בעיתון "מעריב" פורסמו הבוקר ממצאיו של סקר אפרטהייד, סקר שבוחן סוגיה הרלבנטית לכלל האוכלוסייה בישראל אך נערך בקרב מדגם מייצג של יהודים בלבד. בנוסף, נוסח הידיעה מטעה וגורם לקורא לחשוב כי הסקר נערך בקרב מדגם מייצג של כלל הציבור. על פניו, מדובר בעבירה כפולה על תקנון האתיקה של מועצת העיתונות.

"סקר: הציבור מוטרד מהשסע בין שמאל לימין", נכתב הבוקר בכותרת של ידיעה מאת עפר לבנת שפורסמה בראש עמוד 7 של "מעריב". "מבין השסעים בחברה הישראלית הציבור מודאג ביותר מהשסע בין ימין לשמאל – כך עולה מממצאי סקר חדש", נכתב בפתח הידיעה. לפי הסקר, 38% חושבים כי השסע הגדול ביותר בחברה הישראלית הוא בין שמאל לימין, ואילו 30% חושבים כי השסע הגדול ביותר הוא בין יהודים לערבים.

אולם בהמשך מובהר כי הסקר, שנערך על-ידי חברת המחקר שילוב i2R לקראת הכנס ה-12 לחינוך מתקדם של מכללת סמינר הקיבוצים, התבצע בקרב מדגם מייצג של המגזר היהודי בלבד. במלים אחרות, "הציבור" שמוזכר בכותרת הידיעה ובגוף הטקסט אינו הציבור הישראלי כולו, אלא רק כ-80% ממנו.

"מעריב", 14.5.2017

מעבר לאפליה ולהדרה, הידיעה ב"מעריב" גם מטעה. במקום לדווח על עמדות הציבור היהודי, שמוטרד מהשסע הפנימי בין ימין לשמאל יותר מהשסע בינו לבין הציבור הערבי בישראל, בידיעה מתייחסים פשוט ל"ציבור", מה שעלול לגרום לקורא לחשוב שממצאי הסקר מייצגים את עמדות כלל הציבור בישראל.

מותר להניח כי הכללת כחמישית מהאוכלוסייה בחברה הישראלית שאינה יהודית היתה משפיעה על מידת הדאגה שמובעת מהשסע בין יהודים לערבים. אולם גם אם התוצאות שהיו מתקבלות מסקר שמתייחס לכל האוכלוסייה בישראל היו זהות, ישנה בעיה עקרונית עם עריכת סקר תוך התעלמות מפלח נכבד מהאוכלוסייה. מועצת העיתונות תיקנה בשנה שעברה את תקנון האתיקה שלה כך שיאסור על הפליה בסקרים שכאלה, אולם דומה שכלי התקשורת אינם מתרשמים מהשינוי.