עובדי "ידיעות אחרונות" שוברים שתיקה

אחד מבעלי התפקידים החזקים והמסתוריים בקבוצת "ידיעות אחרונות" הוא חיים רוזנברג – מנהל המשק של העיתון בתוארו הרשמי והוותיק, ומי שעובדים בעיתון מגדירים כזרועו הארוכה של המו"ל, ארנון (נוני) מוזס. "בלעדיו נוני לא שולט במה שקורה בעיתון – הוא העיניים שלו בכל מקום. על חיים אפשר לסמוך בעיניים עצומות, בכל דבר", אמר עליו כתב ב"ידיעות אחרונות" בכתבה שפרסמה לאחרונה נועה פרייס באתר "וואלה".

בשנות התשעים הסתבכו מוזס ורוזנברג בפרשת האזנות הסתר, אך בסופה של החקירה החליטה פרקליטות המדינה לא להעמידם לדין. כעבור שני עשורים, על רקע חקירת המשטרה סביב פרשת המשא-ומתן בין מוזס לבנימין נתניהו, התחדש הדיון הציבורי בשימושים הלא-עיתונאיים שעושה מוזס במערכת העיתונאית שלו. להלן סיפור על מקרה אחד כזה משנות התשעים כפי שסופר ל"העין השביעית" מפי צלם העיתונות אליהו הרשקוביץ.

סוכנות הצלמים של הרשקוביץ, זום 77, עבדה אז באופן קבוע עם מערכת "ידיעות אחרונות". אחת המשימות שהוטלו עליה ב-27 באוגוסט 1997 היתה לתעד את המתדיינים בתביעה שהתנהלה בבית-המשפט המחוזי בירושלים: עופר נמרודי, מו"ל "מעריב" ומי שכבר היה אז מסובך בחקירת פרשת האזנות הסתר, תבע את רשת שוקן בגין כתבה של המקומון "כל העיר" שבה נטען כי הוא מפעיל עיתונאים וחוקרים פרטיים כדי להפעיל לחץ על מפרסמים, מושאי סיקור ומתחרים.

ואולם, מלבד תצלומי המתדיינים התבקש הצלם להשיג עוד משהו. הרשקוביץ זוכר שהצלם ששלח למשימה התקשר אליו אחרי הדיון ומסר לו בעל-פה דו"ח פעילות שתיעודו הכתוב שמור אצלו עד היום. "בבוקר הזה חיים רוזנברג נתן לנו הוראה לצלם את הניירות של עורך-הדין דן אבי-יצחק, שייצג את נמרודי, ולמסור את סרטי הצילום לחוקר פרטי מטעם 'ידיעות אחרונות' שהיה בבית-המשפט", אומר הרשקוביץ.

לדבריו, התנהגותו של הצלם לא נעלמה מעיניו של נמרודי, ששאל בקול רם מדוע הצלם של "ידיעות אחרונות" מצלם את מסמכיו של עורך-הדין ותהה האם הצילומים נועדו לשם פרסומם בעיתון.

"היו הרבה בקשות לא עיתונאיות כאלה, זה לא דבר חדש", אומר הרשקוביץ. "העיתונאים, הידיים שלהם לא נקיות בקטע הזה. גם הידיים שלי לא נקיות בסיכומו של דבר. נוני מוזס הפך אותנו לפרשים בתוך המלחמות האישיות שלו, ואף אחד לא פתח את הפה. גם אני לא. עשינו כל מה שהם רצו – מבחינה עיתונאית, זה כואב בלב. בהן צדק, זה מסוג הדברים שעליהם אומרים 'וואלה, לאן הגענו'", הוא מוסיף.

מה שהקפיץ את הצלם הוותיק הוא מאמר שפרסם בחודש שעבר עיתונאי "ידיעות אחרונות" שמעון שיפר, ובו ניסה להטיל דופי בעדות שפירסם ב"הארץ" ב. מיכאל, בעל טור לשעבר בעיתון של מוזס. "גם אני לא נקי, אבל לפחות אני לא יוצא נגד אותם אנשים שהיו ב'ידיעות אחרונות' ומספרים עכשיו מה הלך שם", אומר הרשקוביץ.

חיים רוזנברג בחר שלא להגיב לדברים.

* * *

המשא-ומתן בין בנימין נתניהו לארנון (נוני) מוזס חשף לעין הציבורית את "שיטת 'ידיעות אחרונות'" – השימוש בכלי התקשורת של הקבוצה לשם קידום האינטרסים העסקיים של מוזס, בעל השליטה. במדור זה נביא עדויות חדשות וישנות מתוך המערכות השונות של כלי התקשורת בקבוצת "ידיעות אחרונות", על האופן שבו יושמה השיטה המושחתת.

עובדים ועובדים לשעבר המעוניינים לחלוק את סיפוריהם מוזמנים לפנות אלינו באימייל contact@the7eye.org.il