משרדי ממשלה יצאו נגד פייסבוק בשל האופן שבו היא מזניחה את הטיפול בשיח שטנה וביטויים אנטישמיים, תובעים ייצוגיים תוקפים את הדרכים שבהן היא מנצלת את כוחה המונופוליסטי, דמויות מעולם התקשורת והפרסום מוחות על היחס שהן סופגות ממנה – אך כעת נראה שהכעס על הרשת החברתית מתחיל לחלחל גם אל הציבור הרחב. ארבעה סטודנטים צעירים הפיקו מחאה יוצאת דופן נגד ענקית האינטרנט הבינלאומית ממש מתחת לאפם של אנשי הסניף הישראלי.

הארבעה, גל דקל-אשר, גיא עיני, גל דרזי ושרה סילבצקי, תלמידי שנה ג' בבית-הספר לתקשורת של המכללה למינהל, החליטו להקדיש את פרויקט הגמר שלהם למה שהם מכנים "הבריונות של פייסבוק". בלילה שבין שני לשלישי הופיעו בשדרות רוטשילד בתל-אביב שלטים כחולים עם הכיתוב "Facebully" וההבטחה "בקרוב" – שהוגשמה היום (7.6) עם 25 דמויות קרטון בגודל אדם שעיטרו את השדרה סמוך למשרדי פייסבוק ישראל בשדרות רוטשילד 22.

על גזירי הקרטון התנוססו דמויותיהם של משתמשי פייסבוק שהמשותף להם הוא שנגד כולם נקטה פייסבוק סנקציות – ממחיקת פוסט ועד חסימת המשתמש. "הסיפור שהכי דיבר אלי הוא זה של ספיר לוי", מספרת דקל-אשר (26), "בחורה בת 26 שב-2006 כתבה פוסט שהוא הערך הוויקיפדי של המלה 'קוקסינל'. אחרי כמה שנים, כשפייסבוק התחילו לעשות סנקציות לגבי המלה הזו ומלים אחרות – חסמו אותה. זה צרם לי כי היא לא עשתה שום דבר פסול. אם מחר מישהו יכתוב 'אני רוצה לצאת מהארון, אני הומו', הם ימחקו אותו".

דקל-אשר מספרת כי פעולת המחאה זכתה לאישור העירייה, ובדיעבד גם של המשטרה, שנציגיה הגיעו למקום. "אמרו לנו שאם נעשה את זה בשקט ובנועם אז הכל בסדר", אמרה. "רצינו לזעוק זעקה של הרבה אנשים שנחסמו. להאיר עיניים של אנשים. ברגע שפייסבוק נוקטים צעדים חמורים בגלל דברים לא הגיוניים, ולא מנסים לפתוח שיח כלשהו עם המשתמשים, זה מקומם. אנחנו צריכים להבין שפייסבוק היא אנחנו. היא מתקיימת על-ידי המשתמשים שלה". מטרת המחאה, אומרת הסטודנטית, היא "להגיע לשקיפות של הפעילות של פייסבוק".

*   *   *


תמונות מפעולת המחאה נגד פייסבוק (צילומים: Facebully)