התוכנית ה-83 של "קול העין", הפעם בהנחיית איתמר ב"ז ונמרוד הלברטל, נפתחת בשיחה עם אלמז מנגיסטו, כתבת חדשות ערוץ 10. מנגיסטו שידרה השבוע במהדורת החדשות של הערוץ תחקיר שעליו עבדה במשך כמה חודשים, ובו חשפה כיצד חיילים נאלצים לעסוק בזנות במקביל לשירותם הצבאי.

בשיחה עמה מספרת מנגיסטו על דרך הכנת התחקיר, שבמסגרתו שוחחה עם חיילים העוסקים בזנות וגם התייצבה בעצמה לראיונות עבודה מול סרסורים, מצוידת במצלמה נסתרת. מנגיסטו מתייחסת לנסיונות של דובר צה"ל לגמד את התופעה, וגם להחלטה העריכתית לטשטש את פרצופיהם של הסרסורים. "אם אי פעם המשטרה תפנה אלינו, כמובן שנמסור את הפרטים ואת התמונות", היא אומרת.

המרואיינת הבאה היא ליאורה אמיתי, פעילת סביבה ומחברת הטור "אמוניה להמונים" באתר "העין השביעית". בתחילת השבוע הורה בית-המשפט לחברת חיפה-כימיקלים של האחים ג'ולס ואדי טראמפ לרוקן את מכל האמוניה הניצב במפרץ חיפה, בעקבות דו"ח חמור שהתריע מפני מאות אלפי נפגעים במקרה של כשל או חבלה במתקן.

אלמז מנגיסטו (צילום מסך)

אלמז מנגיסטו (צילום מסך)

לצד ההצלחה המשפטית, הפעילים נחלו גם הצלחה תקשורתית: הדיווחים על ההתפתחויות בנוגע למכל האמוניה סוקרו בהבלטה בכלי תקשורת מרכזיים, כאלה שבעבר לא נהגו לתת בימה כזאת למאבק הסביבתי במפרץ. "ועדיין, התקשורת המרכזית לא מטפלת בנושא של מפרץ חיפה בצורה אחראית. היא בעיקר מובלת על-ידי כל מיני בעלי עניין – מטעם הרשויות, או גורמי ההון", אומרת אמיתי.

ובכל זאת, בשנים האחרונות חל שינוי. "לפני שלוש שנים הקמנו קבוצת ווטסאפ לעיתונאים, קראנו לה 'שקט תעשייתי'", מספרת אמיתי. "בהתחלה היה מאוד קשה – עם כל העיתונאים יצא לי להתווכח ויכוחים מרים על הנתונים והעובדות. אבל אם פעם הם תמיד חשבו שמי שאמין זה הגורמים הממסדיים, היום הם יודעים שהגורמים האלו לא מעבירים את האמת המוחלטת. יש הרבה מאוד דיסאינפורמציה והרבה מאוד הטיות, שלא לומר שקרים".

התוכנית נחתמת בשיחה עם נועם כוזר מעמותת בר-קיימא הירושלמית. הרקע לשיחה הוא הניסיון של עיריית ירושלים לסגור את גלריית ברבור, הפועלת בסיוע העמותה, בעקבות הרצאה של ארגון שוברים-שתיקה שהתקיימה בה.

לטענת ראש העירייה ניר ברקת, הוראת הסגירה היא לא עונש על הזמנת שוברים-שתיקה, אלא צעד מתבקש לנוכח שימוש אסור שנעשה במבנה, ששייך לעירייה. לדברי כוזר, למרות הנימוק הביורוקרטי, המניעים למהלך הם מניעים פוליטיים. "בישיבת המועצה האחרונה ברקת אמר שזאת הסיבה לסגירת הגלריה, נפלט לו", הוא אומר בהקשר זה.

כשכוזר נשאל האם הוא רואה הבדל בין חופש הביטוי וחופש המימון, הוא משיב: "אני לא יודע מה זה 'חופש המימון'. חופש הביטוי, יש לו מסורת של מאות שנים, מתוך תפיסה של חופש הפרט. אדם שמגיע לעולם, בן אנוש, מקבל כמות מסוימת של חירויות שהוא יכול ליישם – אחת מהן היא האפשרות לדבר ולהשמיע את קולו. 'חופש המימון' – אני לא יודע מה זה, לדעתי זה מונח שצץ לעולם לפני שנה-שנתיים מתוך מוחה הקודח של שרת התרבות, או ממישהו שהיא שמעה את זה ממנו. למדינה אין 'חופש מימון', יש לה חובה לדאוג לתשתיות ציבוריות, ולכך שכלל האזרחים יוכלו להשתמש בהן".

"קול העין" היא תוכנית משותפת ל"העין השביעית" ולקול-הקמפוס (106FM), רדיו הסטודנטים של בית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. התוכנית משודרת בקול-הקמפוס מדי שבוע בימי חמישי בשעה 12:00, וזמינה להאזנה באתר התחנה ובאתר "העין השביעית". ניתן גם להתחבר לפיד ה-RSS של "קול העין" באתר icast. עורכת מוזיקלית: חן ליטבק.