העיתונאי רון קופמן יתנצל בפני קבוצת הכדורסל הפועל אוסישקין תל-אביב, כך סוכם בדיון שנערך לפני ימים אחדים בבית-משפט השלום בתל-אביב–יפו.

לפני כשנה, בתום משחק כדורסל בין הפועל תל-אביב להפועל חולון, צייץ קופמן ציוץ ברשת החברתית טוויטר בגנות אוהדי הפועל תל-אביב. בציוץ כינה את אוהדי הקבוצה "ניאו-פשיסטים", קרא לשוטרים "לפרק 200 אוהדים", כינה את המפגש בין אוהדי שתי הקבוצות "ועידת הפסגה הנאצית" וטען כי שני המועדונים הגיבו לאירועים בהתבסס על "משנתו של גבלס". דברים דומים אמר בתוכנית הטלוויזיה "יציע העיתונות", המשודרת בערוץ הספורט. כמה חודשים קודם לכן, בתוכנית המשודרת ברדיו-ללא-הפסקה, דימה את האולם של הפועל תל-אביב ל"מעבדה של מנגלה".

בגין הפרסומים הללו הגישה עמותת הפועל תל-אביב תביעת דיבה נגד קופמן, רדיו-ללא-הפסקה וערוץ הספורט, בדרישה לפיצוי בסך 300 אלף שקל. באי כוח הקבוצה, עורכי-הדין טל שפירא, מירב בר-זיק וחיים יצחקי, טענו כי מדובר ב"מסע הכפשה סדרתי ומכוון" שנועד לפגוע בשמה הטוב של הקבוצה.

בתגובה טענו קופמן, ערוץ הספורט ורדיו-ללא-הפסקה כי יש לדחות את התביעה שכן התובעת, העמותה שהקימה את מועדון הספורט, אינה יכולה להגיש תביעה במקום החלק האלים שבאוהדי הקבוצה, שעליו דיבר קופמן. עוד טענו הנתבעים, באמצעות עורכי-הדין גבריאלה שוורץ וד"ר הלל סומר, כי דברי קופמן אינם לשון הרע, שכן עומדות להם ההגנות שבחוק איסור לשון הרע.

"אוהדי קבוצת הפועל תל-אביב בכדורסל ידועים כאוהדים מהסוג האלים והבוטה", נטען בכתב ההגנה. "[...] השימוש בשואה ובמלים הקשורות למאורע היסטורי וטראגי זה הוא לחם חוקם של חלק מאוהדי הספורט בכלל ואוהדי קבוצת הפועל תל-אביב בפרט". לטענת עורכי-הדין, יש לבחון את הפרסומים של קופמן בהקשר של האירועים שקדמו להם. "התנהגותם של האוהדים האלימים היא שהובילה להתבטאויות הנתבע 1 [קופמן] בחשבון הטוויטר הפרטי שלו", כתבו.

אשר לפרסום ב"יציע העיתונות", הוזכר בין היתר כי הקטע הוסר מאתר ערוץ הספורט. אשר להתבטאות ברדיו-ללא-הפסקה נכתב כי "אף אם בחר הנתבע 1 [קופמן] לעשות שימוש בלשון חריפה, הרי שלאור הקשר הדברים והרקע להם חוסים הדברים תחת הגנת עקרון חופש הביטוי והם ודאי אינם עולים כדי לשון הרע".

בשבוע שעבר נפגשו הצדדים לדיון בפני השופט עזריה אלקלעי בבית-משפט השלום. לאחר דין ודברים הודיעו באי כוחו של קופמן כי יש לו נכונות להתנצל בשידור על הביטויים שבהם השתמש, תוך שיסביר את הנסיבות שבהן אמר את אשר אמר. "ההתנצלות והבקשה לחזרה מקובלת עלי", אמר קופמן לבית-המשפט, אך העמיד תנאי הקשור לציון "כל האזכורים לשואה שנאמרו על ידי האוהדים במועדון".

לדברי קופמן, "כרגע אני מחזיק בסביבות 65 אזכורים כאלה – ואחרי זה אני אחזור מדבריי. כאשר יוצגו כל האמירות של התובע מאז הקמת הפועל תל-אביב או הפועל אוסישקין, שזה עשר שנים, אני אחזור בי מכל האזכורים. אני אבחר את הטובים והבולטים ביותר".

באי-כוחה של הפועל תל-אביב הביעו ספק. "אנחנו מוכנים להסתפק בהתנצלות, אבל שמענו את מר קופמן וברור לנו איך ההתנצלות הזאת תהיה – היא תהיה פרק ב' של אותו מסע הכפשה", אמרו.

לאחר עוד דין ודברים הוחלט כי הצדדים יגיעו לנוסח מוסכם של התנצלות, שתשודר בתוכניות שבהן התייחס קופמן לאוהדי הקבוצה. נוסח ההתנצלות, שבו יוזכר גם ההקשר שבגינו נאמרו הדברים, יועבר לאישור בית-המשפט בימים הקרובים.

43704-11-16