אתר "וואלה" שינה משפט בראיון עם במאי קולנוע, וזאת כדי לטשטש את מיקומה של ישיבה שאותו במאי טען כי מרוכזים בה בני נוער המזוהים עם "נוער הגבעות". השינוי בא בעקבות מכתב התראה משפטי שנשלח מישיבת ההסדר, הממוקמת ברמת-השרון.

לנוכחות של ישיבת ההסדר ברמת-השרון יש היסטוריה טעונה. עוד בתחילת העשור ניהלו תושבים בעיר מאבק נגד הישיבה, שהוקמה אז בבית-הכנסת בר-יוחאי, ואף עתרו נגדה לבית-המשפט. בשנה האחרונה, לפי הדיווחים בעיתונות, המאבק הגיע לידי כך שאנשי הישיבה התלוננו במשטרה על אלימות כנגדם. לעימות נקשר גם אירוע שבמסגרתו הוצמד למכוניתו של ראש העירייה קליע עם דף שעליו הכיתוב "תג מחיר", והכתובת "תג מחיר בר-יוחאי" רוססה על בניין סמוך.

ביום חמישי האחרון פורסם במדור התרבות של "וואלה" ראיון שערך אבנר שביט עם הבמאי אביתר רוזנברג, שסרטו הקצר "בן דוד" מתמקד בפעילי ימין קיצוני. כותרת הראיון היא "הסרט הראשון שנעשה על נוער הגבעות ותג מחיר", ובמקור צוטט רוזנברג, בין היתר, כמי שטוען שאחד המקומות שבהם מתרכזים מי שמכונים "נוער הגבעות" הוא "ישיבה ברמת-השרון".

המשפט המקורי כפי שהופיע בראיון שפורסם ב"וואלה", 11.5.2017

המשפט המקורי כפי שהופיע בראיון שפורסם ב"וואלה", 11.5.2017

אלא שלאחר פרסום הראיון השתנה הנוסח. מי שיגלוש כעת לראיון ב"וואלה" יגלה כי הציטוט של רוזנברג קורא כך: "אחד המוקדים שלהם זו ישיבה במרכז הארץ". בתשובה לשאלה מדוע הוחלט לעמעם את מיקומה של הישיבה, מי דרש לעשות זאת והאם התקבל איום בתביעת דיבה, נמסר מ"וואלה": "אין תגובה".

אולם נתנאל סימן-טוב, ממייסדי עמותת ישיבת ההסדר רמת-השרון, אישר כי איום שלהם בנקיטת צעדים משפטים נגד "וואלה" הוא שהוביל לשינוי. סימן-טוב מסר ל"העין השביעית" כי מכתב שנשלח על-ידי עורך-דין מטעם הישיבה הוביל לתיקון הטקסט.

"המידע שם לא היה נכון", הסביר סימן-טוב. "הזכירו שם של ישיבה שלא קשורה בזה". אמנם בטקסט לא הוזכר שם של ישיבה במפורש, אולם סימן טוב טוען כי זה "לא רלבנטי", שכן ניתן היה להבין כי הכוונה לישיבה שאליה הוא קשור. "אני לא רואה בזה סיפור דרמטי", הוא מוסיף. "הם עשו טעות והם תיקנו את זה מיד". למיטב ידיעתו, הוסיף בתשובה לשאלה, הישיבה לא נוהגת לשלוח מכתבי התראה מעורכי-דין לכלי תקשורת המזכירים אותה ברמז בפרסומיהם.

רמת-השרון (צילום: משה שי)

רמת-השרון (צילום: משה שי)

אתר "וואלה" לא היה כלי התקשורת היחיד שאליו התראיין רוזנברג והזכיר את ישיבת ההסדר ברמת-השרון כמוקד של "נוער הגבעות". הודיה כריש-חזוני ריאיינה את רוזנברג למגזין "מוצ"ש" של "מקור ראשון" ביום שישי האחרון.

"ברמת-השרון יש ריכוז גבוה של נערי גבעות", ציטטה כריש-חזוני את רוזנברג, "השחקן הראשי ששיחק אצלי בסרט, ליאור שבתאי, הוא בעצמו מרמת-השרון, לא היה לו מושג שקיימת כזו ישיבה ליד הבית שלו. הוא נכנס, וכולם שם עם כיפות גדולות ופאות. היתה לנו שם שיחה ממש מעניינת. אני הרגשתי בבית, כי זו ישיבה. השחקן אמר לי כשיצאנו משם 'עכשיו נפל לי האסימון איך צריכה להיראות הדמות'". ב"מוצ"ש" אומרים כי לא קיבלו מכתב התראה מהישיבה.

הראיון ב"מקור ראשון" התפרסם באתר השיווקי של העיתון, אך לא עלה לאתר האינטרנט של העיתון, nrg, ולאפליקציה "360". העורך הראשי של nrg, יואב פרידמן, אומר כי לא קיבל איום משפטי בנוגע לכתבה וכי היא צפויה להתפרסם באתר ובאפליקציה בהמשך השבוע. פרידמן ביקש להוסיף: "מוזמנים להמשיך לעקוב אחרינו כל-כך באדיקות וליהנות מהתוכן העשיר, המרתק והמוצלח שלנו".

רוזנברג עצמו אומר כי גם הוא לא קיבל על איום משפטי בנוגע לאזכור ישיבת ההסדר ברמת-השרון כמוקד של "נוער הגבעות". ואולם, כשנשאל האם הוא בטוח שהישיבה המדוברת היא אכן מוקד של "נוער הגבעות" אמר הבמאי כי הוא אינו מעוניין לעסוק בנושא וכי הוא ביים "סרט בדיוני".