התוכנית "אולפן שישי" של חדשות ערוץ 2 השיגה בשבוע שעבר את שיעור הייצוג הגבוה ביותר לאוכלוסייה הערבית בישראל מאז הושק מדד הייצוג בתחילת השנה שעברה. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי והמחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן-גוריון, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בשבוע שעבר הופיעו ב"אולפן שישי" 14 דוברים ומרואיינים ערבים, זאת בתוכנית שבה מספר כלל הדוברים והמרואיינים עומד על 18 בלבד (מספר כלל המרואיינים, מלבד בערוצי כאן, מתבסס על ממוצע שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי כאן מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד).

14 דוברים ומרואיינים ערבים מתוך 18 שווי ערך לשיעור ייצוג של כ-78%. במלים אחרות, למעלה משלושת-רבעי הדוברים והמרואיינים שראו צופי "אולפן שישי" (לא כולל מגישים ופרשנים אנשי המערכת) היו ערבים. גם השיא הקודם לתוכנית בודדת ב"מדד הייצוג" נקבע על-ידי "אולפן שישי", אולם אז היה זה הודות לכתבה בודדת שהתמקדה בפשיעה ביפו. הפעם צברה "אולפן שישי" 14 דוברים ומרואיינים ערבים בזכות שלוש כתבות שונות שעסקו בנושאים מגוונים.

מגיש התוכנית דני קושמרו התלווה לשר החינוך נפתלי בנט, ובין היתר הגיע עמו לכפר דיר אל-אסד, שם השתתף השר בארוחת עיד אל-פיטר. תושבי הכפר קיבלו את השר בנט בברכות והילולים, שנכללו בכתבה של קושמרו. כתבה נוספת של קושמרו, שעסקה בנחילי המדוזות שהגיעו לחופי ישראל, נפתחה בשיט של העיתונאי עם שני דייגים מהכפר פוריידיס והמשיכה בשיחה עם דייג בנמל יפו. כתבה שלישית, שהכין אילן לוקאץ', התמקדה בזמרת נסרין קדרי וכללה ראיונות עמה ועם בני משפחתה. את "אולפן שישי" ערכו בשבוע שעבר ענת גלובוס ונועה הוכרמן.

במקום השני בטבלה ניצבת תוכנית האקטואליה המתחרה, שמשודרת במקביל ל"אולפן שישי" בערוץ כאן 11 של תאגיד השידור הישראלי. ב"חדשות השבוע" השתתפו בשבוע שעבר שמונה דוברים ומרואיינים ערבים מתוך 39, כלומר כ-21%. כל השמונה נכללו בכתבה שהכינה שני חזיזה על דרוזים בעלי אזרחות ישראלית החיים בגולן ושומרים נאמנות לבשאר אסד. את "חדשות השבוע" הגישו תמר אלמוג ויאיר ויינרב וערך אבי מוסקל.

במקום השלישי בטבלת התוכניות נמצאת "לונדון את קירשנבאום" של ערוץ 10, בהגשת ירון לונדון ובעריכת דרור זרסקי, התוכנית העקבית ביותר במדד זו השנה השנייה ברציפות. שלושה מתוך 26 דוברים ומרואיינים שהופיעו בשבוע שעבר בתוכנית היו ערבים, כ-12%. להבדיל מ"אולפן שישי" ו"חדשות השבוע", ב"לונדון את קירשנבאום" אין כתבות מגזין שכוללות אינסרטים של דוברים, כמה שניות לכל אחד. כל המרואיינים מגיעים לאולפן, ומתנהלת איתם שיחה במשך כמה דקות. פעמים רבות הם מופיעים כמומחים בתחומם.

מחצית מתוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות ששודרו בשבוע שעבר נמנעו לחלוטין מלתת ביטוי לחברה הערבית. בראש טבלת האפסים, בשל המספר הגבוה של כלל המרואיינים שלוקחים בה חלק מדי שבוע, ניצבת המהדורה המרכזית של חדשות ערוץ 10. בפעם הראשונה מאז תחילת השנה סיימה מהדורת חדשות 10 שבוע שלם בלי דובר או מרואיין אחד מתוך חברה המונה כ-20% מאוכלוסיית המדינה.

המהדורה המרכזית של הערוץ, שמגישה תמר איש-שלום ועורך ליאור לנדנברג, כללה בשבוע שעבר גם שידור מיוחד מגוש-עציון, וזאת במסגרת המיזם "קרוב לבית". במהלך המהדורה המיוחדת שודרו כתבות שכללו כמה וכמה דוברים ומרואיינים פלסטינים, אולם מדד הייצוג סופר אך ורק ערבים החיים בתחומי מדינת ישראל ובעלי אזרחות ישראלית. כתוצאה מכך יצא שהמהדורה המרכזית של הערוץ סיימה את השבוע מאופסת לחלוטין.

השוואה של שיעורי הייצוג במהדורות המרכזיות של שני הערוצים המרכזיים לאלה שמשיגה "חדשות הערב", המהדורה המרכזית של כאן 11, מעלה כי המהדורה של השידור הציבורי נמצאת במגמת עלייה ומתחילה לפתוח פער משמעותי ממקבילותיה.

בעוד המהדורה המרכזית של ערוץ 10 סיימה את השבוע שעבר עם אפס ייצוג לערבים בעלי אזרחות ישראלית, ובמהדורה המרכזית של ערוץ 2, שמגישה יונית לוי ועורך גיא סודרי, שובצו רק שני דוברים ומרואיינים ערבים במהלך כל השבוע (אחד באייטם על מחקר שגילה מדוע חשוב לצרוך שמן זית והשני בדיווח על תאונת דרכים קשה), ב"חדשות הערב" של כאן 11 הופיעו בשבוע שעבר 11 דוברים ומרואיינים ערבים בחמישה אייטמים שונים שעסקו במגוון נושאים: תחקיר של יפעת גליק על כבישים קטלניים כלל מרואיינת ערבייה שנפצעה קשה בתאונת דרכים ושיחה עם ראש המועצה המקומית עילוט; גל ברגר הציג את הנעשה בלילות הרמדאן בשכם, שם החגיגות מושכות רבים מבין הערבים בעלי האזרחות הישראלית; מורן שכניק חשפה הקלטות שבהן ניתן היה לשמוע את החשודה ברצח הנרייט קרא מאיימת על אמה; כתבה שהכין רובי המרשלג עסקה ביוצאי צד"ל השבים ללבנון; ואפילו במסגרת פינת מזג האוויר נכללה כתבה קצרה שבה נפגשו כתבי המהדורה, ניצן גלוסמן ואלינור פוקס, עם משפחות ערביות שיצאו לנפוש בפארקים לרגל עיד אל-פיטר.

את "חדשות הערב" הגישו בשבוע שעבר מיכל רבינוביץ' ורומי נוימרק וערך עילי לוין.

במקום השני בטבלת האפסים נמצאת "שש כלכלי", תוכנית הכלכלה היומית של ערוץ כאן 11, שהיא תוכנית החדשות והאקטואליה המדירה ביותר את החברה הערבית בתאגיד השידור הישראלי. מאז עלה התאגיד לאוויר חלפו כבר שבעה שבועות. "שש כלכלי", שמגיש דב גיל-הר ועורך אילן שניג, שידרה כבר עשרות מהדורות, שכללו למעלה מ-350 דוברים ומרואיינים. רק בשבוע אחד מבין השבעה זכו לראות צופי "שש כלכלי" ייצוג כלשהו לחברה המונה חמישית מהאוכלוסייה. וגם אז לא היה זה אורח ערבי באולפן, שלא לדבר על מומחה ערבי בתחומי הכלכלה.

במקום זאת שודר סינק קצר שבו נראה שר התקשורת הטרי איוב קרא אומר למצלמה כי יעשה בתפקידו כל מה שיו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן יגיד לו לעשות. הסינק שודר פעמיים, בשתי הזדמנויות שונות, ועל כן נרשמו ל"שש כלכלי" שתי הופעות של דוברים ערבים באותו השבוע. במשך שבעת השבועות הראשונים לקיומה לא אירחה התוכנית באולפנה אפילו מרואיין ערבי אחד.

דב גיל-הר מגיש את "שש כלכלי" של תאגיד השידור: בראש טבלת האפסים במדד הייצוג (צילום מסך)

דב גיל-הר מגיש את "שש כלכלי" של תאגיד השידור: בראש טבלת האפסים במדד הייצוג (צילום מסך)

"שש כלכלי", שמגדירה את עצמה כ"תוכנית כלכלית בגובה העיניים אשר בוחנת נושאים צרכניים וחברתיים", מסתכלת רק בגובה העינים של היהודים. קשה להגזים בביקורת על הדרה מחפירה שכזו, במיוחד בתוכנית שמתיימרת לעסוק גם בנושאים חברתיים. לחברה הערבית בישראל מגוון נושאים חברתיים יחודיים שראויים לסיקור וטיפול. ובלי כל קשר, ערבים בעלי אזרחות ישראלית נתקלים באותן בעיות צרכניות וכלכליות שעמן מתמודדים יהודים בעלי אזרחות ישראלית, שמופיעים דרך קבע בתוכנית.

החרפה רק גדלה כשלוקחים בחשבון כי "שש כלכלי" משודרת בערוץ הטלוויזיה המרכזי של תאגיד השידור הישראלי, גוף תקשורת ששם לעצמו כמטרה מוצהרת להגדיל את הגיוון שנראה על המסך. חרף היומרה, ואף שברצועות שידור אחרות יש לתאגיד הישגים נאים בשילוב ערבים, ברצועת הפרה-פריים של כאן 11 כולה, ובמיוחד ב"שש כלכלי", נראה כי לא נעשה מאמץ לגוון את המסך. התעלמות שכזו מהחברה הערבית אינה רק פגם אתי, אלא גם חטא מקצועי. לא ניתן לטפל כראוי בכלכלה ובחברה בישראל תוך התעלמות מוחלטת מחמישית ממנה.

מיד אחרי "שש כלכלי" ניצבת המקבילה מהשידור המסחרי, "תוכנית חיסכון" של חדשות ערוץ 2. גם בתוכנית זו, שמגישה קרן מרציאנו ועורך גידי ויניש, לא נכללו בשבוע שעבר דוברים ומרואיינים ערבים. עם זאת, בשבעת השבועות שבהם שודרה "תוכנית חיסכון" במקביל ל"שש כלכלי" הופיעו בראשונה חמישה דוברים ומרואיינים ערבים. העובדה כי התוכנית המקבילה מהשידור המסחרי, ועוד זו של ערוץ 2 ה"ממלכתי", משלבת יותר דוברים ומרואיינים ערבים מאשר התוכנית של השידור הציבורי, היא עוד תעודת עניות למערכת "שש כלכלי" ולאחראים עליה.

"סדר יום" עם קרן נויבך, בכאן ב'

"סדר יום" עם קרן נויבך, בכאן ב' – אפס אחוזי ייצוג

"סדר יום" של כאן ב', שמגישה קרן נויבך ועורך דדי מרקוביץ', לא כללה אף היא אף דובר או מרואיין ערבי בשבוע שעבר, וזאת בפעם השנייה מאז החלה את שידוריה בתאגיד השידור הישראלי. "שבע אקטואלי", שמגישים מיכל רבינוביץ' ויועז הנדל ועורך ספי אפרתי, סיימה גם היא את השבוע שעבר ללא דוברים או מרואיינים ערבים. כמו "סדר יום", גם עבור "שבע אקטואלי" זו הפעם השנייה מאז תחילת שידוריה באמצע חודש מאי שבכל מהדורותיה השבועיות לא נכלל אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד. תוכנית יומית נוספת שנמנעה מלשלב ערבים היא "נכון להבוקר", שמגיש ניב רסקין ועורך עידן מוטולה.

כל יתר התוכניות שהדירו לחלוטין בשבוע שעבר את החברה הערבית בישראל שודרו רק פעם אחת, במהלך סוף השבוע: "שישי עם אילה חסון" של חדשות ערוץ 10, שערכה גילי ברוש; "המגזין" של חדשות ערוץ 10, שהגישו אריק וייס וינון מילס וערכו ניר בכר ואסף ברנע; "המטה המרכזי" של חדשות ערוץ 10, שמגיש גדי סוקניק ועורכת הדס ריבק; "חדשות סוף השבוע", שהגישה דנה ויס וערכו קלי בן-יאיר ורונית הורביץ; ו"פגוש את העיתונות", שהגישה רינה מצליח וערך דן שחורי.

זהו השבוע השלישי ברציפות ש"המטה המרכזי" ו"פגוש את העיתונות" אינן כוללות דוברים ומרואיינים ערבים. ל"המגזין" רצף ארוך עוד יותר של הדרה מוחלטת. כבר שבעה שבועות שהתוכנית לא נתנה פתחון פה אפילו לדובר ערבי אחד.

התוכנית היחידה ברצועת הפרה-פריים של תאגיד השידור הישראלי שלא נכללת הפעם בטבלת האפסים היא "חמש מקורי", שמגישים ענת קורול ודרור פויר ועורכת תמנה הולצשטיין. לפי מדד הייצוג, הופיעו בה בשבוע שעבר ארבעה דוברים ערבים שונים, אולם בחינת עומק של ההופעות מלמדת כי לא מדובר בארבעה מרואיינים שונים שהגיעו לאולפן כדי לשוחח על תחום התמחותם, ואפילו לא אחד. כל הארבעה הופיעו באייטם שנועד לקדם את הכתבה שהכין גל ברגר על לילות הרמדאן בשכם.

חישוב הממוצע של התוכניות המרכזיות לפי ערוץ השידור מעלה כי ערוץ 2 נמצא במקום הראשון עם 13.6%, וזאת בזכות הנתונים הגבוהים שהשיגה "אולפן שישי". כאן 11 של תאגיד השידור נמצא במקום השני עם 7.6%, וכל יתר הערוצים הרחק מאחור. עם זאת, בחישוב הממוצע של כל תוכניות החדשות והאקטואליה של הערוצים השונים, ולא רק אלה המרכזיות שנכללות בטבלה השבועית, מעפיל כאן 11 למקום הראשון עם שיעור ייצוג ממוצע של 5.3%, וערוץ 2 יורד למקום השני עם 3.5% בלבד. תחנת הרדיו הצבאית גלי-צה"ל מגיעה בחישוב זה לשיעור ייצוג מזערי של פחות מאחוז אחד.

חרף המספר הרב יחסית של דוברים ומרואיינים ב"אולפן שישי" וב"חדשות השבוע", אף דובר ערבי לא השתתף בפאנלים הפרשניים המרכזיים של תוכניות יום שישי. זהו השבוע הרביעי ברציפות שבדיוני הפרשנים בתוכניות אלו אין כל ייצוג לחמישית מאוכלוסיית המדינה.

כשאין אירוע בולט שבו מעורבת החברה הערבית, הייצוג הכללי שלה צונח. הנוכחות השוטפת של החברה הערבית במדיה העברית, כלומר זו שאינה תלויה באירועים משבריים אקטואלים, היא נמוכה מאוד

בסך הכל הופיעו בשבוע שעבר 77 דוברים ומרואיינים ערבים בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים. כלל הדוברים והמרואיינים בתוכניות אלה עמד על 3,210, מה שמציב את שיעור הייצוג הממוצע לשבוע שעבר על 2.4%.

פילוח שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה לנושאים שבהם עסקו האייטמים שבהם הופיעו דוברים ומרואיינים ערבים מעלה כי לא היה נושא אחד שבלט באופן משמעותי על פני כל היתר. בדרך כלל, כך עולה מבדיקת חברת יפעת, כשאין אירוע בולט שבו מעורבת החברה הערבית, הייצוג הכללי שלה צונח. הנוכחות השוטפת של החברה הערבית במדיה העברית, כלומר זו שאינה תלויה באירועים משבריים אקטואליים, היא נמוכה מאוד, מסבירים בחברת מחקרי המדיה.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 25.6-1.7. מספר כלל המרואיינים (מלבד בערוצי "כאן") מתבסס על ממוצע שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי "כאן" מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ואוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויחד עם יפעת מחקרי מדיה