הערוץ הראשון של רשות השידור, בשבוע האחרון לקיומו, הגיע למקום הראשון הן בטבלת התוכניות והן בטבלת הערוצים של מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי והמחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן-גוריון, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

למקום הראשון של טבלת התוכניות הגיעה "המוסף", תוכנית האקטואליה היומית בהגשת גאולה אבן ובעריכת ישי צ'רניאק. התוכנית, שבמהלכה גם נודע כי רשות השידור תחדל לאלתר לשדר תוכניות חדשות ואקטואליה, כללה בשבוע האחרון שלה שלושה דוברים ומרואיינים ערבים מתוך 26 (מספר כלל המרואיינים מתבסס על ממוצע שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017). במלים אחרות, כ-11% מכלל הדוברים והמרואיינים בתוכנית היו ערבים. אמנם מדובר בכמחצית משיעורה של החברה הערבית באוכלוסיית המדינה, אך בכל זאת זהו נתון גבוה בהרבה ממרבית תוכניות החדשות והאקטואליה בישראל.

"אולפן שישי", שעוררה בשבוע שעבר סערה גדולה בשל הכתבה שהתלוותה לקבוצת ישראלים ב"מסיבת רווקים" בבוקרשט, כללה גם שני דוברים ומרואיינים ערבים. ח"כ אחמד טיבי התראיין באולפן, בחלקה של התוכנית שמשודר לפני השעה שמונה. בכתבתו של יגאל מוסקו על סגירת רשות השידור הופיע סאלם אבו-ג'אמע, כתב הטלוויזיה בערבית של רשות השידור, שהביע מחאתו על כך שלאנשי המחלקה בערבית לא ניתנה אפילו הזדמנות להיפרד מהצופים.

שני המרואיינים הערבים, מתוך 18 המופיעים בתוכנית, הם שווי ערך גם כן לשיעור ייצוג של 11%. את "אולפן שישי", בעריכת איתי דנקנר, הגישה בשבוע שעבר דנה ויס.

למקום השלישי בטבלת התוכניות, אף היא לקראת שינוי במתכונת שידוריה, הגיעה "ערב חדש" של הטלוויזיה החינוכית. את "ערב חדש" הגישו דן מרגלית, אראל סג"ל, שרה ב"ק ליטל שמש וערכו בינה לוז, סיון עצמון, שמואל כורזים נועה רנן.

במהדורות התוכנית ששודרו בשבוע שעבר הופיעו שני מרואיינים ערבים, אולם בנסיבות חריגות. ראשית, לא היו אלה שני אורחים שהופיעו בתוכניות שהוקלטו בשבוע שעבר, אלא שני אורחי עבר שנכללו בקליפ שכלל את "מיטב הרגעים הדרמטיים ב-35 שנות 'ערב חדש'", כפי שהגדיר זאת המגיש דן מרגלית, וזאת לרגל הירידה מהמסך. שנית, בשני הקטעים היו אלה חברי-כנסת ערבים שהתעמתו ישירות עם אורחים אחרים או עם המגישים של התוכנית.

הקליפ לזכרה של "ערב חדש" נפתח בקטע ידוע שבו דן מרגלית התעמת עם ח"כ ג'מאל זחאלקה. "אתה חצוף", אמר המגיש לאורח, וזה השיב במלים "אתה אפס". בהמשך הקליפ הוצג קטע שבו ח"כ אחמד טיבי מתבקש להתמודד עם אמירתו שלפיה מתנחלים הם גידול סרטני, ומתעמת עם ח"כ אופיר אקוניס.

בשבע מתוך 21 תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות ששודרו בשבוע שעבר ("יומן" ו"חדשות השבת" של ערוץ 1 לא שודרו בשל סגירת רשות השידור) לא הופיעו כלל דוברים ומרואיינים ערבים.

בראש טבלת האפסים, בשל העובדה שמדי שבוע מופיעים בה מספר גבוה יחסית של מרואיינים, נמצאת "חמש בערב" של ערוץ 10. על-פי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, התוכנית שמגיש רפי רשף ועורך ניר נוימן כוללת מדי שבוע בממוצע מעל חמישים דוברים ומרואיינים שונים. לו היתה התוכנית מעניקה לחברה הערבית יחס ההולם את חלקה באוכלוסייה, היו מדי שבוע מופיעים בה עשרה דוברים ומרואיינים ערבים. בשבוע שעבר, כאמור, לא היה אפילו אחד.

"חמש בערב" של ערוץ 10, ראשונה בטבלת האפסים של מדד הייצוג

"חמש בערב" של ערוץ 10, ראשונה בטבלת האפסים של מדד הייצוג. גרועה פחות מהמקבילה בערוץ 2 – "שש עם"

במקום השני בטבלת האפסים אפשר למצוא את "שש עם" של ערוץ 2, מקבילתה של "חמש בערב". מדי שבוע מופיעים בממוצע קרוב לחמישים מרואיינים בתוכנית זו, אולם בשבוע שעבר אף אחד מהם לא היה ערבי. את "שש עם" הגישו בשבוע שעבר עודד בן-עמי ורינה מצליח, וערכו תירזה אליה-זיסמן ויותם יניב.

לכאורה, הדמיון בין "חמש בערב" ל"שש עם" גדול, אך מבט נרחב יותר על ביצועי שתי התוכניות מאז תחילת השנה מלמד על הבדל בין השתיים. שיעור הייצוג הממוצע ב"שש עם" עומד על 2.8% בלבד, ואילו ב"חמש עם" השיעור הממוצע עומד על 4.5. זאת ועוד, מתחילת השנה ועד לפני שבועיים לא היה שבוע אחד שבו שודרה "חמש עם" בלא דובר או מרואיין ערבי, וזאת בניגוד ל"שש בערב", שידעה כבר שבעה שבועות נטולי דוברים ומרואיינים ערבים.

תוכניות חדשות ואקטואליה נוספות ששודרו בשבוע שעבר ללא השתתפות של דוברים או מרואיינים ערבים הן "נכון להבוקר" של גלי-צה"ל, שמגיש ניב רסקין ועורכים דן דובין ומירון ששון; "חשבון יומי", תוכנית הכלכלה היומית של ערוץ 1, בהגשת מרב מילר ובעריכת נחום סער, שסיימה את דרכה בשבוע אופייני של אפס דוברים ומרואיינים ערבים, ה-17 במספר ללא ערבים מאז תחילת השנה; "שישי עם אילה חסון" שערכה גילי ברוש; "חדשות סוף השבוע" בהגשת דנה ויס ובעריכת קלי בן-יאיר ורונית הורביץ; ו"פגוש את העיתונות" בהגשת רינה מצליח ובעריכת דן שחורי.

"יומן" ו"חדשות השבת" של ערוץ 1 לא שודרו בשבוע שעבר בשל סגירת רשות השידור.

השנה נוספה למדד הייצוג בדיקה ממוקדת שמוקדשת להרכבי המושבים בתוכניות האקטואליה של יום שישי בערב. זהו מועדון סגור ואקסקלוסיבי של פרשנים ובעלי דעה, אשר מדי ערב שישי מסכם את שאירע במהלך השבוע ומנהל לעתים מעין ויכוח המציג עמדות שונות הנפוצות בציבור.

בשבוע שעבר, לראשונה מאז שמדד הייצוג החל בבדיקה זו, נספרו שני דוברים ערבים באחת התוכניות. היתה זו "אולפן שישי" של ערוץ 2, בעריכת איתי דנקנר ובהגשת דנה ויס. בחלקה הראשון, טרם השעה שמונה, העניקה לח"כ אחמד טיבי את הזכות לשבת ליד שולחן השבת ולהביע דעתו על חוק הלאום. בחלקה השני והנצפה יותר, לאחר השעה שמונה, התכבד עיתונאי חברת החדשות של ערוץ 2 פוראת נסאר לשבת לצד אמנון אברמוביץ' ורוני דניאל (אף כי בהמשך התוכנית פינה את כסאו לטובת אחרים).

תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות של ערוץ 1, בשבוע האחרון שבו שודרו, הגיעו לשיעור ייצוג ממוצע גבוה יחסית של 7% – גבוה בהרבה מממוצע התוכניות המרכזיות ביתר הערוצים שנכללים במדד. זהו מסר פרידה חשוב שהעניקה הטלוויזיה הציבורית בישראל, ויש לקוות שתאגיד השידור החדש, שמתגאה בגיוון של העיתונאים שמועסקים בו, ימשיך את המגמה הזו ואף יגביר אותה.

התוכניות המרכזיות בערוץ 10, רשת ב' וערוץ 2 עם שיעורי ייצוג ממוצעים די דומים, ואילו התוכניות המרכזיות בגלי-צה"ל, כרגיל יש לומר, מציגים את שיעורי הייצוג הנמוכים ביותר.

בסך הכל הופיעו בשבוע שעבר 70 דוברים ומרואיינים ערבים בכל תוכניות החדשות והאקטואליה ששודרו בחמשת הערוצים המרכזיים. 70 דוברים ומרואיינים מתוך כ-3,000, המהווים שיעור ייצוג של כ-2.3%, עלייה מזערית לעומת השבוע הקודם.

מפילוח שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה עולה כי בשבוע שעבר עמד חוק הלאום, שעבר בקריאה טרומית, במוקד חלק נכבד מהאייטמים שבהם הופיעו דוברים ומרואיינים ערבים. קרוב לשליש מכלל הדוברים הערבים שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים הביעו עמדה על החוק.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 7-13.5. מספר כלל המרואיינים מתבסס על ממוצע שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ואוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויחד עם יפעת מחקרי מדיה