התוכנית "לונדון את קירשנבאום" הגיעה בשבוע שעבר (12-18.3) למקום הראשון בטבלת מדד הייצוג. זהו השבוע השני ברציפות ש"לונדון את קירשנבאום" מגיעה למקום הראשון בטבלת התוכניות והשבוע החמישי ברציפות שהתוכנית היא אחת משלוש התוכניות המובילות במדד. מדד הייצוג, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי והמחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן-גוריון, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בשבוע שעבר הופיעו ב"לונדון את קירשנבאום", שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, שלושה דוברים ומרואיינים ערבים מתוך 26 דוברים ומרואיינים בסך הכל. מספר זה שווה ערך לשיעור ייצוג של כ-12%, שיעור גבוה בהרבה משניתן לחברה הערבית ברוב תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות בישראל, אף שחברה זו מונה כ-20% מאוכלוסיית המדינה. "לונדון את קירשנבאום" היתה, למרבה הצער, התוכנית היחידה בשבוע שעבר שבה זכתה החברה הערבית לשיעור ייצוג דו-ספרתי.

למקום השני בטבלה הגיעה "ערב חדש" של הטלוויזיה החינוכית, שמגישים דן מרגלית, אראל סג"ל, שרה ב"ק וליטל שמש ועורכים בינה לוז ושמואל כורזים. בשבוע שעבר השתתפו בתוכנית שלושה דוברים ומרואיינים ערבים מתוך 32, או כ-9%.

דן מרגלית מראיין בתוכנית "ערב חדש" את עו"ד מייסא ארשיד וניצב בדימוס יעקב בורובסקי על היוזמה להגבלת הנשק במרחב האזרחי, 13.3.17 (צילום מסך)

דן מרגלית מראיין בתוכנית "ערב חדש" את עו"ד מייסא ארשיד וניצב בדימוס יעקב בורובסקי על היוזמה להגבלת הנשק במרחב האזרחי, 13.3.17 (צילום מסך)

לצד אייטמים פוליטיים בהשתתפות דוברים ערבים, באחת התוכניות של "ערב חדש" הוקדשו כמה דקות למחקר על הכמות הגדולה של כלי נשק הפזורים באופן פרטי בחברה הישראלית. המחקר, שפורסם תחת הכותרת "לא נצוּר: נשק קל במרחב האזרחי. כמה כלים וכמה פיקוח?", נערך במסגרת "האקדח על שולחן המטבח", יוזמה חדשה להגבלת הנשק במרחב האזרחי. ב"ערב חדש" הציגה את מסקנות הדו"ח עו"ד מייסא ארשיד (התוכנית בהשתתפות עו"ד ארשיד הוגשה על-ידי דן מרגלית ונערכה על ידי בינה לוז).

ישנו דמיון מסוים בין "ערב חדש" ל"לונדון את קירשנבאום". שתיהן תוכניות אקטואליה המבוססות על ראיונות אולפן ומשודרות בשעות הפרה-פריים. עם זאת, בעוד "לונדון את קירשנבאום" מתמידה במתן במה לדוברים ומרואיינים ערבים, ב"ערב חדש" היו כבר כמה שבועות השנה שבהם לא הופיע באף מהדורה של התוכנית אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד.

במקום השלישי נמצאת "פגוש את העיתונות", התוכנית הפוליטית של חדשות ערוץ 2 שמגישה רינה מצליח ועורך דן שחורי. אחרי שלושה שבועות נטולים דוברים ומרואיינים ערבים, בשבוע שעבר השתתף בתוכנית ח"כ זוהיר בהלול. כיוון שסך הדוברים והמרואיינים בתוכנית נמוך למדי, די היה בהופעה בודדת זו כדי להזניק את התוכנית למקום השני עם שיעור ייצוג של כ-7%. למקום הרביעי, עם שברירי אחוז פחות מאשר "פגוש את העיתונות", הגיעה "המוסף" של ערוץ 1, בהגשת גאולה אבן ובעריכת ישי צ'רניאק.

עם זאת, בסך הכל השבוע שעבר היה שבוע חלש בכל הנוגע להשתתפות דוברים ומרואיינים ערבים. מתוך 23 תוכניות החדשות והאקטואליה המובילות בשלושת ערוצי הטלוויזיה 1, 2 ו-10, רשת ב' וגלי-צה"ל, בעשר תוכניות לא השתתף אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד.

בראש טבלת האפסים נמצאת "הכל דיבורים" של רשת ב', וזאת בשל המספר הגבוה של המרואיינים בתוכנית. לפי בדיקת יפעת מחקרי מדיה, ב"הכל דיבורים" מופיעים מדי שבוע מעט יותר מחמישים דוברים ומרואיינים שונים. בשבוע שעבר, כאמור, אף לא אחד מהם היה ערבי. "הכל דיבורים", יש להזכיר, היא תוכנית חדשות ואקטואליה יומית, המשודרת ברשת ב' מדי בוקר בין השעות 10:00 ל-12:00. שעתיים ביום, חמש פעמים בשבוע, בסך הכל עשר שעות שבועיות. ובכל עשר השעות הללו, שמורכבות רובן ככולן משיחות וראיונות עם דוברים שונים על ענייני היום, לא הופיע בשבוע שעבר אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד.

תוכנית כמו "הכל דיבורים", שנחשבת לאחת מתוכניות הדגל של רשת ב' ומתיימרת לעסוק מדי יום בנושאים הבוערים ביותר שעל סדר היום הציבורי, לא יכולה להתעלם במשך שבוע שלם מכחמישית מאוכלוסיית המדינה. ובכל זאת, זה בדיוק מה שעשו בשבוע שעבר המגישים עדי מאירי ובני טייטלבוים ועורכת התוכנית רוית לוי.

מרב מילר מגישה את "חשבון יומי" בערוץ 1 (צילום מסך)

מרב מילר מגישה את "חשבון יומי" בערוץ 1 (צילום מסך)

צמודה ל"הכל דיבורים" היא תוכנית נוספת של השידור הציבורי, התוכנית הכלכלית של ערוץ 1, "חשבון יומי". בשנה הנוכחית בולטת לרעה "חשבון יומי" עם שיא שלילי של ייצוג ערבים. זהו השבוע השישי ברציפות שב"חשבון יומי" אין אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד. קרוב ל-50 דוברים ומרואיינים מדי שבוע, כ-300 דוברים ומרואיינים במשך שישה שבועות, ואף לא אחד מהם היה ערבי. בשבועות האחרונים כתבנו כאן פעם אחר פעם כי על המגישה מרב מילר והעורך נחום סער לשבץ בתוכנית הכלכלה היומית של הערוץ הראשון גם דוברים ומרואיינים ערבים. זהו המהלך ההגון לעשות, זהו המהלך ההגיוני, זהו גם המהלך הנכון מבחינה עיתונאית מקצועית.

תוכנית כלכלה יומית שמדירה במשך חודש וחצי כחמישית מאוכלוסיית המדינה שבה היא משודרת היא תוכנית עם בעיה מובנית. לא משנה אם ההדרה מכוונת או באה כתוצאה מבורות וחוסר תשומת לב, התוצאה היא אחת – אפליה לרעה של ציבור נרחב. גם אם אין אפילו אזרח ערבי אחד שצופה ב"חשבון יומי", והדעת נותנת שאין זה המצב, הרי שגם לצופים היהודים של התוכנית מגיע לקבל תמונה מהימנה של הכלכלה במדינה שבה הם חיים, ותמונה מהימנה שכזו אינה יכולה להיות של כלכלת ה-80% היהודיים. תמונה שכזו תמיד תהיה תמונה חלקית, מעוותת, של המציאות.

בכל תוכניות סוף השבוע, למעט "יומן" של ערוץ 1, לא היה אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד. שבת ליהודים בלבד

שתי תוכניות יומיות נוספות שסגרו את השבוע שעבר על טהרת המרואיינים היהודים הם "שש עם" של ערוץ 2 בהגשת עודד בן-עמי ובעריכת תירזה אליה-זיסמן, ו"נכון להבוקר" של גלי-צה"ל בהגשת ניב רסקין ובעריכת אפי טריגר.

מלבד התוכניות הנזכרות לעיל, כל יתר התוכניות שהדירו לחלוטין בשבוע שעבר דוברים ומרואיינים ערבים הן תוכניות שבועיות המשודרות בסוף השבוע. למעשה, בכל תוכניות סוף השבוע, למעט "יומן" של ערוץ 1, לא היה אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד. שבת ליהודים בלבד.

"אולפן שישי" של ערוץ 2, בהגשת דני קושמרו ובעריכת איתי דנקנר, לא כללה אף דובר או מרואיין ערבי. "המגזין" של ערוץ 10, בהגשת אושרת קוטלר ובעריכת ניר בכר, לא כללה אף דובר או מרואיין ערבי. "חדשות השבת" של ערוץ 1, בהגשת רדיר כמאל-מריח ובעריכת מוטי פרנג'י, לא כללה אף דובר או מרואיין ערבי. "המטה המרכזי" של ערוץ 10, בהגשת גדי סוקניק ובעריכת הדס ריבק, לא כללה אף דובר או מרואיין ערבי. "חדשות סוף השבוע" של ערוץ 2, בהגשת דנה ויס ובעריכת קלי בן-יאיר, לא כללה אף דובר או מרואיין ערבי, וכך גם "שישי עם אילה חסון" של ערוץ 10, בעריכת אבי זילברברג.

הדובר הערבי היחיד בכל התוכניות המרכזיות של סוף השבוע היה ח"כ באסל גטאס. סינק קצר, של כ-15 שניות, מדברים שאמר (בעברית) במסיבת עיתונאים בנצרת שובץ במבזק החדשות שבפתח "יומן" של ערוץ 1.

ראוי לציין כי ב"חדשות השבת" של ערוץ 1, המוגשת על-ידי רדיר כמאל-מריח, לא שובץ דובר או מרואיין ערבי אחד זה השבוע השלישי ברציפות. ללמדנו כי אין חוקיות מוחלטת בכל הקשור לייצוג בתקשורת, ולעתים גיוון בכוח האדם אינו ערובה לגיוון בפרצופים הניבטים אלינו מן המסך.

בהמשך ישיר להדרה הכמעט מוחלטת של ערבים מתוכניות החדשות והאקטואליה של סוף השבוע מגיעה הפינה "שולחן השבת", שבה אנו בודקים מדי שבוע כמה מהפאנליסטים בשלושת יומני החדשות המרכזיים של יום שישי בערב היו ערבים.

לדיונים שבמהדורות ערב שבת מעמד מיוחד בטלוויזיה הישראלית. סביב השולחן מתקבצים בכל ערוץ וערוץ דוברים בכירים המציעים את נקודת מבטם לסיכום השבוע, בנושאי פוליטיקה, כלכלה ובעצם כל מה שעל סדר היום, במעין שיעתוק של השיחה שמתנהלת סביב שולחן השבת שבסלון הצופים. בשל המעמד המיוחד של הדיונים ב"שולחן השבת", נדיר מאוד לראות דובר ערבי לוקח בהם חלק. ואכן, גם השבוע נותרו שלושת שולחנות השבת בתוכניות "אולפן שישי", "שישי עם אילה חסון" ו"יומן" נטולי דוברים ערבים. 16 דוברים השתתפו בפאנלים של שלוש התוכניות, ואף לא אחד מהם היה ערבי.

בסך הכל, מתוך כ-3,300 דוברים ומרואיינים שהשתתפו בכלל תוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים, רק 79 היו ערבים. מספר זה שווה לשיעור ייצוג של כ-2.4%, שיעור נמוך גם ביחס למקובל בתקשורת המדירה של מדינת ישראל. מתוך אותם 79 דוברים ומרואיינים, שש מרואיינות היו כאלו שהופיעו בתוכנית "סלפי" של ערוץ 10, שם שידרו מחדש את כתבתה של מאיה איידן על נשים עניות בג'סר א-זרקא. הכתבה של איידן שודרה לראשונה בחודש דצמבר האחרון.

כשמשקללים את התוכניות המובילות בכל ערוץ, אלו שנכללות בטבלת התוכניות, מתברר כי ערוץ 1 של רשות השידור הוביל בשבוע שעבר עם שיעור ייצוג של כ-4% כשאחריו ערוץ 10 עם כ-3%. כל יתר הערוצים הציגו שיעורי ייצוג נמוכים להחריד.

לפי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, לא היה נושא אחד ששלט באייטמים שבהם שובצו דוברים ומרואיינים ערבים. השוואה לשבועות קודמים של המדד מעלה כי זהו מאפיין של שבועות שבהם ייצוג הערבים נמוך. כאשר אין אירוע דרמטי הקשור בחברה הערבית בישראל, כמו התקרית הקטלנית באום אל-חיראן, מעצרו של ח"כ באסל גטאס, היעדרותם של חברי-הכנסת הערבים מהלווייתו של שמעון פרס וכדומה, שיעור הייצוג של הערבים בתקשורת העברית נותר נמוך.

הנושא שבכל זאת הוביל הוא הסכסוך הישראלי-פלסטיני, וזאת בין היתר על רקע בואו של השליח המיוחד של נשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ לאזור וכן תגובות של ח"כים מהרשימה המשותפת על התבטאות נוספת של השר אביגדור ליברמן בדבר חילופי שטחים וביטול אזרחותו של מי שאינו נאמן למדינה.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 12.3–18.3. מספר כלל המרואיינים מתבסס על ממוצע שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ואוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויחד עם יפעת מחקרי מדיה