מועצת העיתונות הכריזה על ישיבת חירום דחופה שתיערך מחר ותעסוק "בפגיעה החמורה בשידור הציבורי בישראל". לאחר הישיבה תצהיר המועצה על עמדתה הרשמית ביחס למתווה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר משה כחלון והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, לשינוי תאגיד השידור הישראלי וביטול חטיבת החדשות שלו.

האגודה הישראלית לתקשורת, המאגדת מאות חוקרים, מרצים, מורים ותלמידי מחקר בתחומי התקשורת השונים באוניברסיטאות ובמכללות בישראל, הודיעה כי "אסור להחליט על שינויים בשידור הציבורי בהליך חקיקה חפוז וללא דיון ציבורי, יסודי ומעמיק". האגודה "מביעה את דאגתה ממהלכיה האחרונים של הממשלה באשר לשידור הציבורי בישראל, וקוראת שלא לשנות את מבנהו של תאגיד השידור הישראלי כפי שנקבע בחוק בשנת 2014". התוכנית לשינוי התאגיד, מצהירה האגודה, "נובעת משיקולים זרים ולא מקצועיים, ויש חשש כבד שתוביל לפגיעה בעצמאות השידור הציבורי וביכולת התפקוד שלו".

עוד נכתב בהודעת האגודה הישראלית לתקשורת כי היא "מביעה את דאגתה מפעולות והתבטאויות של ראש הממשלה, שרים וחברי-כנסת שיש בהם כדי לפגוע בחירות הביטוי ובחופש העיתונות במדינת ישראל. מגמות אלה באו לביטוי באחרונה בהצעות לחקיקה שיש בהן כדי להגביר את הפיקוח הממשלתי על התקשורת, וכן בהתקפות מילוליות חריפות על עיתונאים ועל ארגוני תקשורת, שעיקרן דה-לגיטימציה של פעולות התקשורת. התקפות אלה גם מרדדות את רמת השיח הציבורי ומקשות על ניהול דיון ענייני בסוגיות חשובות".

יו"ר ארגון העיתונאים: "כל ההתנהלות של ראש הממשלה ואנשיו סביב סוגיית התאגיד היא בלתי סבירה, בלתי מנומקת ואף מושחתת"

גם ארגון העיתונאים, המייצג את העיתונאים במרבית כלי התקשורת המרכזיים וגם בתאגיד השידור, מתנגד נחרצות למתווה ואף עתר לבג"ץ בדרישה לבטלו. העתירה דורשת גם כי ראש הממשלה, שר האוצר וממלא מקום שר התקשורת צחי הנגבי "יחדלו מהתערבותם באשר לזהות מנהלי ועיתונאי התאגיד". ההחלטה על המתווה "נעשתה במעשה של איומים ובריונות, ללא דיון ציבורי וללא עירובם של הגורמים הרלבנטיים – ובהם ארגון העובדים – וללא כל הנמקה", נכתב בעתירה.

"ההחלטה אינה סבירה ואינה מידתית ועיקרה ביתורה של חטיבת החדשות מהתאגיד והותרתו של התאגיד ללא אורגן העוסק בחדשות ואקטואליה. הדברים נעשים תוך דחייה נוספת, בלתי סבירה, בלתי מידתית ואסורה בהקמת החלק החדשותי בתאגיד ומתוך מגמה להמשיך ולשלוט בחלק זה ובהרכב בכיריו ועובדיו. בתוך כך, ימשיכו עובדים רבים להיות תלויים בין שמיים וארץ בכל הנוגע לעתידם התעסוקתי. התנהלות זו אינה אלא המשך ישיר של פעולות אסורות שנעשו על-ידי המשיבים, או מי מטעמם, במרוצת החודשים האחרונים וכל תכליתן – בצורה זו או אחרת – היא המשך שליטתם של פוליטיקאים בשידור הציבורי – באופן אסור לחלוטין ובניגוד לתכלית החוק".

יאיר טרצ'יצקי, יו"ר ארגון העיתונאים, מסר בהודעה לעיתונות: "כל ההתנהלות של ראש הממשלה ואנשיו סביב סוגיית התאגיד היא בלתי סבירה, בלתי מנומקת ואף מושחתת. אנו מקווים שבג"ץ יעצור את הטירוף הזה, שפוגע במאות עובדים ובזכותם של אזרחי המדינה לקבל שידור ציבורי מנותק מפוליטיקאים, תוך בזבוז משווע של כספי ציבור. נמשיך להיאבק בכל דרך כדי לבלום את המהלכים הללו".