לפני כשנתיים וחצי, כשהתפרסם ב"גלובס" כי בעמוד הפייסבוק "סטטוסים מצייצים" מכרו פוסטים למפרסמים תמורת תשלום, אחד המבקרים החריפים ביותר של העמוד ושל מקימו, העיתונאי לשעבר אבי לן, היה איש יחסי-הציבור רני רהב. אולם מאז, במהלך בירור התביעה שהגישו לן ורעייתו נגד פייסבוק, התברר כי חברה בת של משרד יחסי-הציבור של רהב היתה אחד הגורמים שרכשו מ"סטטוסים מצייצים" פוסטים בתשלום.

"סטטוסים מצייצים", שהוקם על-ידי אבי לן ורעייתו עדי, היה אחד מעמודי הפייסבוק הפופולריים ביותר בישראל, עד שבתחילת שנת 2015 הוסר על-ידי חברת פייסבוק ותוכנו נמחק כליל. הסנקציה החריפה באה לאחר שב"גלובס" פורסם כי העמוד העלה פוסטים פרסומיים תמורת תשלום, לכאורה בניגוד לתנאי השימוש של הרשת החברתית.

הסרת העמוד עוררה תגובות רבות, ומתוכן בלטה זו של רהב. "זו פשוט הונאה", הצהיר אז היחצ"ן בראיון ליעל דן בגלי-צה"ל, והוסיף כי אבי לן שיקר ורימה את הגולשים בעמוד. רהב טען כי לן הרוויח מעסקאות של פרסום סמוי "מיליונים", והוסיף: "אם זה היה אצל מישהו אחר אבי לן כבר היה יורה בו". יצוין כי לן טוען שסך הכנסות העמוד מפרסום פוסטים במהלך חמש שנות פעילותו עומד על 250 אלף שקל. בהמשך הראיון לגל"צ אמר רהב כי הוא ידע על הנוהג של מכירת פוסטים ב"סטטוסים מצייצים", אבל שמר את המידע לעצמו כיוון שאין זה סגנונו להלשין על אחרים.

במהלך התביעה שהגישו אבי לן ורעייתו נגד פייסבוק התבררה סיבה אפשרית לכך שרהב ידע על הנוהג של "סטטוסים מצייצים" למכור פוסטים פרסומיים. החברה הבת של רהב-תקשורת, רהב מדיה חברתית, רכשה מלן פוסט פרסומי עבור לקוח שלה, יצרנית סכיני הגילוח ג'ילט.

כבר לפני שלוש שנים פרסם דורי בן-ישראל באתר "מזבלה" כי רהב קנה סטטוסים בעמודי פייסבוק מרכזיים בישראל, כולל מ"סטטוסים מצייצים", אולם במהלך תביעה שהגישו בני הזוג לן נגד פייסבוק נוספה עדות אישית על המהלך. בני הזוג טענו כי רהב פנה אליהם, כמו גם לעמודי פייסבוק אחרים, עם הצעה לפרסם פוסט פרסומי לג'ילט. בעדותו מסר לן כי למיטב זכרונו הם קיבלו 4,000 שקל עבור פרסום הפוסט.

"רני רהב פנה לכעשרה דפים בפייסבוק וביקש מהם לפרסם תמורת תשלום סרטון של ג'ילט שבו רואים איזה כוכב ספורט שהוא כאילו הדוגמן שלהם", העיד לן בבית-המשפט. "אני לא טוב בספורט. אני לא זוכר את השם שלו. איזה כוכב ספורט נורא גדול. הכוכב הזה, כאילו, הוא סימבול של ג'ילט. ביקש מעשרה דפי פייסבוק לפרסם את זה. פרסמתי, קיבלתי כסף. כמוני עשו, באחד הנספחים יש צילום, לפחות שישה עמודי פייסבוק נוספים, שמשום מה לא נמצאים פה היום".

ציוצים לפרסומת של ג'ילט (מתוך תצהיר אבי לן)

לתצהירו של לן צורפו צילומים של פוסטים דומים לזה שפורסם ב"סטטוסים מצייצים" על סכיני הגילוח של ג'ילט – שפורסמו בעמודי הפייסבוק של כלי תקשורת גדולים דוגמת ynet, "ישראל היום", ערוץ הספורט ו-nrg. עמודים אלה לא נמחקו על-ידי פייסבוק בשל הפרסום, ואחת הטענות של בני הזוג לן נגד פייסבוק היא בגין מה שהם רואים כאכיפה בררנית של תנאי השימוש.

"עד היום", טען לן בתצהירו, "גופים מסחריים כאלה ואחרים ממשיכים לפרסם צד שלישי באין מפריע [...] אבל את פייסבוק אף אחד לא מעניין פרט ל'סטטוסים מצייצים'. המסקנה שלי מכך היא שסגירת העמוד שלנו היתה חיסול ממוקד". בתצהירו ניתנו דוגמאות בין היתר מתוך עמודי הפייסבוק של "וואלה" ו"בלייזר" ושל יועצת השיווק טל נברו, שלגביה אף דווח בעבר ב"כלכליסט" כי היא מוכרת פוסטים תמורת תשלום (נברו הגיבה אז ואמרה כי היא "פונה למדיה הדיגיטלית כדי לרכוש מדיה").

לוגו דף הפייסבוק "סטטוסים מצייצים"

לוגו דף הפייסבוק "סטטוסים מצייצים"

לן הגיב בזמנו למתקפה של רהב, וכתב בדף הפייסבוק שלו: "רני רהב, האיש המייצג יותר מכל את קשרי הון-שלטון, האיש שקרא 'לסגור את פייסבוק', שקרא לאשפז את כל הטוקבקיסטים, שמסמל את כל מה שרע בחברה הישראלית, בחר בי כמטרה לחיסול. למה? כי הוא מפחד. כי חבריו הטייקונים מפחדים". הקריאה "לסגור את פייסבוק" שלן מזכיר מתייחסת לעימות קודם בין היחצן לבין מפעיל הדף "סטטוסים מצייצים", על רקע פרסום של לן בפייסבוק כי הזמר החשוד בעבירות מין הוא אייל גולן, לקוח של רהב. שמו של גולן, שלא הוגש נגדו כתב אישום בפרשה, היה אסור אז בפרסום בהקשר זה.

רהב מסר בתגובה כי הפניות שנעשו לאבי לן ולאתרים האחרים כדי לרכוש פוסטים לא בוצעו על-ידו אלא על-ידי ירון פרוסט, מנכ"ל רהב מדיה חברתית באותו זמן. רהב ציין כי פרוסט "עבד גם עם 'סטטוסים מצייצים', כמובן בכסף מלא תמורת קבלה כחוק, זוהי מהות הפעילות של חברת רהב מדיה חברתית". עוד הוסיף רהב כי לא החליף מלה עם אבי לן זה שנים רבות. פרוסט מסר כי הוא מעדיף שלא להגיב.