אתר האקטואליה NFC (ובשמו העברי "מחלקה ראשונה") עבר לאחרונה מתיחת פנים: עיצובו שופר, והוא אף החליף את שמו ואת שם הדומיין שלו ל-News1. מו"ל האתר ועורכו הוא יואב יצחק, עיתונאי ותיק שכתב בכמה עיתונים, ביניהם "מעריב", לפני שהחליט לפנות לדרך עצמאית. אלא שעל חגיגת השדרוג מעיבה עננה הנוגעת לגובה התגמול שמעניק יצחק לעובדיו, שנחשף כעת על-ידי החטיבה הצעירה של אגודת העיתונאים בתל-אביב.

מנתונים שהעבירו עובדים שונים ב-News1 לנציגי החטיבה עולה כי שיטת התשלום הנהוגה באתר היא כדלהלן: שכר בסיס בגובה של כ-1,000 שקל, ועוד כ-20 שקל על כל ידיעה. לטענת יאיר טרצ'יצקי מהחטיבה הצעירה של אגודת העיתונאים בתל-אביב, מהעדויות שהתקבלו עולה כי לא מדובר במקרה יחיד, אלא בשיטה. לפי חישוב פשוט, כדי להשתכר שכר מינימום (20.7 שקל לשעה, כ-3,850 שקל בחודש) צריך עיתונאי ב-News1 לכתוב כ-140 כתבות בחודש. כדי להגיע לשכר הממוצע במשק (כ-8,200 שקל) יהיה על העיתונאי לכתוב לא פחות מ-360 כתבות בחודש – כ-12 כתבות ביום, כולל שבתות.

בימים אלה עורכת החטיבה הצעירה של אגודת העיתונאים בתל-אביב סקר מקיף, בניסיון למפות את תנאי השכר בכל גופי התקשורת בארץ. לדברי טרצ'יצקי, מעבר לשמירה על זכויות העיתונאים, לתנאי ההעסקה שלהם השלכה ישירה על איכות המוצר העיתונאי.

"ברגע שעיתונאי נמצא במצב גבולי מבחינת היכולת שלו להתקיים, והוא צריך להביא המון-המון ידיעות בשביל להגיע לשכר המינימום, אז הנטייה היא לעשות עבודה שטחית", אומר טרצ'יצקי. "אתה בתור כתב, אם היו אומרים לך שאתה מקבל 20 שקל לאייטם, היית רוצה לדחוף כמה שיותר אייטמים, ומן הסתם היית משקיע יותר באייטמים פשוטים, בלי לבדוק את המידע יותר מדי, עם נטייה לקומוניקטים, ולא בידיעה שדורשת ממך לדבר עם אנשים או לעבור על דו"חות וכיוצא באלה. אנחנו חושבים שמדובר בפגיעה ישירה במעמד העיתונאי".

ב-15.10.08 פנו אנשי החטיבה הצעירה ליצחק במכתב והציעו להיפגש עימו כדי לדון בתנאי ההעסקה באתרו. בתגובה שלח להם יצחק מכתב ובו סירוב עקרוני לדון בנושא. "יואב יצחק תופס מעצמו איש ציבור רציני", אומר טרצ'יצקי, "איזשהו שליח ציבור, אדם שמייצג את האמת והמוסר הרבה יותר מעיתונאים אחרים, ואי לכך הוא צריך לעמוד למבחן הציבור על האופן שבו הוא מעסיק עובדים. ועל אחת כמה וכמה עיתונאים. נכון לעכשיו הוא בחר לא לקיים איתנו דיון ערכי על העניין".

יצחק העדיף לא לשוחח גם עם "העין השביעית" על תנאי השכר ב-News1, והוסיף כי את כל מה שהיה לו להגיד בנושא ציין במכתב ששלח לאנשי החטיבה הצעירה, בזו הלשון:

1. אין לי שום עניין ו/או צורך ו/או הכרח לדון עימכם בתנאי השכר ו/או התשלומים הנהוגים באתרנו.

2. איני מכיר באגודת העיתונאים ו/או במועצת העיתונות ו/או בגופים הקשורים באלה, כמי שמייצגים ציבור כזה או אחר של עיתונאים.

3. אנו עושים כמיטב יכולתנו – וכדאי לכם להבין ולהפנים זאת – שאין ברשותנו אמצעים כמו מוזס, שוקן, נמרודי ו/או ברוני תקשורת אחרים כדי להקים ולקיים כלי תקשורת שבאמצעותו נוכל לעשות עבודה ציבורית חשובה מאין כמותה. החשיפות הרבות ואופן טיפולנו בפרשת אולמרט, למשל, הן רק דוגמה אחת לחשיבותו של כלי תקשורת מסוגו של News1.

4. הייתי מצפה מגוף שכמותכם לעודד יוזמות חדשות כמו News1 , במקום להפנות אצבע מאשימה, משל מישהו עושה מיליונים על חשבון עובדים חשוקים.

אגב, לא ראיתי אתכם עומדים לימיננו כאשר אנו מוחרמים מצד גורמים רבים במשק ובסקטור הציבורי, נוכח החשיפות שלנו והטיפול מצדנו בשחיתות.