האזרח אורן סימון, שנעצר לפני ימים אחדים לאחר שהניף שלט מחאה, סיפר בתוכנית "קול העין" על החוויה שעבר. להלן גרסה ערוכה של השיחה שערכו עמו אורן פרסיקו ונמרוד הלברטל.

סימון נעצר כשעמד בכיכר העיר בפתח-תקווה והחזיק שלט שנשא ציטוט מתוך ישעיהו, פרק א':

איכה היתה לזונה, קריה נאמנה; מלאתי משפט, צדק ילין בה ועתה מרצחים. כספך, היה לסיגים; סבאך, מהול במים. שריך סוררים וחברי גנבים כלו אהב שחד, ורדף שלמנים; יתום לא ישפטו, וריב אלמנה לא יבוא אליהם"

המעצר של סימון הוא חלק ממהלך נרחב יותר שנועד להגביל הפגנות שהחלו לפני חודשים אחדים מול ביתו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, במחאה על התנהלותו בתיקים פליליים שבהם מעורב ראש הממשלה נתניהו, הממתינים להכרעתו.

"עמדתי בכיכר בפתח-תקווה בשכונת כפר-גנים, השכונה שבה מתגורר ד"ר אביחי מנדלבליט", משחזר סימון את האירוע, "וכיוון שאסרו עלי להביע מחאה נגדו בחרתי לקיים שיעור בדמוקרטיה לתושבי השכונה. בשעה שבע וחצי בערב התחלתי לנהל שיחה עם עוברים ושבים על מה זו דמוקרטיה, מה האחריות שלנו כאזרחים. המשטרה הגיעה בסביבות שמונה, הגיע קצין ואמר לי שאני צריך להתפנות משם. כששאלתי אותו באיזו סמכות הוא מורה לאזרח שעומד ומביע דעה בכיכר העיר להתפנות, לא קיבלתי תשובה".

לדברי סימון, הקצין העניק לו חמש דקות לשקול האם יתפנה מרצון, וכשחזר הודיע לו סימון כי בכוונתו להמשיך את השיעור שבו החל עד השעה 21:30, אז יתפנה מרצונו ויחזור לביתו. השוטר השיב כי עליו להתפנות ברגע זה, אחרת יעוכב. "שאלתי אותו באיזו עילה הוא מעכב אותי", אומר סימון, "השוטר חשב קצת ואמר 'הפרעה לשוטר'".

כשהובא לתחנת המשטרה בילה סימון כשלוש שעות בהמתנה, כשבנוסף נחקר על החלטתו לעמוד בכיכר העיר ועל פוסט פייסבוק שפרסם בבוקרו של אותו היום, ובו הודיע כי בכוונתו להגיע לכיכר ולמחות נגד מנדלבליט. סימון מדגיש כי מחק את הפוסט עוד מוקדם יותר באותו יום, בעקבות שיחה של עורך-דינו עם היועץ המשפטי של תחנת המשטרה של פתח-תקווה, ותחת זאת הודיע כי יגיע לכיכר העיר כדי להעביר שיעור בדמוקרטיה.

"הקפדתי להימנע מלהצביע על שם או תפקיד של היועץ המשפטי לממשלה, אבל הם החליטו ש'שריך סוררים וחברי גנבים' מדבר ישירות על השלטון הנוכחי ושצריך לסלק אותי בכוח", אומר סימון.

לדבריו, אחרי כשלוש שעות בתחנה, הזמן שמותר על-פי חוק למשטרה לעכבו, הוחלט לעצור אותו, והוא הועבר ללילה לבית-המעצר הדרים. "זוועה", מתאר סימון את החוויה בבית-המעצר. "הרמה של הסניטציה סבירה, אבל כשאתה נכנס פנימה מורים לך להוציא את השרוכים מהנעליים, את הגומי מהתחתונים, להתפשט, ומסתכלים לך בחור של התחת לראות שלא הסלקת משהו. זורקים אותך לתוך תא וסוגרים עליך דלת בנקישה רמה, ואתה מוצא את עצמך סגור בתוך חדר קטן עם פושעים".

"עכשיו אנחנו מדברים על פגיעה ישירה בזכות הכי בסיסית שיש לאדם, לעמוד בכיכר העיר ולהביע את דעתו. ועוד לקחו את זה למקום כל-כך אבסורדי שסילקו מהרחוב יהודי שמחזיק פסוקי תנ"ך"

נגד מה אתה מוחה?

"אני בדעה, ואני חושב שהיא מבוססת, שהיועץ המשפטי לממשלה עושה כמיטב יכולתו לרצות את זה שמינה אותו ושכח שנאמנותו היא אך ורק לעם, ושבסיטואציה שבה ראש ממשלה נחשד בפלילים, בחשדות כבדים ועמוקים, לא יכול להיות שהוא מרכך, ממצמץ ודוחה, הוא צריך להיות בראש המאמץ לסיים את הכהונה הזו מיד ולהעמיד את ראש הממשלה במצב שהוא יוכל להגן על עצמו. אם יימצא זכאי, יוחזר אחר כבוד, ואם יימצא אשם ילך לבית-הסוהר. הסיטואציה שבה מבקר המדינה העביר לו ממצאים בחקירה בתיק מעונות ראש הממשלה וזה נרדם במגירה, כשההקלטות של ביבי-נוני שכבו אצלו במגירה עד שכנראה מישהו הדליף את זה החוצה ואילץ אותו להתחיל חקירה, זה הכל מתנהל כמו חברים שמגנים זה על זה, וזה לא נראה לי לעניין.

"עכשיו הם העלו את זה מדרגה. אם קודם הטענה היתה שיש כאן מישהו ששלח את היד שלו לצנצנת, ושיש כאן צוות שלם של מפכ"ל, יועץ משפטי לממשלה וכו' ששומרים עליו מפני אימת הדין, עכשיו אנחנו מדברים על פגיעה ישירה בזכות הכי בסיסית שיש לאדם, לעמוד בכיכר העיר ולהביע את דעתו. ועוד לקחו את זה למקום כל-כך אבסורדי שסילקו מהרחוב יהודי שמחזיק פסוקי תנ"ך. אם חס וחלילה זה היה קורה בלונדון, פריז או רומא, לביבי היה מתפוצץ וריד מרוב עצבים על האנטישמיות".

לאחר השיחה עם סימון עולה לשידור סגן ניצב עמי בן-דוד, דובר מחוז מרכז של משטרת ישראל, ומבקש לשים את האירוע שבו נעצר סימון בהקשר של הפגנות שמתרחשות זה חודשים ארוכים, בהשתתפות עשרות אנשים רעשנים, שלדבריו מיררו את חייהם של מאות אזרחים המתגוררים בשכונה. "מוקד 100 שלנו מוצף בקריאת מדי מוצאי שבת", אומר סנ"צ בן-דוד.

אבל זה לא מה שסימון עשה השבוע. למה הוא נעצר?

סנ"צ בן-דוד: "בהמשך להפגנות שהתקיימו מול בית היוץ המשפטי לממשלה, משטרת ישראל הציעה למוחים אלטרנטיבה לעבור ולהפגין בכיכר קרובה, והמפגינים החליטו לאחר נסיונות ההידברות שלנו לעתור לבג"ץ. בג"ץ דחה את העתירה וקבע שלא מדובר בכלל בחופש ביטוי אלא בניסיון להשפיע באופן בלתי לגיטימי על איש ציבור".

אבל חלק אחר בהחלטה דיבר בשבח הזכות להביע מחאה.

"בית-המשפט קבע שלא ניתן להפגין ליד בית של איש ציבור...".

סימון הפגין במרחק של מאות מטרים מביתו של היועץ המשפטי.

"...וגם דחה את נסיונות הפשרה שלנו ולמעשה סלל את הדרך לאותם מפגינים להפגין מול לשכת היועץ המשפטי לממשלה בירושלים או בתל-אביב. אין שום ייחודיות להגיע לאדם הביתה".

זה היה במרחק של 400 מטר מביתו.

"גם אין שום ייחודיות לעמוד בלב שכונת מגורים ולמרר את חייהם...".

הוא לא מירר חייו של איש.

"בימים האחרונים ראינו שאותם עותרים לבג"ץ מתייחסים להחלטת בית-המשפט העליון של מדינת ישראל כהמלצה בלבד".

למה סימון נעצר?

"בית-המשפט קבע באופן חד-משמעי שהמחאה לא יכולה להתקיים, נקודה".

אז אסור להפגין בפתח-תקווה?

"למרבה הצער, אחרי חמישה חודשים שמתקיימת ההפגנה הזו ומעולם לא באו לקבל אישור מהמשטרה לקיימה...".

בן אדם עם שלט לא צריך אישור.

"שיגיעו האנשים למשטרת פתח-תקווה...".

סנ"צ בן-דוד, כאזרח זה נראה לך סביר שאדם לא יכול לעמוד בכיכר עיר עם שלט?

"כאזרח נראה לי מאוד סביר שיש בית-משפט עליון ויש החלטות בג"ץ וצריך לכבד אותם. הסאגה של להגיע לבית היועץ המשפטי בפתח-תקווה הסתיימה".

"קול העין" היא תוכנית משותפת ל"העין השביעית" ולקול-הקמפוס (106FM), רדיו הסטודנטים של בית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. התוכנית משודרת בקול-הקמפוס מדי שבוע בימי חמישי בשעה 12:00, וזמינה להאזנה באתר התחנה ובאתר "העין השביעית". ניתן גם להתחבר לפיד ה-RSS של "קול העין" באתר icast. עורכת מוזיקלית: חן ליטבק.