"ידיעות אחרונות", 18.6.2017

"בין השנים 1996–2006 הבנקים שגו וכשלו כשנתנו לקבוצת פישמן, ולפישמן אישית, אשראי לרכישת שליטה ממונפת בחברות שונות ולספקולציות בשוקי מטבע החוץ. התנהלותם עוררה בזמן אמת ביקורת וכעס ציבורי מוצדקים", כך כתב החודש הפרשן הכלכלי של "ידיעות אחרונות", סבר פלוצקר.

פלוצקר קולע בול, כמובן. הבנקים אכן שגו וכשלו כשנתנו לפישמן אשראי עצום לעסקאותיו, וההתנהלות הזו אכן עוררה ביקורת בזמן אמת. אולם אותה הביקורת לא יצאה מכיוונו של פלוצקר, לפחות לא בטורים ובכתבות שפרסם ב"ידיעות אחרונות".

בדיקת בארכיון הממוחשב של "ידיעות אחרונות" מעלה כי בשנים שאותן פלוצקר עצמו מתאר כקריטיות, בין 1996 ל-2006, הפרשן הכלכלי של "ידיעות אחרונות" הזכיר את פישמן בטוריו ובכתבותיו ארבע פעמים בלבד, ומעולם לא בהקשר של מתיחת ביקורת על הבנקים שמעניקים לו עוד ועוד אשראי, או על רכישת שליטה ממונפת בחברות שונות וספקולציות בשוקי מטבע החוץ. היו אלה אזכורים שוליים, שלא נגעו כלל למדיניות ההשקעות שלו. רק במאי 2006, אחרי שפישמן הפסיד הון עתק בהימור על שערי הלירה הטורקית, התייחס לכך פלוצקר בטורו והביע פליאה על כך שאיש עסקים מנוסה שכמותו נפל בהימורים על שערי מטבע חוץ.

אגב, ב"ידיעות אחרונות" היו בזמן אמת קולות ביקורתיים נגד פישמן והדרך שבה הוא עושה עסקים. כבר בשנת 1995 פורסם במוסף "ממון" טור נרחב על פישמן תחת הכותרת "חי על הלוואות". בטור נקבע כי "פישמן בבעיה". החברות שלו, כך הוסבר, ממומנת בהלוואות. "האם הוא למד מנסיונו המר?", נכתב בכותרת המשנה לטור, "מבדיקת מדיניות המימון וההשקעה שלו – לא בטוח". על הטור לא היה חתום סבר פלוצקר, אלא עמיתו לעיתון באותה תקופה גדעון עשת.

"ידיעות אחרונות", 14.6.1995