התוכנית "אולפן שישי" של חדשות ערוץ 2 הגיעה בשבוע שעבר לשיעור הייצוג הגבוה ביותר של דוברים ומרואיינים ערבים שנמדד מאז הושק מדד הייצוג בתחילת השנה שעברה. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי והמחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן-גוריון, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בפתח מהדורת "אולפן שישי" של השבוע שעבר (16-22.4.17), שודרה כתבה שהכין יגאל מוסקו על הפשיעה ביפו ועל המתח בין יהודים לערבים בעיר. בכתבה הארוכה, כ-15 דקות אורכה, שובצו לא פחות מ-13 דוברים ומרואיינים ערבים. לפי שתי בדיקות של חברת יפעת מחקרי מדיה את תוכניות "אולפן שישי" ששודרו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017, מספר כלל הדוברים והמרואיינים בתוכנית עומד בממוצע על 18 (לא כולל מנחים, כתבים ופרשנים). מכאן, שבשבוע שעבר היוו הדוברים והמרואיינים הערבים 72% מכלל הדוברים והמרואיינים ב"אולפן שישי", שיא חדש במדד.

זו אינה הפעם הראשונה שכתבה של מוסקו מקפיצה את "אולפן שישי" למקומות הראשונים בטבלת המדד השבועית. בתחילת החודש היתה זו כתבה אחרת שלו על הנעשה ביפו שהביאה את "אולפן שישי" לשיעור ייצוג של 56%. הפעם הגיש את המהדורה דני קושמרו וערך אותה איתי דנקנר.

במקום השני עוד תוכנית אקטואליה מגזינית עם אחוזי ייצוג גבוהים במיוחד, "יומן" מגזין סוף השבוע של ערוץ 1. שלא כרגיל ב"יומן", הפעם אין זו כתבה של העיתונאי ריאד עלי שאחראית לייצוג הגבוה. דני דגן הקדיש כתבת מגזין למתאגרפות צעירות מאום אל-פחם, שמתמודדות עם יריבות בזירה ועם החברה הסובבת אותן. בזכות הכתבה הופיעו ב"יומן" שמונה דוברים ומרואיינים ערבים, כשליש מכלל הדוברים והמרואיינים בתוכנית.

במקום השלישי בטבלת מדד הייצוג נציגה מסוגה טלוויזיונית שונה, תוכנית אקטואליה של שעות הפרה-פריים. בדרך כלל זו "לונדון את קירשנבאום" שמצליחה להתמקם במקום גבוה בטבלת המדד, אולם בשבוע שעבר היתה זו "המוסף" של ערוץ 1 שהגיעה לפסגה.

בשל חג הפסח השני שודרה "המוסף" שלוש פעמים בלבד באותו שבוע, אולם השתתפו בה שלושה דוברים ומרואיינים ערבים, כולל ח"כ יוסף ג'בארין מהרשימה המשותפת, שהתארח באולפן במסגרת דיון שנערך על שביתת הרעב של האסירים הפלסטינים. את "המוסף" הגישו גאולה אבן ואמיר איבגי וערכו ישי צ'רניאק, אלון מזר ואדי אהרונוף.

בטבלת האפסים השבועית בלט שם אחד, דווקא בשל היעדרו: "חשבון יומי", תוכנית הכלכלה היומית של ערוץ 1, ציינה בשבוע שעבר 11 שבועות רצופים בטבלת האפסים, 11 שבועות רצופים בלי אף דובר או מרואיין ערבי. אולם דומה שמשהו בגישה של אנשי התוכנית סוף-סוף השתנה.

"מהערב, פרויקט מיוחד", הודיעה בפתח מהדורת "חשבון יומי" המגישה יפעת עמיאל, "שילוב מיעוטים בכלכלה הישראלית כאן בתוכנית, ב'חשבון יומי'". בהמשך התוכנית פנתה עמיאל לצופים ואמרה:

עכשיו לפרויקט מיוחד בתכנית 'חשבון יומי' לשילוב מיעוטים בכלכלה הישראלית. בישראל 2017 יש אפליה ניכרת בתעסוקת ערביי ישראל, כך קבע מבקר המדינה, שיעור המועסקים באוכלוסייה הערבית עומד על כ-50 אחוזים, לעומת 78 אחוזים באוכלוסיה היהודית. הערב נעסוק בהשכלה, ננסה להבין מה הם החסמים שמונעים מצעירים ערבים להשתלב בעולם התעסוקה, ואיך אפשר לשנות את האפליה שמדבר עליה מבקר המדינה".

באולפן "חשבון יומי" התארח באולפן סעיד ענבוסי, מנהל תחום למידה בחברה למתנ"סים, שסיפר על הסוגיה מנקודת מבטו. יומיים לאחר מכן, בתוכנית שהגישה נועה ברק, התארח חליל מרעי, שהוגדר כמנהל שותפויות במיזם קולקטיב-אימפקט, וסיפר על פעילותו.

בשבועות האחרונים ספגו מגישי ועורכי "חשבון יומי" ביקורת חריפה בשל ההדרה המתמשכת של דוברים ומרואיינים ערבים מתוכניתם. הביקורת הופנתה אישית לאנשים שקובעים מיהם הדוברים והמרואיינים, ולאחראים עליהם, מתוך הבנה כי כך יגדל הסיכוי לשנות את המצב. כעת הגיעה השעה לתת הקרדיט על השינוי, בראש ובראשונה לעורך התוכנית נחום סער. מהפרויקט החדש תרוויח לא רק החברה הערבית בישראל, גם צופים יהודים של "חשבון יומי" ירוויחו ממנו. הם ייחשפו לאתגרים הכלכליים שעמם מתמודדת כחמישית מאוכלוסיית המדינה, וכתוצאה מכך תמונת עולמם תהיה מעט יותר מגוונת, מעט יותר הולמת את המציאות.

יש לקוות כי לצד המיזם הממוקד שעוסק בבעיות הכלכליות שמאפיינות את החברה הערבית בישראל ישולבו בעתיד גם דוברים ומרואיינים ערבים באייטמים שעוסקים בנושאים המעסיקים את כלל האוכלוסייה בישראל, דוברים ומרואיינים שיוזמנו לחלוק את הידע שלהם לא משום שהם ערבים, אלא משום שהם אנשים סקרנים, למדנים ובעלי סמכות.

תשע תוכניות חדשות ואקטואליה מרכזיות סיימו את השבוע שעבר בלי אף דובר או מרואיין ערבי. המספר הגבוה יחסית נובע מכך שבשבוע שעבר צוין החג השני של פסח, וכמה ממהדורות התוכניות היומיות לא שודרו.

"תוכנית חיסכון" של ערוץ 2 ציינה בשבוע שעבר את השבוע העשירי מאז תחילת השנה שבו לא שיתפה באף מהדורה שלה אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד. אמנם לא היו אלה עשרה שבועות רצופים, אולם מתחילת השנה חלפו בסך הכל 16 שבועות. במלים אחרות, התוכנית הכלכלית היומית של חברת החדשות של הערוץ, שמגישה קרן מרציאנו ועורך גידי ויניש, נוהגת שלא לארח דוברים ומרואיינים ערבים. אפילו לא בשברירי אחוז, שלא לדבר על שיעורים ההולמים חברה שמהווה כחמישית מאוכלוסיית המדינה, ושמתמודדת עם שלל סוגיות כלכליות מורכבות.

קרן מרציאנו ב"תוכנית חיסכון" של ערוץ 2, אפס אחוזי ייצוג

קרן מרציאנו ב"תוכנית חיסכון" של ערוץ 2, אפס אחוזי ייצוג

"הכל דיבורים" של רשת ב', שהגישו עדי מאירי ובני טייטלבוים וערכה רוית לוי, לא העלתה לשידור אף היא אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד. כך גם התוכנית שמשודרת מוקדם יותר בבוקר ברשת ב', "סדר יום", שמגישה קרן נויבך ועורכת מירית הושמנד.

"שש עם" של חדשות ערוץ 2, שהגיש בשבוע שעבר עודד בן-עמי וערכה סיגל רובין-שהם, שודרה בשלוש מהדורות. באף אחת מהן לא שולב דובר או מרואיין ערבי. כך גם "ערב חדש" של הטלוויזיה החינוכית, שבשבוע שעבר הגישו אראל סג"ל, ליטל שמש ושרה ב"ק וערכו סיון עצמון, נועה רנן ושמואל כורזים.

שלוש תוכניות אקטואליה המשודרות בסוף השבוע נמנעו גם הן בשבוע שעבר משילוב דוברים ומרואיינים ערבים. "המטה המרכזי" של ערוץ 10, שהגיש גדי סוקניק וערכה הדס ריבק; התוכנית המקבילה של חדשות ערוץ 2, "פגוש את העיתונות", שהגישה רינה מצליח וערך גידי ויניש; ו"חדשות סוף השבוע" של ערוץ 2, שהגישה דנה ויס וערכו קלי בן-יאיר ותירזה אליה-זיסמן.

"שולחן השבת", המדור שבודק את כמות הנציגים הערבים בפאנלים המרכזיים של שלוש תוכניות האקטואליה שמשדורות ביום שישי בערב, שוב הגיע בשבוע שעבר לתוצאה מאופסת לחלוטין. בערוץ 1 אמנם שותף בפאנל אשרף אל-עג'רמי, בדיון על שביתת האסירים, אולם אל-עג'רמי אינו אזרח ישראל ועל כן לא נכלל במדד.

בדיקת ממוצע הייצוג בתוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות לפי הערוצים מעלה פערים גדולים. בערוץ 1 הגיעו לשיעור ייצוג גבוה של כ-12.7%, ובערוץ 2 הגיעו לשיעור דומה של 12.2%. עם זאת, מקרב התוכניות המרכזיות שמשודרות בערוץ 1 רק ב"ערב חדש" (שבהפקת הטלוויזיה החינוכית) לא הופיעו דוברים ומרואיינים ערבים. בכל יתר התוכניות המרכזיות היה ייצוג לחמישית מאוכלוסיית המדינה. בערוץ 2, לעומת זאת, השיעור הגבוה מתבסס כולו על הכתבה של מוסקו ב"אולפן שישי" (למעט דובר ערבי אחד שהופיע במהדורת החדשות המרכזית, אחד מתוך 74). במרבית התוכניות המרכזיות של חדשות 2 לא שותפו בשבוע שעבר דוברים ומרואיינים ערבים.

בתחתית טבלת הערוצים רשת ב' עם שיעור כמעט אפסי של דוברים ומרואיינים ערבים. עם זאת, כשבוחנים את שיעור הייצוג בכלל תוכניות החדשות והאקטואליה בכל ערוץ, ולא רק בתוכניות המרכזיות שנכללות בטבלה השבועית של מדד הייצוג, רשת ב' מגיעה ל-2.1%, ועוקפת את גלי-צה"ל וערוץ 10.

בסך הכל הופיעו בשבוע שעבר 56 דוברים ומרואיינים ערבים מתוך כ-2,300, או כ-2.4%. ממוצע שמעיד כי ההדרה הכללית של ערבים מהתקשורת המרכזית בשפה העברית עודנה נמשכת.

לפי פילוח שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה, כשליש מאותם דוברים ומרואיינים ערבים הופיעו באייטמים שעסקו בפשיעה ובאלימות (חלק נכבד מהם בכתבה של מוסקו ב"אולפן שישי"). נושאים נוספים שבלטו בשבוע שעבר הם ספורט, חינוך ושביתת האסירים הפלסטינים.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 16.4–22.4. מספר כלל המרואיינים מתבסס על ממוצע שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ואוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויחד עם יפעת מחקרי מדיה