מדד הייצוג – חידושים ועדכונים

מדד הייצוג, שבודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל, חוזר לשנה שנייה עם כמה שינויים ועדכונים חשובים.

טבלת התוכניות של המדד עודכנה וגדלה – מ-19 תוכניות מובילות ל-23. התוכנית "חדשות הלילה", משיאניות הדרת הערבים על-פי המדידה בשנה שעברה, חדלה להיות משודרת בזכיינית קשת, והוצאה מהטבלה. במקומה נכנסו שלושת מגזיני החדשות של מוצ"ש המשודרים בערוצי הטלוויזיה השונים, כמו גם שתי תוכניות הכלכלה שמשודרת בשעות הפרה-פריים, "תוכנית חיסכון" של ערוץ 2 ו"חשבון יומי" של ערוץ 1.

בנוסף, ייבדקו השנה גם הרכבי המשתתפים בדיוני הפרשנות המרכזיים של שלושת תוכניות החדשות בימי שישי בערב.

כמו המדד בשנה שעברה, שהוביל לעלייה משמעותית בשיעור הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות, גם השנה ייבדקו מדי שבוע מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתחנות הרדיו ובערוצי הטלוויזיה המרכזיים בארץ וב-23 התוכניות המובילות המשודרות בהם (מספר כלל המרואיינים בכל תוכנית מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017).

בשונה מהשנה שעברה, טבלת הערוצים תתייחס אך ורק לשיעור הדוברים והמרואיינים הערבים הממוצע בתוכניות האקטואליה הבולטות, הנכללות בטבלת התוכניות השבועית, ולא בכלל תוכניות החדשות והאקטואליה של הערוץ.

המדד, שימשיך להתפרסם מדי שבוע באתר "העין השביעית", יתבצע השנה בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי והמחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן-גוריון, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה.

אושרת קוטלר ב"המגזין" של ערוץ 10, מקום ראשון במדד הייצוג לשבוע זה

אושרת קוטלר ב"המגזין" של ערוץ 10, מקום ראשון במדד הייצוג לשבוע זה

"המגזין" של ערוץ 10, בהגשת אושרת קוטלר ובעריכת ניר בכר, היא התוכנית שבה נכלל אחוז הדוברים והמרואיינים הערבים הגבוה ביותר בשבוע הראשון של חודש פברואר (5-11.2). שבעה מתוך 18 הדוברים והמרואיינים בתוכנית היו ערבים, כ-39% מכלל המרואיינים. זהו שיעור ייצוג גבוה במיוחד, השווה ערך לפי שניים משיעור החברה הערבית באוכלוסיית ישראל. בתוכנית "המגזין" שנבדקה נכללה כתבה מקיפה מאת אריק וייס על אירוע הדריסה במהלך פינוי היישוב הבלתי מוכר אום אל-חיראן, כתבה שכללה כמה וכמה דוברים ומרואיינים ערבים.

"חדשות השבת" של ערוץ 1 הגיעה למקום השני עם חמישה דוברים ומרואיינים ערבים מתוך 17, או כ-29%, גם כן שיעור גבוה מאוד. התוכנית ששודרה בשבוע שנבדק ראויה לציון בגין כתבה של בני עורי שעסקה בהקמת תיאטרון ברהט. התוכנית הוגשה בשבוע הבדיקה על-ידי אמיר איבגי ונערכה על-ידי זיקי יעקבי, אולם החל מהשבוע האחרון תצטרף להגשת התוכנית רדיר כאמל-מריח, המגישה הדרוזית הראשונה בתולדות מהדורות החדשות בטלוויזיה הישראלית. נמשיך ונעקוב כדי לראות אם לזהות המגישה יש השפעה על שיעור הייצוג של האוכלוסייה הערבית.

במקום השלישי בטבלת התוכניות התמקמה "שישי עם אילה חסון", בעריכת אבי זילברברג, שהגיעה לכ-23% ייצוג. חמישה מתוך 22 דוברים ומרואיינים בתוכנית היו ערבים.

קרן מרציאנו ב"תוכנית חיסכון" של ערוץ 2, אפס אחוזי ייצוג

קרן מרציאנו ב"תוכנית חיסכון" של ערוץ 2. אפס אחוזי ייצוג

מנגד, האוכלוסייה הערבית הודרה לחלוטין בתשע מתוך 23 תוכניות החדשות והאקטואליה המובילות בישראל. אף שהיא מונה כ-20% מאוכלוסיית המדינה, לא היה אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד בקרוב למחצית מהתוכניות שנבדקו. זהו מצב בלתי הגיוני וטעון תיקון.

אחת המסקנות המרכזיות מהשנה הראשונה של מדד הייצוג היתה כי הכוח להפסיק את ההדרה ולשלב יותר דוברים ומרואיינים ערבים נמצא בידי עורכי ומגישי התוכניות. מי שרוצה בכך, מצליח. משום כך, גם האחריות על ההדרה מוטלת על כתפיהם של המגישים והעורכים בתוכניות השונות.

"חדשות סוף השבוע" של חדשות ערוץ 2, שמצטרפת השנה למדד הייצוג, לא כללה אף מרואיין או דובר ערבי בשבוע הראשון של חודש פברואר. הנתון האפסי בולט במיוחד לאור השוואתה עם התוכניות המקבילות בערוצים המתחרים בשבוע שנבדק. "המגזין" ו"חדשות השבת" שובצו במקומות הראשון והשני של הטבלה השבועית. את "חדשות סוף השבוע" מגישה דנה ויס ועורכת קלי בן-יאיר.

גם שתי תוכניות הפוליטיקה המרכזיות של סוף השבוע, "המטה המרכזי" (ערוץ 10) ו"פגוש את העיתונות" (ערוץ 2), נמנעו משילוב דוברים ומרואיינים ערבים. שתי התוכניות הללו בלטו לרעה גם במדד הייצוג של השנה שעברה, וסיימו אותו במקום השלישי והשני מהסוף. את "המטה המרכזי" מגיש גדי סוקניק ועורכת הדס ריבק. "פגוש את העיתונות" מוגשת על-ידי רינה מצליח ונערכת על-ידי דן שחורי.

שתי תוכניות הכלכלה שנוספו למדד השנה, "תוכנית חיסכון" של ערוץ 2 ו"חשבון יומי" של ערוץ 1, נעדרו גם הן דוברים ומרואיינים ערבים בשבוע שנבדק. הנתון מדאיג במיוחד לאור ריבוי המרואיינים בכל אחת משתי התוכניות. ב"חשבון יומי" נמדד בחודש ינואר ממוצע של 48 דוברים ומרואיינים בכל שבוע, וב"תוכנית חיסכון" 52 דוברים ומרואיינים שבועיים. ייצוג הולם לחברה הערבית היה מביא לשיבוץ כעשרה דוברים ומרואיינים ערבים בתוכניות אלו מדי שבוע, ולא אפס כפי שנמדד. את "תוכנית חיסכון" מגישה קרן מרציאנו ועורך גידי ויניש. את "חשבון יומי" מגישה מרב מילר ועורך נחום סער.

בעוד "שישי עם אילה חסון" הגיעה לאחד המקומות הראשונים בטבלה השבועית, שתי תוכניות המגזין האחרות של יום שישי בערב לא נתנו כל פתחון פה לדוברים או מרואיינים ערבים. "אולפן שישי" של חדשות ערוץ 2, בהגשת דני קושמרו ובעריכת איתי דנקנר, היא הפופולרית מבין השתיים. כך היה גם ב"יומן" בהגשת תמר אלמוג ויאיר ויינרב ובעריכת אורי לוי ועמית וינטר. הנתון בולט במיוחד משום שאת המדד של השנה שעברה סיימה "יומן" במקום השני מלמעלה.

לבסוף, שתי תוכניות חדשות ואקטואליה יומיות נמנעו גם הן משיבוץ דוברים ומרואיינים ערבים: "ערב חדש", של הטלוויזיה החינוכית, בעריכת בינה לוז ושמואל כורזים, ו"הכל דיבורים" של רשת ב', בהגשת עדי מאירי ובני טייטלבאום ובעריכת רוית לוי.

בפאנלים של תוכניות יום שישי בשלושת הערוצים לא השתתף בשבוע הנבדק אף ערבי או ערבייה: הדיונים ב"שישי עם אילה חסון", בעריכת אבי זילברברג; "אולפן שישי" של חדשות ערוץ 2, בהגשת דני קושמרו ובעריכת איתי דנקנר; ו"יומן" בהגשת תמר אלמוג ויאיר ויינרב ובעריכת אורי לוי ועמית וינטר, היו על טהרת היהודים בלבד.

בסך הכל הופיעו בשבוע הראשון של פברואר 72 דוברים ומרואיינים ערבים בכלל תוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים. 72 דוברים ומרואיינים ערבים מתוך 3,264 מרואיינים ודוברים בתוכניות הללו (נתון כלל המרואיינים הוא ממוצע של שתי בדיקות שנערכו בינואר 2016 ושוב בינואר 2017). במלים אחרות, בשבוע הראשון של פברואר רק 2.2% מכלל הדוברים והמרואיינים בתוכניות החדשות והאקטואליה של ערוצי הטלוויזיה 1, 2 ו-10, רשת ב' וגלי-צה"ל, היו ערבים. פחות או יותר עשירית מהייצוג ההולם של קבוצה המונה כחמישית מאוכלוסיית המדינה.

פילוח הדוברים והמרואיינים הערבים לפי נושאי השיח (5-11.2)

לפי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, המספר הגבוה ביותר של דוברים ומרואיינים ערבים, 16, הופיע באייטמים שעסקו בנושאי תרבות (כ-22.2%). המספר הגבוה נבע משידורים מקדימים לקראת סדרת כתבות שתעלה בחדשות ערוץ 10, ואשר מוקדשת לדור הצעיר בחברה הערבית בישראל.

13 דוברים ומרואיינים הופיעו באייטמים שעסקו ביישוב הבלתי מוכר אום אל-חיראן. אף שחלפו שבועות מספר מאז פשטו כוחות משטרת ישראל על היישוב במטרה לפנות את תושביו ולהרוס בו בתים שנבנו בניגוד לחוק, האירוע ממשיך לעורר הדים. בשבוע הראשון של פברואר התקיימה הפגנת מחאה שבה השתתפה אלמנת תושב הכפר שנהרג מירי שוטרים והרג אחד מהם בדריסה. בנוסף שודרה בתוכנית "המגזין" של ערוץ 10 כתבה של אריק וייס על אירוע הדריסה, וזו כללה כמה וכמה דוברים ומרואיינים ערבים.

עוד אייטם שבלט בשבוע הנבדק היה ראיון שקיים ירון לונדון עם ח"כ חנין זועבי והוקדש לנושא אזרחי באופיו, הפשיעה בחברה הערבית. הראיון נערך בתוכנית "לונדון את קירשנבאום" (עורך: דרור זרסקי), שסיימה את המדד של השנה שעברה במקום הראשון.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 5.2–11.2. מספר כלל המרואיינים מתבסס על ממוצע שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ואוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויחד עם יפעת מחקרי מדיה