עלייה קלה חלה בשבוע שעבר בשיעורי הייצוג של החברה הערבית בערוצי התקשורת המרכזיים בישראל, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי והמחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן-גוריון, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בראש טבלת התוכניות ניצבת הפעם מהדורת "חדשות סוף השבוע" של ערוץ 2. במהדורה, שהגישה דנה ויס וערכו קלי בן-יאיר וסיגל רובין-שהם, נכללה כתבה של יוסי מזרחי על רציחתה של חנאן אלבחירי מלקייה. הכתבה כללה חמש דוברות ערביות שונות והעמידה את שיעור ייצוג החברה הערבית בתוכנית על 33%.

במקום השני ניצבת התוכנית העקבית ביותר במדד הייצוג, "לונדון את קירשנבאום" של ערוץ 10. התוכנית, שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, כללה בשבוע שעבר גם כן חמישה דוברים ומרואיינים ערבים, אולם מספר סך הדוברים והמרואיינים הממוצע בתוכנית גבוה יותר, ועל כן שיעור הייצוג שנקבע לה עומד על 19% (מספר כלל המרואיינים, מלבד בערוצי "כאן", מתבסס על ממוצע שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי "כאן" מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד).

חרף הפער הניכר בין שיעור הייצוג של "חדשות סוף השבוע" לבין זה של "לונדון את קירשנבאום", ראוי לזכור כי מדובר בשתי תוכניות בעלות אופי שונה מאוד. "חדשות סוף השבוע" היא תוכנית שבועית הנסמכת על כתבות מגזין, ואילו "לונדון את קירשנבאום" היא תוכנית אירוח יומית, הנסמכת על שיחות עם מרואיינים. בכתבה אחת כמו זו של יוסי מזרחי אפשר לכלול חמש דוברות שונות, גם אם חלק מהן זוכות לזמן מסך של לא יותר מכמה שניות. החמש ייספרו במדד הייצוג ממש כמו חמישה ראיונות ארוכים (במושגים טלוויזיוניים) עם דוברים ערבים שונים שטרחו ובאו לאולפן "לונדון את קירשנבאום".

זאת ועוד, ב"חדשות סוף השבוע" ניכרות עליות תלולות ושפלים משמעותיים בשיעורי הייצוג של החברה הערבית. כשמשודרת כתבה כמו זו של מזרחי, האחוזים גבוהים במיוחד, אולם ברוב השבועות לא ניתן למצוא כתבה כמו זו. ב"לונדון את קירשנבאום", לעומת זאת, משבצים דרך קבע מרואיינים ערבים מדי שבוע בשבוע. את ההבדל בין השתיים קל לראות בגרף שלהלן.

במקום השלישי בטבלת התוכניות ניצבת מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ כאן 11, ערוץ הטלוויזיה של תאגיד השידור הישראלי. 26 דוברים ומרואיינים שונים הופיעו ב"חדשות הערב" במהלך השבוע שעבר, כ-16% מכלל הדוברים והמרואיינים. במהדורה המרכזית של חדשות ערוץ 2 (עורך: גיא סודרי), לצורך ההשוואה, הופיעו בכל השבוע שעבר רק תשעה דוברים ומרואיינים ערבים ובמהדורת החדשות של ערוץ 10 (עורך: ליאור לנדנברג) רק שישה.

מהדורת "חדשות הערב", שמגישה גאולה אבן ועורך עילי לוין, הגיעה למספר גבוה של דוברים ומרואיינים ערבים בזכות סדרת כתבות של ריאד עלי ואלון שרביט. הסדרה, בת שלושה פרקים, שודרה תחת הכותרת "שטח הפקר" והתמקדה באלימות בחברה הערבית על רקע משבר אמון במשטרת ישראל. בסדרת הכתבות הופיעו 20 מתוך 26 הדוברים והמרואיינים הערבים שנכללו בשבוע שעבר ב"חדשות הערב".

תאגיד השידור הישראלי בולט לטובה גם בהמשך טבלת התוכניות. "שבע אקטואלי", התוכנית היומית שמגישים מיכל רבינוביץ' ויועז הנדל ועורך ספי אפרתי, כללה בשבוע שעבר ארבעה דוברים ומרואיינים ערבים מתוך 40, כלומר שיעור ייצוג של 10%. הארבעה הופיעו במסגרת אייטם שקידם את סדרת הכתבות של ריאד עלי ואלון שרביט על האלימות בחברה הערבית (וכלל ראיון באולפן עם עמאש מוראד פתחי, ראש מועצת ג'סר א-זרקא), וכן בראיון באולפן עם השר איוב קרא.

גם "קלמן ליברמן", תוכנית האקטואליה המרכזית של תחנת הרדיו כאן ב', ממשיכה להציג נתונים נאים, ובשבוע שעבר הגיעה לשיעור ייצוג של כ-8%. התוכנית, שמגישים קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן ועורך ישי הולנדר, כללה בשבוע שעבר שלושה דוברים ערבים בשלושה אייטמים שונים: ראיון עם ראש היישוב של אום אל-חיראן על כך שהמדינה לא מצאה דיור חלופי לתושביו, ראיון עם ראש מועצת ג'סר א-זרקא כקידום לסדרה של ריאד עלי ואלון שרביט ב"חדשות הערב" וראיון עם פרופ' ראסם חמאיסי, מומחה להרחבת ערים, על תוכנית הבנייה בקלקיליה.

זהו השבוע השלישי ברציפות שבו "קלמן ליברמן" מגיעה לשיעור ייצוג של 8% או למעלה מכך, בערך פי שניים משיעור הייצוג הממוצע של ערוץ כאן ב'. ניכר כי במערכת התוכנית ישנו מאמץ מודע לשילוב דוברים ומרואיינים מהחברה הערבית. למעשה, מלבד השבוע הראשון לשידורים, שכלל רק שלוש מהדורות של התוכנית והיה באופן טבעי מעט כאוטי, לא היה שבוע אחד ללא דוברים ומרואיינים ערבים. למען הדיוק, גם באותו שבוע ראשון לעליית התאגיד לשידור שולב ב"קלמן את ליברמן" ראיון עם אשרף אל-עג'רמי (שלא נכלל במדד, המתייחס רק לאזרחי ישראל) ואמור היה להתקיים ראיון גם עם ח"כ אוסמה סעדי, ראיון שאף הוכרז עליו בשידור, אך בסופו של דבר לא יצא לפועל מסיבות שאינן תלויות במערכת התוכנית.

מנגד, בשבוע שעבר שודרו שש תוכניות אקטואליה מרכזיות שלא כללו אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד. בראש טבלת האפסים, בשל המספר הגבוה של דוברים ומרואיינים שהופיעו בה, ניצבת התוכנית "שש כלכלי" של ערוץ כאן 11 מבית תאגיד השידור הישראלי. בתוכנית, שמגיש דב גיל-הר ועורך אילן שניג, הופיעו בשבוע שעבר למעלה מחמישים דוברים ומרואיינים שונים, שדנו בנושאי כלכלה וחברה, צרכנות ועסקים. אף לא אחד מהם היה ערבי.

מבין תוכניות החדשות והאקטואליה של תאגיד השידור הישראלי, "שש כלכלי" היא התוכנית המדירה ביותר. מאז שהחלו שידורי התאגיד, באמצע חודש מאי, היה רק שבוע אחד שבו נכללו ב"שש כלכלי" דוברים ומרואיינים ערבים. בחמישה מתוך ששת השבועות בהן היא משודרת, לא כללה אף מהדורה של "שש כלכלי" דובר או מרואיין ערבי. במלים אחרות, מתוך למעלה מ-300 דוברים ומרואיינים שהופיעו עד כה ב"שש כלכלי", רק שניים היו ערבים.

דב גיל-הר מגיש את "שש כלכלי" של תאגיד השידור: בראש טבלת האפסים במדד הייצוג (צילום מסך)

דב גיל-הר מגיש את "שש כלכלי" של תאגיד השידור: בראש טבלת האפסים במדד הייצוג (צילום מסך)

זאת ועוד, כפי שנכתב כאן בזמן אמת, שני הדוברים הערבים שכן הצליחו להשתחל אל אחת מעשרות המהדורות של "שש כלכלי" ששודרו עד כה בערוץ כאן 11 היו למעשה דובר אחד, שר התקשורת איוב קרא, ומבחינת ייצוג החברה הערבית בישראל אולי עדיף היה שההופעות הללו לא היו באות אל העולם. זאת, משום שהשר קרא לא הוזמן לאולפן "שש כלכלי" כדי להביע את דעתו על שוק התקשורת (כפי שקרה בשבוע שעבר ב"שבע אקטאולי", למשל). במקום זאת נראה השר קרא בתוכנית בשל התבטאות חריגה שלו על כך שיעשה את כל מה שיו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן יגיד לו לעשות. הסינק הקצר ובו תיעוד האמירה שודר פעמיים בשבוע שבו אמר השר קרא את הדברים, והציל את "שש כלכלי" מייצוג אפסי לחלוטין של החברה הערבית בחודש וחצי הראשונים לשידור התוכנית.

נראה כי מבחינת הייצוג שניתן לחברה הערבית בישראל, "שש כלכלי" אינה אלא המשך של "חשבון יומי", תוכנית הכלכלה היומית ששודרה בערוץ 1 בחודשים האחרונים לקיומו, ואשר הדירה דרך קבע דוברים ומרואיינים ערבים (אגב, ראוי לציין כי את הראיון עם השר קרא ב"שבע אקטואלי" ערך דווקא דב גיל-הר, המגיש הקבוע של "שש כלכלי").

כל יתר התוכניות המרכזיות שנמנעו בשבוע שעבר מלתת ביטוי כלשהו לנציגי חברה המונה כחמישית מאוכלוסיית ישראל היו תוכניות שבועיות, מועטות מרואיינים באופן יחסי, ששודרו במהלך סוף השבוע: "חדשות השבוע" של כאן 11, שמגישים תמר אלמוג ויאיר ויינרב ועורך אבי מוסקל; "שישי עם אילה חסון" של חדשות ערוץ 10, שהגיש אלי ראכלין וערכה גילי ברוש; "המגזין" של חדשות ערוץ 10, שהגישה אושרת קוטלר וערך ניר בכר; "המטה המרכזי" של חדשות ערוץ 10, שמגיש גדי סוקניק ועורכת הדס ריבק; ו"פגוש את העיתונות", שהגישה רינה מצליח וערך דן שחורי.

מדד הייצוג החל השנה להתמקד גם בזהות הפרשנים שמסכמים עבור צופי הטלוויזיה את השבוע החולף, וזאת מתוך הנחה כי לסבבי הפרשנויות הללו מעמד מיוחד בתקשורת הישראלית. המשתתפים בדיונים אלה מוצגים כברי סמכא מובהקים וזוכים להביע את דעתם על הנושאים המרכזיים ביותר שעמדו על סדר היום הציבורי. השיחות שמתנהלות באולפנים השונים, לעתים הוויכוחים שמתנהלים בהם, משקפים את שיחות הסלון שמתקיימות באותה השעה סביב שולחן השבת של הצופים. לשיחות אלה, כך עולה מנתוני מדד הייצוג מאז תחילת השנה, לא מוזמנים כמעט ערבים.

בשבוע שעבר, הפאנלים הפרשניים שנכללו בשלוש תוכניות החדשות המרכזיות של יום שישי בערב שוב לא כללו אפילו ערבי אחד או ערבייה אחת. משולחן השבת של "חדשות השבוע", "שישי" ו"אולפן שישי" נעדרו נציגים של החברה הערבית, המונה כחמישית מאוכלוסיית המדינה.

ודוק, כדי להזמין פרשן או איש ציבור ערבי לאחד הפאנלים המרכזיים של תוכנית כזו אין צורך להמתין ליום שבו נושא הנוגע לחברה הערבית יגיע לראש סדר היום הציבורי. ניתן ורצוי להזמין פרשן או איש ציבור ערבי לפאנל מרכזי של תוכניות יום שישי בערב כדי שיביע את דעתו על תחום הנוגע לכלל הציבור בישראל, בלי קשר להיותו ערבי. כרגע נראה כי החזון הזה עדיין רחוק מלהתגשם.

חישוב שיעור הייצוג הממוצע בתוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות בכל ערוץ מעלה כי ערוץ 2 סיים את השבוע שעבר במקום הראשון, כשאחריו כאן ב', כאן 11 וערוץ 10, ובמקום האחרון תחנת הרדיו הצבאית גלי-צה"ל. ערוץ 2 זכה במקום הראשון בעיקר הודות לכתבה של יוסי מזרחי ששודרה ב"חדשות סוף השבוע". כאן 11, לעומת זאת, סובל בטבלה זו משיעור הייצוג הנמוך במיוחד שמאפיין את רצועת הפרה-פריים. מלבד "שש כלכלי", שכאמור לא כללה בשבוע שעבר אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד, ב"חמש מקורי", שמגישים ענת קורול ודרור פויר ועורכת תמנה הולצשטיין, הופיע בשבוע שעבר רק מרואיין ערבי אחד.

חישוב הממוצע בכלל תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות בכל ערוץ, ולא רק בתוכניות המרכזיות שנכללות בטבלת התוכניות של מדד הייצוג, מצביע על שיפור ניכר בשיעור הייצוג של תאגיד השידור הישראלי. במקום הראשון ניצב ערוץ כאן 11 עם 32 דוברים ומרואיינים ערבים ושיעור ייצוג ממוצע של 6.1%, ובמקום השני נמצאת רשת כאן ב' עם 27 דוברים ומרואיינים ערבים ושיעור ייצוג ממוצע של 4.6%. שמונה מתוך אותם 27 דוברים ומרואיינים ערבים של רשת כאן ב' נכללו בתוכנית "מרחאבית", התוכנית השבועית שמגיש ערן זינגר ועורכת שושנה פורמן, המוקדשת לנעשה בעולם הערבי בכלל ובחברה הערבית בישראל בפרט.

בסך הכל השתתפו בשבוע שעבר 118 דוברים ומרואיינים ערבים בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים (ערוצי הטלוויזיה כאן 11, 2 ו-10, וערוצי הרדיו כאן ב' וגלי-צה"ל). 118 דוברים ומרואיינים ערבים מתוך כ-3,200 דוברים ומרואיינים שהופיעו בתוכניות אלו משקפים שיעור ייצוג של כ-3.2%, שיעור נמוך ביותר לחברה המונה כ-20% מאוכלוסיית המדינה.

לפי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, מבין האייטמים שכללו דוברים ומרואיינים ערבים, החלק הארי, כ-27%, עסק באלימות ופשיעה בחברה הערבית, וזאת הודות לסדרת הכתבות "שטח הפקר" שהכינו כאמור ריאד עלי ואלון שרביט למהדורת החדשות המרכזית של כאן 11. 23 מתוך 32 דוברים ערבים שהופיעו באייטמים ששודרו בשבוע שעבר על אלימות ופשיעה בחברה הערבית עשו זאת במהדורה המרכזית של כאן 11.

כ-19% מהאייטמים שכללו דוברים ומרואיינים ערבים הוקדשו לרצח נשים, וזאת על רקע פענוח רציחתה של חנאן אלבחירי מלקייה. בנוסף, שלושה דוברים ערבים הופיעו בשבוע שעבר בתוכנית "המתחזים" שהגיש חיים אתגר ושודרה בערוץ 2. התוכנית עסקה באדם שהתחזה להיות מפקד כוחות נאט"ו בישראל, שהיתל בין היתר גם בכמה מתושבי טירה, אשר העידו על מעשיו בפני המצלמה.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 18-24.6. מספר כלל המרואיינים (מלבד בערוצי "כאן") מתבסס על ממוצע שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי "כאן" מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ואוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויחד עם יפעת מחקרי מדיה