נגד חברת פייסבוק הוגשה לאחרונה בקשה לאישור תביעה ייצוגית בסך חצי מיליארד שקל בטענה כי החברה מפרה את הזכות לפרטיות של משתמשיה, ואף של מי שלא משתמש בה. לפי הבקשה, בפייסבוק יצרו מאגר מידע ענק ולא חוקי על אזרחי מדינת ישראל, וזאת בלי הסכמה ובניגוד לחוק. למעשה, כך נטען, בפייסבוק יצרו מאגר ביומטרי עצום ממדים, שבניגוד למאגר הביומטרי הממשלתי אינו מפוקח על-ידי אף גוף למעט הרשת החברתית עצמה.

בחודש פברואר האחרון פנה אברהם ברק, באמצעות עורכי-הדין יצחק אבירם, שחר בן-מאיר ומאור ברוש, לבית-המשפט המחוזי מרכז בבקשה כי יאשר לו להגיש תביעה ייצוגית נגד חברת פייסבוק העולמית וחברת פייסבוק ישראל. "אצל ג'ורג' אורוול ב-1984", נכתב בפתח הבקשה, "תמונת עינו של האח הגדול העוקבת אחריך היוותה את השליטה בעולם הקודר המתואר שם. אצלנו, בהיפוך אירוני של המציאות, התמונות שלך, שלי ושל ילדינו הופכות בידיה של פייסבוק למטבע עובר לסוחר ומעניקות לה את הזכות העילאית שמעולם לא ניתנה לה להיות 'האח הגדול'".

במרכז התביעה הטענה כי "אין לכפות על אדם אחר פרסום תמונותיו שלו ופרסום מידע עליו בכל דרך שהיא בלא לקבל הסכמתו המפורשת והמודעת מראש". לטענת התובע ברק, פייסבוק אינה באמת רשת חברתית אלא "מערכת השודדת לאור היום את המידע הפרטי של כל המשתמשים בה ושל אחרים, כדי לעשות בו שימוש מסחרי לצורכי רווח". העובדה כי פייסבוק שומרת מאגר של תמונות ישראלים, כולל מידע על זמן הצילום ומיקומו, ואף מפעילה תוכנה ביומטרית לזיהוי המצולמים, מהווה "הטרדה, עיקוב ובילוש, יצירה ושימוש לא חוקי במאגר מידע ופגיעה אדירת ממדים בפרטיות", כך נטען.

לפי התביעה, בעשור האחרון שילבה פייסבוק תוכנה לזיהוי תמונות ו"טכנולוגיה המאפשרת לה לזהות פנים של כל אדם באופן אוטומטי". בשנים האחרונות, כך נטען, פייסבוק אף החלה לתייג בעצמה את האנשים שמופיעים בתמונות שמועלות לרשת החברתית, כך ששמם יצורף לתמונה והם יקושרו אליה. בהקשר זה מוזכר כי בגרמניה נאלצה פייסבוק למחוק את אפשרויות זיהוי התמונות, וזאת לאור מגבלות של חוקי הפרטיות של המדינה.

"מדובר בשימוש לא חוקי שהיא עושה במאגר המידע הענק (שגם הוא לא חוקי) שיצרה ואשר נמצא ברשותה, שימוש שעד עתה רק מדינות וגופי ביון יכלו לבצע", נטען בתביעה. בהמשך טוען ברק כי לפייסבוק ישנה גם טכנולוגיה שמאפשרת לה לזהות חפצים המופיעים בתמונות וכך לצבור עוד ועוד מידע על האנשים שמצולמים בהן. "פייסבוק רוצה לדעת הכל על כל אדם וכל משתמש", כך נטען, וזאת כדי שהחברה תוכל להציע פרסומות ממוקדות לכל אחד לפי תחומי העניין שלו, מיקומו ופעולותיו ביומיום.

"המחוקק הבין היטב כי קיומו של מאגר מידע לא מפוקח ולא מאוסדר, וקיומו של מאגר ביומטרי בידיים פרטיות, הוא אסון לא רק לקיומה של פרטיות אלא לקיומה של חברה חופשית", נטען בתביעה, "אבל פייסבוק חושבת, מתנהגת ופועלת כאילו היא מעל לחוק. היא מניחה כי בעבור הרווחים שלה מותר לה להתייחס לפרטיות ולחופש של אזרח במדינת ישראל (ולא רק משתמשי פייסבוק) כאל דבר זניח ושולי שאין צורך להתחשב בו בדרך למטרה הנעלה והעליונה הקיימת בעולם – אליבא דפייסבוק: עשיית רווחים".

בין היתר נטען בתביעה כי פייסבוק מעבירה מידע שאספה במדינת ישראל אל מחוץ לגבולות המדינה, וזאת בניגוד לתקנות הגנת הפרטיות; כי פייסבוק מפרסמת תמונות של ילדים בניגוד לחוק; וכי פייסבוק מטעה את צרכניה ומנצלת את כוחה כמונופול, ועושה זאת למען בצע כסף. התובע ברק דורש, מלבד פיצוי בסך 2,000 שקל לכל אחד מהנפגעים מפעילותה של הרשת החברתית – ובסך הכל פיצוי של חצי מיליארד שקל – גם שורה של צווים שיאלצו את פייסבוק להימנע מלפרסם מעתה ולהבא תמונה של אדם בלא הסכמתו, ושיאלצו את החברה גם למחוק את כל התמונות ופרטי התמונות שנאגרו אצלה למעט אלו שבהן כל המצולמים הסכימו לפרסום. כמו כן הוא מבקש צו שיורה על "חיסול המאגר הביומטרי באופן מוחלט".

32672-02-17

Read this article in English