאי המקורב ליו"ר ארגון העיתונאים. בעקבות פנייתו לבית-הדין הושהו פיטוריו. על הבקשה דווח לראשונה באתר News1.

יעקבי, המיוצג על-ידי עו"ד לואיז ספורטס, עבד במשך 33 שנה ברשות השידור. בסוף דרכה של הרשות עבד כעורך בחטיבת החדשות והיה סגן יו"ר ועד העיתונאים בטלוויזיה הישראלית. לפי הבקשה שהוגשה לבית-הדין האזורי לעבודה בתל-אביב–​יפו, לקראת סגירת הרשות ופתיחת התאגיד הגיע יעקבי לראיון עבודה אצל רכז הכתבים בחטיבת החדשות, יואב דקל, עורך המהדורה המרכזית עילי לוין ועורך החלק המגזיני של המהדורה, אודי הירש. השלושה הציעו ליעקבי להשתבץ בתפקיד עורך ולעבוד בפועל כעורך משנה במהדורה המרכזית של כאן 11.

תחילה, טוען יעקבי, אכן שימש בתפקיד עורך במהדורה, אולם כעבור כמה ימים התבקש על-ידי לוין לסייע "לתקופה של שבועיים" בעריכת מבזקים. יעקבי הסכים, וכעבור שבועיים אכן חזר לתפקיד עורך במהדורה המרכזית. אולם כעבור זמן קצר התבקש לשוב לעמדת המבזקים.

"למרות כל שנות עבודתי ברשות השידור", מצהיר יעקבי, "אני לא מורגל בעריכת מבזקים. לא לתפקיד זה יועדתי לעבודה בתאגיד, וזה לא התפקיד אשר ביצעתי ברשות השידור ושעל בסיס מקצועיותו שם נבחרתי לעבודה בתאגיד". למרות זאת, בתאגיד הוחלט להותירו בתפקיד עורך המבזקים, עד שכעבור זמן לא רב פוטר מחמת אי-התאמה לתפקיד. "מאליו ברור כי המהלך שנעשה הוא מכוון, ואינו קשור לשאלת התאמתו של המבקש לעבודה בחטיבת החדשות", נטען מטעם יעקבי.

יעקבי מודה כי לאורך הימים שבהם עבד בתאגיד קיבל הערות חוזרות על טיב עבודתו. ניר שחק, מנהל פיתוח תוכן חדשותי בתאגיד, שלח לו בקביעות מיילים ובהם הערות על טיב עבודת העריכה שלו – טעויות כתיב, משפטים ארוכים, סידור לא נכון של הידיעות ושגיאות הגהה. "פעלתי לא אחת לתיקון הטעויות, ואולם לא כל האחריות לטעויות הנמצאות על המסך מוטלת על כתפי", טוען יעקבי. לדבריו, לעובדים אחרים השותפים לאחריות לא העירו על עבודתם, והם לא פוטרו בשל הטעויות הללו.

להורדת הקובץ (PDF, 289KB)

הערות שקיבל יעקבי על עבודתו כעורך מבזקים

עוד טוען יעקבי כי תקלות רבות מאפיינות את העבודה בתאגיד. הוא מתאר את "האקלים הכאוטי ממש שבו נדרשה חטיבת החדשות להתחיל לשדר", ומפרט כמה מהתקלות הגדולות ביותר שהתרחשו במהלך השבועות הראשונים לשידורי התאגיד. "עשרות עובדים כבר הודיעו על פרישתם מהמשיב [תאגיד השידור הישראלי]", טוען יעקבי, "[...] וזאת בשל המצב הכאוטי, העומס והמחלוקות על הדרך המקצועית".

פחות מחודש לאחר תחילת עבודתו בתאגיד השידור זומן יעקבי לשימוע בשל התקלות במבזקי החדשות והיעדרויות באורך חצי שעה במקרים שונים. בשימוע שנערך לו הכחיש יעקבי כי נטש את משמרתו, וטען כי יש לו ניסיון כעורך משנה בתוכניות אקטואליה וכי מעולם לא ערך מבזקים, ועל כן יש צורך בתקופת הסתגלות.

ברוך שי, מנהל חטיבת החדשות של התאגיד, אמר בתגובה: "עורך משנה חייב לדעת לעשות מבזקים. עורך משנה שלא יודע לעשות מבזקים לא יכול להיות כאן". בהמשך הוסיף שי כי יעקבי הוא העורך שהתקבלו עליו הכי הרבה תלונות. "יש בעיה מרכזית של גישה מקצועית. פעם אחרי פעם אמרו לך על סינקים, והטעויות חזרו", הוסיף שי. "[...] עודף תלונות מראה שיש חוסר התאמה לתאגיד".

במכתב הפיטורים שעליו חתום שי נכתב: "לפני שיחת השימוע, וכן במהלכה ואחריה, הגישה שלך לא היתה גישה מקדמת, מלמדת. לא ראינו שיפור או שינוי מיום ליום אלא חוסר רצון לקבל ביקורת, להשתפר ולהתאים את עצמך לדרישות ולצרכים של התאגיד".

בהמשך הוסיף שי: "שקלנו בכובד ראש את האפשרות לאפשר לך תקופת הסתגלות נוספת בתפקיד, אולם אפשרות זו נשללה לאחר שהגענו למסקנה כי יש פער עצום בין הרמה המקצועית וחוסר הרצון שלך ללמוד ולהשתפר לבין הצרכים של התאגיד, ולדעתנו תקופה נוספת לא תפתור את הבעיה של חוסר התאמה".

"לא ייתכן שעובד שאיבד את עבודתו ברשות השידור לאחר 33 שנים יאבד מקום את עבודתו חודש אחד בלבד לאחר מכן משום שהוא אינו שולט באופן מוחלט בתפקיד שאותו לא מילא בעבר, ולא התיימר לומר שמילא", נטען מטעם יעקבי.

תחת הכותרת "הסיבה האמיתית לשימוע ולפיטורים" טוען יעקבי כי הוא פוטר בשל "מניעים זרים". בהמשך הוא מוסיף כי "בימים אלה נודע לי שמר יואב ריבק, כנראה מי שחפצים ביקרו עקב קרבתו ליו"ר ארגון העיתונאים, החל עבודתו בתאגיד". לפי הבקשה שהגיש לבית-הדין, "מר ריבק החל עבודתו אצל המשיב בתפקיד עורך משנה ועורך מבזקים – וייתכן שבכך טמון הצורך לסיים עבודתו של המבקש. הדברים חמורים במיוחד שעה שארגון העיתונאים, הארגון היציג המוכרז [...] לא היה חלק מההליך, המשיב [התאגיד] לא קיים עמו היוועצות כדין, והוא שתק עת המשיב פיטר עובד בנסיבות האמורות".

"אני בן 62", כותב יעקבי לקראת סיום תצהירו, "אב לשלוש בנות (מהן אחת חיילת ואחת סטודנטית), שפוטרתי מעבודתי ברשות השידור מכוח החוק, לאחר 33 שנות עבודה מסורות. לא הספקתי להתרגל לשיטות העבודה החדשות, לעובדה שהוצבתי – בניגוד להבטחות – כעורך מבזקים, דבר שלא עשיתי קודם לכן, ומיד חטפתי סטירה נוספת של הזמנה לשימוע על הערות שברור לי שייעלמו עם הזמן. [...] אובדן הכנסה כעת הינו משמעותי לי ביותר, וברור לי שאם לא יינתן צו מניעה נגד הפיטורים שלי, לא יימצא לי תפקיד אחר-כך – שכן התאגיד מיהר למלא את המשרה עוד קודם לפיטורי".

בתאגיד השידור הישראלי טרם הגישו תגובה לבקשת יעקבי, אולם בעקבות פנייתו לבית-הדין הוחלט בתאגיד, מבלי להודות בטענה כלשהי, כי לא יחול שינוי במעמדו של יעקבי עד לדיון בבקשה, שאמור להתקיים ביום ראשון הבא, 16 ביולי.

64877-06-17

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 3.33MB)