מאז הקמתו ב-1997, ביוזמתו של הרב שמואל טל, ראש ישיבה בנווה-דקלים שבגוש קטיף ומנהיג רוחני עם קהל תלמידים וחסידים, הספיק "מקור ראשון" לעבור כמה גלגולים.

באוקטובר 1999 נסגר העיתון בהכרזה על פשיטת רגל. חרף המשבר הקשה, רכש את השליטה בעיתון מייקל כריש. כריש, שנולד בארצות-הברית, תושב ההתנחלות קדומים, היה מנהל הכספים בחברת ההייטק המימד-החדיש, והפך למו"ל של "מקור ראשון" ללא כל רקע או ניסיון בתחום המדיה וכשהוא מתקשה בקריאת עברית. בראיון ל"הארץ" סיפר כריש כי בשל חוסר הניסיון חשף בפני המפרסמים את מספר המנויים, חילק שטחי מודעות בחינם, ואף לא ניסה למנוע מעבר של עיתונאים מצליחים, כמו קלמן ליבסקינד, לעיתונים מתחרים.

למרות השקעה של מיליוני שקלים, לא הפך העיתון לרווחי, אולם נראה שמה ששבר את כריש היה הקמת העיתון המתחרה "בשבע" על-ידי אנשי ערוץ 7. מה שהתחיל כשיתוף פעולה קרוב בין שני הגופים, שכלל אף את הפקדת מכירת המודעות בידי אנשי הערוץ, הפך לסכסוך מתוקשר, ששיאו היה הקמת "בשבע", בעריכת עמנואל שילה, מי שהיה העורך הראשי של "מקור ראשון" לפני שפוטר.

ב-2003 עברה הבעלות על "מקור ראשון" לשלמה בן-צבי, תושב אפרת שבגוש עציון. בן-צבי נכנס בשנים ההן במלוא המרץ לשוק התקשורת הישראלי. הוא הפך לבעליו של תכלת, ערוץ המורשת הייעודי ששודר בכבלים ובלוויין ונסגר בשל קשיים כלכליים לאחר כשלוש שנים. פעילות הערוץ לוותה בקולות צורמים מצד בכירי המערכת בטענות על התערבות המו"ל בתוכני השידורים.

בן-צבי רכש גם כ-20% ממניות ערוץ 10, אולם מכר אותן לאחר כשנה. כמו כן רכש בן-צבי את "נקודה", בטאון המתיישבים בשטחים, ואת "הצופה", בטאונה של תנועת המזרחי. בן-צבי סגר את "הצופה" זמן לא רב לאחר שרכש אותו ומיזג חלק מפעילותו לתוך "מקור ראשון": מערכות "הצופה" ו"מקור ראשון" אוחדו באפריל 2007, ו"הצופה" הוותיק חדל להתקיים כיומון, עד שלפני כמה חודשים הופסקה גם הפצתו כשבועון.

יוזמה אחרת של בן-צבי היתה הקמת העיתון הכלכלי "ביזנס-ויק", שהיה אמור להיות מבוסס על כ-70% כתבות מתורגמות מחו"ל. פרויקט זה נפח את נשמתו כעבור כשנה.

בשנים 2006–2007 נכנס בן-צבי ליוזמה תקשורתית חדשה ונועזת: הוא הוציא לאור את החינמון היומי הראשון בעברית, "ישראלי", בשותפות עם המיליארדר היהודי האמריקאי שלדון אדלסון. העיתון, שחולק חינם בזיכיון בלעדי בתחנות הרכבת והאוטובוסים, צבר קהל קוראים, אולם גווע בקול ענות חלושה לאחר שהשותפות בין בן-צבי ואדלסון התפרקה בסכסוך מתוקשר, המצוי עד היום בדיונים בבית-המשפט. בעקבות זאת הקים אדלסון את החינמון המתחרה "ישראל היום", ואילו "ישראלי", שבית-המשפט פסק שיישאר בבעלותו של בן-צבי, נסגר בסוף 2007.

כעת פונה בן-צבי להרפתקה חדשה: הפצת ניוזלטר יומי של "מקור ראשון" לתיבות הדואר האלקטרוני של מנויים (ר' "ראשון בתשלום"). בשלב הראשון יופץ הניוזלטר למי שיחפוץ בכך, אולם בהמשך מתכננים בעיתון לנסות מודל נועז ולא מקובל, ולגבות תשלום עבור התכנים.

* * * * *

משקיעים חדשים השתלטו על העיתון "מקור ראשון", העורך הראשי הוחלף, המצב הכלכלי מדורדר, סכסוך עובדים זה עתה נפתר, הרפתקת אינטרנט חדשה בפתח, והמאבק על דמותו של העיתון מתלהט: האם זהות המשקיעים וההעדפות השיווקיות יובילו להקצנה וסגירות?

לכתבה המלאה>>