כתבה שהכינה דנה ויס על רצח נשים ערביות הקפיצה בשבוע שעבר (2-8.4) את מהדורת "חדשות סוף השבוע" של ערוץ 2 למקום הראשון בטבלת מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי והמחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן-גוריון, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בכתבה הארוכה במיוחד, כ-25 דקות אורכה, שובצו חמישה מרואיינים ומרואיינות, ערבים וערביות, שהיו כשליש ממספר הדוברים והמרואיינים הממוצע בתוכנית (מספר כלל המרואיינים מתבסס על ממוצע שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017). על ההחלטה להקדיש כ-25 דקות לנושא ראוי לתת קרדיט, לצד ויס, גם לעורכות המהדורה ששודרה במוצאי שבת, קלי בן-יאיר וסיגל רובין-שהם. בכתבה נטלו חלק גם רכז המערכת עמרי מנשה, חברי המערכת יולן כהן ודורון קרן והצלם מוניס זחאלקה.

"לונדון את קירשנבאום", שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, שוב הגיעה לשלישייה הפותחת של מדד הייצוג, הפעם כשהיא משובצת במקום השני. חמישה דוברים ומרואיינים ערבים הופיעו במהדורות התוכנית ששודרו בשבוע שעבר, והיוו כ-19% מכלל הדוברים והמרואיינים בתוכנית. בניגוד לתוכניות מגזין כמו "חדשות סוף השבוע", שבהן ישנם הבדלים גדולים בין שבועות שבהם משודרת כתבה העוסקת בחברה הערבית בישראל לשבועות שבהם אין כל ייצוג לחברה זו, ב"לונדון את קירשנבאום", תוכנית האקטואליה היומית של ערוץ 10, שומרים על ייצוג גבוה שבוע אחר שבוע.

המהדורה המרכזית של חדשות ערוץ 10 הגיעה בשבוע שעבר למקום השלישי בטבלה, שכן מעבר לסיקור השוטף הקדיש הכתב אלי לוי כתבה לכפר הדייגים ג'סר א-זרקא ולמצוקת הדייגים ביישוב, וזאת במסגרת סדרת הכתבות "על כביש החוף". במהלך הכתבה הופיעו שבעה דוברים ומרואיינים ערבים. בנוסף, בשתי כתבות נפרדות מאת מיה איידן על רצח נשים בחברה הערבית הופיעו עוד ארבעה דוברים ומרואיינים ערבים. את המהדורה המרכזית של ערוץ 10 הגישו בשבוע שעבר טלי מורנו ונגה ניר-נאמן וערכו ליאור לנדנברג ואסף ברנע.

מנגד, מתוך 23 תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות שמשודרות בחמשת הערוצים שאחריהם עוקב המדד (ערוצי הטלוויזיה 1, 2 ו-10, רשת ב' וגלי-צה"ל), עשר תוכניות נמנעו לחלוטין משילוב דוברים ומרואיינים ערבים.

התוכנית הכלכלית היומית של ערוץ 1, "חשבון יומי", סגרה בשבוע שעבר את השבוע העשירי ברציפות בלא אף דובר או מרואיין ערבי. על-פי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, בכל שבוע מופיעים ב"חשבון יומי", שמגישה מרב מילר ועורך נחום סער, כ-50 דוברים ומרואיינים. משמעות הדבר היא שבעשרת השבועות האחרונים הופיעו כ-500 דוברים ומרואיינים בתוכנית הכלכלית של השידור הציבורי, ואף לא אחד מהם היה ערבי. זהו אות קלון למגישה מילר ולעורך סער, כמו גם לראש חטיבת החדשות בערוץ 1 יורם כהן, לעורך הראשי של הערוץ אלי בבא ולעורך הראשי של רשות השידור שמעון אלקבץ.

בראש טבלת האפסים, בשל מספר כלל הדוברים והמרואיינים הגבוה שמופיעים בה מדי שבוע, ניצבת "תוכנית חיסכון" של ערוץ 2. את התוכנית, שעורך גידי ויניש, הגישו בשבוע שעבר גדעון אוקו, קרן מרציאנו ואורן וייגנפלד.

קרן מרציאנו ("תוכנית חיסכון") ומרב מילר ("חשבון יומי") (צילומי מסך)

קרן מרציאנו ("תוכנית חיסכון") ומרב מילר ("חשבון יומי") (צילומי מסך)

תוכניות נוספות שנמנעו לחלוטין בשבוע שעבר מלתת ייצוג כלשהו לחמישית מאוכלוסיית המדינה הן "הכל דיבורים" של רשת ב', בהגשת עדי מאירי ובני טייטלבוים ובעריכת רוית לוי; "המוסף" של ערוץ 1, שאותה ערכו בשבוע שעבר אלון מזר, נחום סער, זיקי יעקבי, אפרת איריס בן-עוז ואדי אהרונוף והגישו אבי פירסט, אמיר איבגי, אורי לוי וגאולה אבן, שחזרה מחופשת לידה להגשה קבועה של התוכנית; "ערב חדש" של הטלוויזיה החינוכית, שהוגשה בשבוע שעבר על-ידי דן מרגלית ואראל סג"ל, שרה ב"ק וליטל שמש ונערכה בידי שמואל כורזים, סיון עצמון ונועה רנן; "נכון להבוקר" של גלי-צה"ל, שמגיש ניב רסקין ועורכים דן דובין ומירון ששון; "אולפן שישי", שמגיש דני קושמרו ועורך איתי דנקנר; "המגזין" של ערוץ 10, שמגישה אושרת קוטלר ועורך ניר בכר; "המטה המרכזי" של ערוץ 10, שמגיש גדי סוקניק ועורכת הדס ריבק, ו"פגוש את העיתונות" של ערוץ 2, שבשבוע שעבר הוגשה על-ידי עודד בן-עמי ונערכה בידי רון וייכמן.

אפס ערבים נספרו גם סביב "שולחן השבת", השולחן שסביבו מתקבצים הפאנליסטים של שלוש תוכניות האקטואליה המרכזיות שמשודרות ביום שישי בערב. הן "אולפן שישי" של ערוץ 2, הן "שישי עם אילה חסון" של ערוץ 10 והן "יומן" של ערוץ 1 העבירו עוד יום שישי שבו רק יהודים מתקבצים באולפן לסיכום אירועי השבוע.

בסך הכל, בכל תוכניות החדשות והאקטואליה ששודרו בחמשת הערוצים שנכללים במדד השתתפו 86 דוברים ומרואיינים ערבים מתוך כ-3,300 – מספר השווה ערך לכ-2.6%. זהו שיעור ייצוג נמוך ביותר, מעט יותר מעשירית השיעור הייצוג הראוי לחברה המונה כחמישית מאוכלוסיית המדינה.

אם נתמקד רק ב-23 התוכניות המרכזיות ונחלק את הייצוג לפי ערוצים, נגלה כי ערוץ 2 העניק בשבוע שעבר את הייצוג הרב ביותר לחברה הערבית, כ-7.6%, וזאת בזכות הכתבה המקיפה של דנה ויס על רצח נשים. ערוץ 10 לא הרחק מאחור עם כ-7% ייצוג, בזכות העבודה המתמשכת של מערכת "לונדון את קירשנבאום" והכתבות ששולבו במהדורת החדשות המרכזית. תוכניות החדשות המרכזיות בשידור הציבורי, בערוץ 1 וברשת ב', הגיעו לשיעורי ייצוג נמוכים בהרבה.

עם זאת, כשבוחנים את כלל תוכניות החדשות והאקטואליה ששודרו בערוץ 1 בשבוע שעבר, ולא רק את שש המרכזיות שנכללות במדד, מתברר כי שיעור הייצוג עולה לכ-3.9%. אפשר להסיק מכך שבערוץ יש נטייה ארגונית וקבועה לשתף יותר דוברים ומרואיינים ערבים, ולאו דווקא כתגובה לפרסומים החוזרים והנשנים של מדד הייצוג, המתמקדים בכמה תוכניות נבחרות.

שתי תוכניות נוספות ששודרו בשבוע שעבר ראויות לציון בשל שילוב דוברים ומרואיינים ערבים. ראשית, "שש עם" שמגיש עודד בן-עמי ועורכת תירזה אליה-זיסמן. בשבוע שעבר הגיעה התוכנית לשיא שנתי עם ארבעה דוברים ומרואיינים ערבים. עם זאת, לפי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, שלושה מהם הופיעו בשידור חוזר של קטע מכתבתו של יגאל מוסקו על תחרות "מואזין נולד". הרביעי הופיע באייטם על ערבי שגילה כי תצלומו הופץ ברשתות החברתיות בטענה כי הוא מחבל.

תוכנית נוספת שראויה לציון היא "חדשות השבת" של ערוץ 1, שמגישה רדיר כמאל-מריח. אחרי ארבעה שבועות רצופים ללא דובר או מרואיין ערבי הופיע לפני שבועיים מרואיין ערבי בתוכנית. בשבוע שעבר, בתוכנית שערך אלון מזר, הופיעו עוד שני מרואיינים ערבים, וזאת בכתבה של רובי המרשלג על תערוכת צילום העוסקת בחיי הבדואים בגליל.

חלוקת האייטמים שבהם הופיעו דוברים ומרואיינים ערבים לפי נושאים מעלה כי זה השבוע השני ברציפות שרצח נשים בחברה הערבית תפס את מירב תשומת הלב. 23 דוברים ומרואיינים ערבים השתתפו באייטמים שעסקו בנושא זה.

בעקבות המתקפה הכימית של אסד את תושבי אידליב בסוריה הופיעו 15 דוברים ומרואיינים ערבים. לפי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, ניתן לחלק אותם לשלוש קבוצות: חברי-כנסת ערבים, שנשאלו שוב ושוב אם הם מגנים את התקיפה; תושבים ערבים, כדוגמת תושבי מג'דל-שמס, שנשאלו אף הם מה דעתם על האירוע; ורופאים ומתנדבים ערבים שתועדו מטפלים בפליטים הסורים שמגיעים לישראל.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 2.4–8.4. מספר כלל המרואיינים מתבסס על ממוצע שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ואוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויחד עם יפעת מחקרי מדיה