אחרי שמונה שנות שידור הודיעו השבוע בערוץ 10 כי התוכנית "לילה כלכלי" תרד מלוח השידורים. הכלכלן אמיר חייק, שמשתתף ב"לילה כלכלי" בארבע השנים האחרונות כאחד הפרשנים הקבועים, שוחח בתוכנית "קול העין" על ייחודה של התוכנית. להלן גרסה ערוכה של הראיון שקיים עם אורן פרסיקו ונמרוד הלברטל.

"אני ראיתי את הכלכלה הישראלית בעשרים ומשהו שנים האחרונות מאוד מקרוב", אומר חייק, שכיהן בעבר כמנכ"ל משרד התעשייה ומנכ"ל התאחדות התעשיינים, "ואני יכול להגיד ש'לילה כלכלי' הפכה להיות מדורת שבט של הכלכלה הישראלית. היא מעניינת אנשי כלכלה, אנשי תעשייה, אנשי ממשל, צעירים, מבוגרים. יש בעיה של שעה מאוחרת ולכן הרייטינג בשעה כזו מוגבל, אבל לדעתי היא עושה עבודה יוצאת מן הכלל, כבר שנים".

מאז שנודע על הכוונה להוריד את התוכנית התחיל מיני-קמפיין כדי לנסות לשכנע את ערוץ 10 להשאיר את התוכנית. אור-לי ברלב כתבה ב"עין השביעית" ודני גוטוויין ב"מקום הכי חם בגיהנום". הטענות של שניהם היו שבחצי שנה האחרונה, עם רועי ברק כעורך הראשי של התוכנית, ניתן קול הרבה יותר משמעותי לפעילים חברתיים וביקורתיים, ואולי יש לזה קשר להחלטה להוריד את התוכנית. בתור מי שהיה שם עוד קודם לכן, חשת שבחצי השנה האחרונה יש יותר פתחון פה לביקורת נוקבת על השיטה הקפיטליסטית?

"יש פתחון פה לביקורת נוקבת על השיטה הקפיטליסטית ועל השיטה הסוציאליסטית ועל כל שיטה אחרת ב'לילה כלכלי' מאז ומעולם. אני לא מצטרף לכל מיני קונספירציות שבגלל סיבה כזאת או אחרת התוכנית יורדת, ולו רק בגלל שלא דיברתי עם מנכ"ל חדשות 10 גולן יוכפז ולא שאלתי אותו, ולכן אין לי תשובה וכל דבר אחר הוא ספקולציות. אני חושב שנכון שבחצי השנה האחרונה התוכנית קיבלה טוויסט מסוים עם רועי ברק. הוא לקח אותה עוד רבע סיבוב לכיוון של מחאה ולכיוון של אנטי-קפיטליזם, אבל אני לא בטוח שזאת הסיבה".

לכם נאמרה סיבה, מדוע התוכנית יורדת?

"לא, לא נאמרה לנו הסיבה. אני מניח שנשמע את זה בצורה כזו או אחרת. תראה, אני יכול להגיד לך דבר כזה – זכותו של הערוץ לשנות את לוח השידורים שלו, זכותו של הערוץ לקבוע מה חשוב לו ומה לא חשוב לו. אני חושב שערוץ 10 הוא כמעט הבמה היחידה, הפתוחה, הנשכנית, חדה וגם הגונה בתקשורת הישראלית. אני חושב שצריך לשמור על הערוץ הזה ולא לחפש כל מיני סיבות למה הורידו ולמה לא הורידו".

דווקא בגלל שהערוץ ידוע בנשכנות שלו, והתוכנית הזאת ספציפית היא תוכנית ביקורתית, אז בשבוע שבו מורידים אותה, ואת אסף הראל שהיו לו מונולוגים מאוד ביקורתיים, קשה לנו לא להיכנס למחוזות הקונספירטיביים.

"אם הייתי בצד שלכם בשיחה הייתי עושה את זה, באותה צורה. גם אני מיום שני האחרון, כששמעתי את הבשורה הזו, מסתובב עם שאלות, אבל כל עוד אין לי תשובות אני לא חושב שזה רציני להעלות כל מיני השערות כאלה".

אתה דווקא לא מ"יוצאי המחאה החברתית". איך היה בשביל אדם כמוך להשתתף ב"לילה כלכלי" ולהתעמת עם אנשים בעלי עמדות שונות?

"יש הרבה מאוד מקרים שבדעותי אני קרוב לדעותיהם, למרות התפקידים שמילאתי לאורך השנים. אני חושב שזה נכון לקיים דיון פתוח, לשמוע את שני הצדדים. אני חושב שהאמת היא באיזשהו מקום באמצע, ואני חושב שהמדינה הזאת צריכה לעבור תיקון יסודי והמחאה הביאה בהרבה מאוד מקרים לדיון הרבה יותר נכון מאשר הדיונים שהיו פה לפניה".

בהמשך הראיון מוסיף חייק כי מאז המחאה החברתית התקשורת הכלכלית נהנית מ"יותר חופש לתקוף ולשחוט פרות קדושות". לדבריו, "התהליכים האלו הם תהליכים חשובים, כי אנשים התחילו לשאול את עצמם שאלות מאוד מעמיקות על מה ולמה והאם אותו בנאדם שאני רואה מולי כל יומיים קופץ מתפקיד לתפקיד – מי נתן לו את המלוכה הזו? והאם הוא עושה את תפקידו נאמנה. העיתונות באמת הפכה להיות חלק מאוד חשוב בשינויים שאנחנו חשים פה".

אתה יכול להיזכר בעימות שהיה לך ב"לילה כלכלי" שנצרב בזכרונך, דיון שהיה לוהט במיוחד?

"היה דיון עם עו"ד ברק כהן שתקף את הבנקאים ולדעתי עבר את הגבול – ולא משנה מה אני חושב על הבנקאים, וזה לא משנה מה אני חושב על המערכת, אם היא טעתה או לא טעתה – אבל יש תרבות דיון שלא עוברים אותה. היו גם עימותים אחרים. אני הגנתי בחירוף נפש ועדיין מגן על התעשייה ועל הצורך בפיתוח תעשייה והבאת מפעלים לארץ ובשמירה על התעשייה בארץ, והחקלאות והתיירות וכל הענפים היצרניים.

"אני חושב שחשוב שהקול הזה יישמע כדי לשמור על איזונים. כל הסיפור על יוקר מחיה אינו חזות הכל, מכיוון שיש כאן נושא של יוקר מחיה לתעשייה ויוקר מחיה לחקלאות ויוקר מחיה לתיירות, ואני חושב שאנחנו צריכים לשמור על דרכים להעלאת הפריון במשק הישראלי, כדי שיוכלו לשלם יותר, וחשוב שגם הקולות האלה יישמעו. אני מקווה מאוד שעדיין תהיה להם במה".

בהכנת הידיעה סייע איתמר מרגלית

"קול העין" היא תוכנית משותפת ל"העין השביעית" ולקול-הקמפוס (106FM), רדיו הסטודנטים של בית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. התוכנית משודרת בקול-הקמפוס מדי שבוע בימי חמישי בשעה 12:00, וזמינה להאזנה באתר התחנה ובאתר "העין השביעית". ניתן גם להתחבר לפיד ה-RSS של "קול העין" באתר icast. עורכת מוזיקלית: חן ליטבק.