בשבוע שעבר כמעט ולא הופיעו דוברים ומרואיינים ערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים בישראל, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי והמחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן-גוריון, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בשבוע האחרון של אפריל (23-29.4) לא היתה תוכנית אקטואליה מרכזית אחת שבה שיעור הייצוג של הדוברים והמרואיינים הערבים הגיע למספר דו-ספרתי. למקום הראשון בטבלת התוכניות של המדד הגיעה "לונדון את קירשנבאום" של ערוץ 10. בתוכנית, שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, השתתפו בשבוע שעבר שני מרואיינים ערבים, שהם כ-8% מכלל המרואיינים (מספר כלל המרואיינים מתבסס על ממוצע שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017).

"חמש בערב", שאף היא משודרת בערוץ 10, התייצבה במקום השני בטבלה עם שלושה דוברים ומרואיינים ערבים מתוך למעלה מ-50 – כ-6%. את התוכנית הגישו בשבוע שעבר רפי רשף ואור הלר, וערך ניר נוימן. במסגרת התוכנית שודרו שלושה אייטמים שונים שכללו דוברים ומרואיינים ערבים: ידיעה על שני הילדים שנהרגו מפיצוץ רימון צה"לי ששיחקו בו, ידיעה על קטטה המונית בין שתי חמולות בכפר מנדא וידיעה על אוהדי מכבי תל-אביב שחזרו ממשחק בסכנין וריססו כתובות נאצה נגד ערבים בתחנת דלק ליד כפר מנדא.

למקום השלישי הגיעה התוכנית "אולפן שישי" של חדשות ערוץ 2, שבה נשמע קולו של דובר ערבי אחד בלבד, אולם בשל מיעוט הדוברים והמרואיינים בתוכנית גם אדם אחד מספיק כדי להגיע לייצוג השווה לכ-6% מכלל הדוברים והמרואיינים.

את "אולפן שישי" הגיש דני קושמרו וערך איתי דנקנר, ובתוכנית נכללה כתבת מגזין של אילן לוקאץ' על אפליקציית "שומרי הדרך", שמסייעת למשטרת התנועה. בכתבה הופיע ד"ר עזיז דראושה, מנהל רפואה דחופה ברמב"ם, שהצטרף לפרויקט. השיחה עם ד"ר דראושה, יש לציין, נפתחה בחדר הטראומה ברמב"ם, שם הוא מקבל נפגעים מתאונת דרכים, אבל בהמשך נראה ד"ר דראושה בפעילות האזרחית שלו בפרויקט, כנהג שמצלם בשירות המשטרה. במלים אחרות, בכתבה הוא יצא מהמסגור הנפוץ של הרופא הערבי והפך לאזרח שפועל לצד אזרחים אחרים בסיוע לשמירה על החוק.

מנגד, 12 מבין 23 תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות ששודרו בשבוע שעבר, למעלה ממחצית, לא שילבו אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד, וזאת אף שהחברה הערבית בישראל מונה כחמישית מאוכלוסיית המדינה.

בראש טבלת האפסים, בשל המספר הגבוה של כלל הדוברים והמרואיינים שמופיעים בה, נמצאת "תוכנית חיסכון", תוכנית הצרכנות והכלכלה היומית של ערוץ 2. התוכנית, שמגישה קרן מרציאנו ועורך גידי ויניש, כוללת מדי שבוע למעלה מחמישים דוברים ומרואיינים. השבוע שעבר היה השני ברציפות וה-11 מאז תחילת השנה שבו לא נכלל ב"תוכנית חיסכון" אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד.

ל"הכל דיבורים", תוכנית האקטואליה היומית של רשת ב', נתונים דומים. התוכנית, שאותה מגישים עדי מאירי ובני טייטלבוים ועורכת רוית לוי, לא כללה בשבוע שעבר אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד זה השבוע השני ברציפות, והעשירי מאז תחילת השנה. "המוסף", תוכנית האקטואליה היומית של ערוץ 1, שודרה גם היא בשבוע שעבר ללא אף דובר או מרואיין ערבי. את התוכנית הגישו גאולה אבן ואמיר איבגי וערכו ישי צ'רניאק, אלון מזר ואדי אהרונוף.

עדי מאירי ובני טייטלבוים, מגישי "הכל דיבורים" ברשת ב' של קול-ישראל (צילום: רשות השידור)

"ערב חדש", תוכנית האקטואליה היומית של הטלוויזיה החינוכית, סיימה אף היא שבוע שני ברציפות בלא אף דובר או מרואיין ערבי אחד. התוכנית, שהגישו בשבוע שעבר דן מרגלית, אראל סג"ל, ליטל שמש ושרה ב"ק, וערכו בינה לוז, סיון עצמון, נועה רנן ושמואל כורזים, רשמה בכך את השבוע השמיני מתחילת השנה שבו באף אחת ממהדורותיה לא נכלל דובר או מרואיין ערבי.

לפני שבועיים, אחרי 11 שבועות רצופים ללא דובר או מרואיין ערבי אחד, הכריזה "חשבון יומי", תוכנית הצרכנות והכלכלה היומית של ערוץ 1, על פרויקט מיוחד שיתמקד ב"שילוב מיעוטים בכלכלה הישראלית". שני אייטמים שודרו במהלך אותו שבוע, אולם מאז נעלם הפרויקט המיוחד. בשבוע שעבר לא היה לו זכר, ועמו גם לא היה כל זכר לדוברים או מרואיינים ערבים בתוכנית. את "חשבון יומי" הגישו בשבוע שעבר נעה ברק, ליאן וילדאו ויפעת עמיאל וערך נחום סער.

"המטה המרכזי" ו"פגוש את העיתונות" שבות ומציגות השנה, כמו בשנה שעברה, נתונים נמוכים לאורך שבועות ארוכים

כל יתר תוכניות החדשות והאקטואליה שנכללות הפעם בטבלת האפסים הן תוכניות שמשודרות פעם אחת בשבוע, במהלך שישי ושבת: "יומן" של ערוץ 1, שהגישו תמר אלמוג ויאיר ויינרב ועורך אורי לוי; "שישי עם אילה חסון" של ערוץ 10, שערכה גילי ברוש; "המגזין" של ערוץ 10, שהגישה אושרת קוטלר וערך ניר בכר; "המטה המרכזי", אף היא של ערוץ 10, שמגיש גדי סוקניק ועורכת הדס ריבק; "חדשות סוף השבוע" של ערוץ 2 שהגישה דנה ויס וערכו קלי בן-יאיר וסיגל רובין-שהם; ו"פגוש את העיתונות", אף היא של ערוץ 2, שהגישה רינה מצליח וערך דן שחורי.

"המטה המרכזי" ו"פגוש את העיתונות" שבות ומציגות השנה, כמו בשנה שעברה, נתונים נמוכים לאורך שבועות ארוכים. ב"מטה המרכזי" היו כבר 12 תוכניות מתוך 16, ששודרו מאז תחילת השנה, בלי אף דובר או מרואיין ערבי (כולל שש התוכניות האחרונות ברצף). גם ב"פגוש את העיתונות" נרשמו מאז תחילת השנה 12 תוכניות מתוך 16 בלי אף דובר או מרואיין ערבי.

היעדרם של דוברים ומרואיינים ערבים משתי התוכניות הפוליטיות המרכזיות של הטלוויזיה בישראל משתיקה את קולותיהם של נציגי כחמישית מאוכלוסיית המדינה, וזאת דווקא בתוכנית שאמורה לדון במחלוקות הפוליטיות המרכזיות בישראל ולהציף אותן. במקום ייצוג נאמן של המציאות, ב"מטה המרכזי" ו"פגוש את העיתונות" מתחוללות מחלוקות בין יהודים לבין עצמם בלבד.

פינת "שולחן השבת", שבודקת את כמות הערבים בפאנלים המרכזיים של שלוש תוכניות האקטואליה של יום שישי בערב, שוב נותרת מאופסת לחלוטין. דומה כי ההתקבלות לזירה זו עבור ערבים קשה יותר מאשר ההתקבלות ליישוב כפרי יהודי.

ממוצע הערוצים נמוך גם הוא באופן יוצא מגדר הרגיל, כשגם הערוץ שבמקום הראשון מסתפק במעט יותר משלושה אחוזי ייצוג. ממוצע זה כולל אך ורק את התוכניות המרכזיות בכל ערוץ. בשקלול ממוצע, בייצוג בכלל תוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים מגיעה דווקא רשת ב' למקום הראשון, בין היתר הודות ל"מרחאבית", שעליה נרחיב להלן.

בחישוב סופי עולה כי בכל תוכניות החדשות והאקטואליה ששודרו בחמשת הערוצים המרכזיים (ערוצי הטלוויזיה 1, 2 ו-10, רשת ב' וגלי-צה"ל) השתתפו בשבוע שעבר רק 64 דוברים ומרואיינים ערבים, מתוך כ-3,300. כלומר, החברה הערבית בישראל, שמונה כ-20% מאוכלוסיית המדינה, זכתה לשיעור ייצוג של כ-2% בלבד, כעשירית מהראוי לה.

ניתוח שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה מעלה כי שני הנושאים המרכזיים שבשלם בכל זאת הופיעו דוברים ומרואיינים ערבים היו האסון בנגב שבו נהרגו שני ילדים מפיצוץ רימון והמינוי של אשה ראשונה לתפקיד קאדי.

העובדה שבין מדליקי המשואות השנה היה גם ערבי, פרופ' אחמד עיד, הביאה לשני אייטמים בהשתתפותו שעסקו בנושא, האחד ב"הבוקר הזה" של רשת ב' והשני ב"מבט" של ערוץ 1. בנוסף, בתוכנית "דני רופ עד עשר" התארח סאלח סאלח, סגן ראש מועצת ירכא, שדיבר על החיבור שלו לזהות הישראלית, על רקע השתתפותו בחידון הציונות השנתי שמשודר בערוץ.

יום השואה, נושא שהיה פופולרי מאוד בקרב כלל תוכניות החדשות והאקטואליה ששודרו בשבוע שעבר, מופיע גם הוא בטבלת הנושאים של האייטמים בהשתתפות ערבים, וזאת בזכות התוכנית "מרחאבית" של רשת ב', תוכנית המוקדשת כולה לנעשה בחברה הערבית בישראל. בתוכנית האחרונה, שהגיש ואסים חורי וערכה שושנה פורמן, נכלל ראיון עם הסופר והעיתונאי נזיר מג'לי על היחס של החברה הערבית בישראל לשואה.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 23.4-29.4. מספר כלל המרואיינים מתבסס על ממוצע שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ואוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויחד עם יפעת מחקרי מדיה