יאיר סדקה, אחד המפגינים הקבועים ליד ביתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, הגיש בשבוע שעבר בקשה לבג"ץ לפי פקודת ביזיון בית-משפט. סדקה טוען כי משטרת ישראל מפרה את פסק הדין שנתן בג"ץ בעתירה שעניינה הפגנות מול בית היועץ המשפטי, וכי על בית-המשפט העליון להורות למשטרה לקיים את פסק הדין שניתן ככתבו וכלשונו ולאפשר קיומה של משמרת מחאה בקרבת ביתו של מנדלבליט.

בחודש ינואר השנה החל סדקה להפגין חמש פעמים בשבוע בקרבת ביתו של היועץ מנדלבליט. לאחר שמשטרת ישראל הרחיקה אותו למרחק של כמה מאות מטרים מבית היועץ עתר סדקה לבג"ץ באמצעות עורכי-הדין יובל יועז ודורון ברקת ממשרד יועז-ברקת. בית-המשפט העליון דחה את עתירתו, ומאז מונעת משטרת ישראל קיום הפגנות גם במרחק של מאות מטרים מביתו של היועץ. כעת טוען סדקה, גם כן באמצעות עורכי-הדין יועז וברקת, כי משטרת ישראל מפרה את פסק הדין שניתן בעתירתו ובעתירה שהגישו מני נפתלי ומפגינים נוספים.

לאחר הגשת העתירה, מדגיש סדקה בבקשתו, נפגשו נציגי העותרים עם נציגי המשטרה, והאחרונים הציעו כפשרה כי יתקיימו משמרות מחאה במדרכה המרוחקת כ-120 מטרים מביתו של היועץ, כל עוד לא מדובר במשמרות הכוללות למעלה מחמישה אנשים.

סדקה דחה את הצעת המשטרה בשל המגבלה על כמות האנשים, והעתירה הגיעה לפתחו של בג"ץ. בית-המשפט העליון אמנם דחה את העתירות שהגישו המפגינים, אולם עשה זאת לנוכח העמדה של משטרת ישראל, שאותה הגדיר כ"מתונה". אלא שלאחר פסיקת בג"ץ, טוען סדקה, התנערו במשטרה מהצעת הפשרה והחלו למנוע ממפגינים לקיים משמרות מחאה גם במרחק של כ-400 מטרים מביתו של היועץ.

"נראה כי בהתאם לגישתם העדכנית של המשיבים", כותב סדקה ביחס למשטרת ישראל, "משמעותו של פסק הדין נשוא עתירה זו, בהתאם לפרשנות שהעניקו לו המשיבים, היא כי לא ניתן לקיים כל אירוע מחאה, יהא אשר יהא, בתחומיה של העיר פתח-תקווה". לפי הבקשה של סדקה, "אין להלום מצב שבו המשיבים מציגים עמדה כלשהי בפני בית-המשפט הנכבד, בתשובתם לעתירה כלשהי המוגשת לבית-משפט נכבד זה, זוכים בפסק דין המקבל את עמדתם זו ודוחה את העתירה על בסיסה, ובו ברגע מפנים עורף לאותה עמדה שהציגו הם עצמם לבית-המשפט
הנכבד. התנהלות זו נגועה בטפלול שהנמען לו הוא בית-המשפט הנכבד, ובכך יש ביזוי בית-המשפט הנכבד, פשוטו כמשמעו".

בהמשך מתריע סדקה כי אם תתקבל פרשנות המשטרה לפסיקת בג"ץ בעניין ההפגנות בפתח-תקווה, זכות המחאה וההפגנה בישראל ייסוגו לאחור ויצומצמו. פסק הדין עלול להפוך לאבן דרך שתשפיע על האפשרות להפגין בקרבת בתי מגורים מכאן ולהבא.

המשטרה טרם מסרה את תגובתה לבקשה.

בג"ץ 2364/17

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 274KB)