ארצות-הברית עברה למודל של פלוטוקרטיה, שלטון העשירים, הזהיר העיתונאי החוקר קרל ברנסטיין, חושף פרשת ווטרגייט, אתמול (8.5) בירושלים. האמריקאים טבולים תדיר באשליה, מנותקים מהתוכן האמיתי של חייהם על-ידי תרבות של סלבריטאים וסנסציה, והכחשה של התנאים והקשיים האמיתיים של החברה, אמר ברנסטיין.

"יש לנו בעיה אמיתית והעיתונות צריכה לטפל בה. הניסיון להשיג את הגרסה הטובה ביותר של האמת (Best obtainable version of the truth) כבר אינו בראש סדר העדיפויות. הגרסה הטובה ביותר שאפשר להשיג תלויה בהקשר, ואנו איבדנו את ההקשר", פירט.

ברנסטיין, שדיבר במסגרת כנס חופש העיתונות של מועדון העיתונאים בירושלים, קבע שסיקור הבחירות לנשיאות בארצות-הברית על-ידי ערוצי החדשות לא עמד בסטנדרטים בסיסיים של אחריות עיתונאית. העיתונות הכתובה "עשתה עבודה נהדרת", טען, אבל העיתונות המשודרת סיפקה ניתוחים והזניחה את החובה לספק מידע. במציאות כזו, הצופים בוחרים להקשיב לדעות שתואמות את דעותיהם שלהם, אמר ברנסטיין.

ברנסטיין התייחס גם לדונלד טראמפ, הנשיא המכהן. "הוא משקר ברמה שלא הכרנו כמוה קודם לכן", אמר מי שזכה בתהילה עולמית בשל התחקיר שעשה נגד נשיא מושמץ אחר, ריצ'רד ניקסון. "הוא מפגין בורות ביחס להיסטוריה של ארצות-הברית וביחס למצב הנוכחי שלה, ביחס לחוקה. הוא עצלן מכדי לבצע את ההכנות הדרושות לשאת בתפקיד, בעל עיוורון אתי ונתון בניגודי עניינים. העיתונות היתה אגרסיבית כלפי טראמפ. הוא קרא לזה פייק-ניוז. אני קורא לזה הגרסה הטובה ביותר שאפשר להשיג של האמת".

קרל ברנסטיין, כנס חופש העיתונות של מועדון העיתונאים בירושלים, 9.5.17 (צילום: מיכל פתאל)

קרל ברנסטיין, כנס חופש העיתונות של מועדון העיתונאים בירושלים, 9.5.17 (צילום: מיכל פתאל)

עם זאת, הדגיש ברנסטיין, תהיה זו טעות לומר כי במהלך הקמפיין שלו טראמפ לא העלה רעיונות בעלי משמעות. אחד מהישגי הקמפיין היה ההתקפה על האליטות. "מוסדות כמו החינוך הציבורי ומערכת הבריאות, חוט השדרה של הקיום שלנו, החלו להיכשל. טראמפ לא טעה באבחון, אבל עשה זאת בסגנון גזעני וחסר סובלנות, הזר כל כך לחוויה האמריקאית".

בהמשך דבריו התייחס ברנסטיין גם לישראל כשהוא אומר ש"החמיץ את הסיפור החשוב ביותר של המילניום" משום שלא עקב אחרי המתרחש כאן. "אני מאמין שכל כתב רציני שרוצה להבין את עולמנו – בוושינגטון, באירופה, בעולם המוסלמי, ירושלים וישראל צריכות להיות המוקד עבורו". לדבריו, ישראל היא ה"גראונד-זירו של הבנה גיאו-פוליטית של העולם".