ב"ידיעות אחרונות" שוב פרסמו סקר שנערך בקרב יהודים בלבד, על אף שהנושא שנבדק נוגע לכלל האוכלוסייה בישראל. בנוסף, במערכת העיתון הציגו את ממצאי הסקר כאילו הם מאפיינים את כל הישראלים, ולא 80% מהם בלבד.

בסקרי דעת הקהל שנערכים בהזמנת ובמימון "ידיעות אחרונות" מקפיד בדרך כלל מכון מדגם של מנו גבע וד"ר מינה צמח לסקור מדגם מייצג של כלל האוכלוסייה בישראל. לעומת זאת, בעיתון מפרסמים דרך קבע ידיעות על סקרי דעת קהל שנערכו במימון גופים חיצוניים. סקרים אלה מתאפיינים פעמים רבות בהדרה של האוכלוסייה הערבית, אף שזו מונה כ-20% מאוכלוסיית המדינה וכ-30% ממנה קורא באופן קבוע את העיתון.

בשבוע שעבר דיווחו ב"ידיעות אחרונות" על ממצאי סקר שבחן את היעדים המועדפים לטסים מחוץ לישראל, סקר שנערך בקרב יהודים בלבד. הבוקר מדווח שגיא כהן במוסף "ממון" של העיתון על ממצאי סקר שבחן את עוצמת הסיסמאות שבהן משתמשים גולשים בישראל. הסקר, שלפי הידיעה נערך על-ידי חברת Ipsos עבור גוגל, מצא כי "הישראלים משתמשים בסיסמאות צפויות מדי באינטרנט".

"ידיעות אחרונות", 7.2.2017

במשפט האחרון של הידיעה מובהר כי "המחקר האינטרנטי נערך בקרב 500 איש מעל גיל 18 שמייצגים את האוכלוסייה היהודית דוברת עברית". במלים אחרות, המדגם של הסקר התעלם לחלוטין מכ-20% מהאוכלוסייה בישראל שאינם יהודים, אף שגם בינם יש מי שגולש באינטרנט ובוחר לעצמו סיסמאות להגנה על פרטיותו.

לצד ההדרה המוחלטת של האוכלוסייה הערבית בישראל בולטת ההטעיה של הקוראים. על ממצאי סקר האפרטהייד דווח ב"ידיעות אחרונות" פעם אחר פעם כאילו הם מייצגים את "הישראלים". "האם הישראלים נשמעים להמלצות לסיסמה חזקה ומוגנת באתרי אינטרנט, אפליקציות ושירותים מקוונים?", נכתב בפתח הידיעה. "26% מהישראלים אמרו כי הסיסמה שלהם מכילה את השם הפרטי שלהם", נכתב בהמשך. "[...] ישראלים אחרים אמרו כי הסיסמאות שלהם מכילות שמות ותאריכי יום הולדת של בני משפחה, או מספרי תעודת זהות".

אמנם, ל"ידיעות אחרונות" אין יכולת להחליט עבור חברות חיצוניות בקרב איזה מדגם לבצע את הסקרים שלהן, אולם למערכת העיתון בפירוש יש הכוח להחליט לא לפרסם ממצאי סקרים שעוסקים בסוגיה שרלבנטית לכלל האוכלוסייה אך נערכים בקרב מדגם מייצג של יהודים בלבד. כל שצריך לעשות הוא להבהיר לדוברי החברות החיצוניות כי ממצאי הסקרים הללו לא יפורסמו בעיתון כל עוד הם חלקיים ומדירים. תרצה חברת גוגל לקדם את שיפור האבטחה המקוונת, תואיל לבצע סקר בקרב מדגם מייצג בכלל האוכלוסייה.