הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע במשרד המשפטים הודיעה היום (3.5) לתקשורת כי מפלגת יש-עתיד הפרה את פרטיותם של ניצולי שואה לצורכי תעמולה וכי יושת עליה קנס. במפלגה אומרים כי מדובר ב"תקלה חד-פעמית".

לפי ההודעה לעיתונות, הרשות "הודיעה היום למפלגת יש-עתיד, לעמותת מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל וליו"ר העמותה, הגב' קולט אביטל, שנמצא כי ביצעו הפרות לפי חוק הגנת הפרטיות, וכי הוטלו עליהם קנסות בסך כולל של 55 אלף שקל". אביטל אומרת כי מסרה את הרשימות ללפיד כשהיה שר אוצר, ולא ידעה שישתמשו בהן לצורכי תעמולה.

עוד נמסר בהודעה כי לפי ממצאי החקירה שערכה הרשות, אביטל העבירה ליו"ר מטה מפלגת יש-עתיד, "לבקשתו", "קבצים הכוללים רשומות שמכילות מידע אישי רגיש ומזוהה על ניצולי שואה. זאת, ללא הסכמה מפורשת של הניצולים, תוך פגיעה בפרטיותם ובניגוד לחוק הגנת הפרטיות. בהמשך המפלגה השתמשה במידע לצורכי תעמולה ולשם פניות בדיוור ישיר לניצולי שואה לקראת הבחירות לכנסת ה-20".

למפלגה ולעמותה נערך שימוע שבסופו הוחלט כי אכן עברו על החוק, ולכן יוטל עליהן קנס. מפלגת יש-עתיד תשלם 25 אלף שקל בשל פגיעה בפרטיות על-ידי דיוור ישיר ושיחות תעמולה ללא הסכמת הנמענים, ו-15 אלף שקל נוספים בשל דיוור ישיר מבלי לפרט את הפרטים המחויבים על-פי חוק. על העמותה הוטל קנס בסך 10,000 שקל בשל ניהול מאגר מידע בלי לרושמו ב"פנקס מאגרי מידע". קנס נוסף הוטל על אביטל משום שהעבירה ליש-עתיד מידע אישי רגיש של ניצולי שואה.

ממפלגת יש-עתיד נמסר בתגובה: "יש-עתיד חרתה על דגלה את השמירה על הוראות החוק ועמידה בכל כללי מינהל תקין. מדובר בתקלה חד-פעמית שנעשתה בזמן מערכת בחירות, בתום לב וללא ידיעה שהעניין אינו תקין. מדובר בפעם ראשונה שהמפלגה חורגת מהוראות החוק, ואנחנו לוקחים על עצמנו אחריות מלאה על התקלה ופועלים כדי שהדבר לא יקרה שוב".

קולט אביטל מסרה בתגובה: "קביעת משרד המשפטים שהפרתי את חוק הפרטיות אינה צודקת ואינה מוצדקת לפי חוות דעת משפטית שקיבלנו. אכן מסרתי, בתום לב, לעוזריו של יאיר לפיד רשימות של ניצולי שואה, אבל לא היו בהן פרטים אישיים רגישים. היו אלה בעיקר רשימות תפוצה של הביטאון שלנו, ה'מזכר'. לפיד היה אז שר האוצר והוא סייע רבות לניצולי השואה. אינני נמנית על ציבור בוחריו של מר לפיד. הרשימות הועברו אליו מתוך הכרת התודה שחשתי כלפיו, ולא יכולתי אז לדעת איזה שימוש הוא יעשה בהן. אני מצרה על החלטת משרד המשפטים, שיודע היטב עובדות אלה – ועוד יותר אני מצרה על הניצול לרעה שנעשה בניצולי השואה על-ידי מפלגת יש-עתיד והעומד בראשה".