התוכנית ה-81 במספר של "קול העין" נפתחת בשיחה עם אלמוג בן-זכרי, כתב "הארץ" בדרום, על האופן שבו סיקר את תקרית הדמים ביישוב הבדואי אום אל-חיראן: שוטרים שהגיעו ליישוב כדי לפנותו ירו בתושב מקומי שנהג במכוניתו סמוך אליהם, והמכונית פגעה בקבוצת שוטרים, פצעה כמה מהם והרגה שוטר אחד.

סקירה השוואתית שפורסמה השבוע באתר "העין השביעית" העלתה כי רוב אתרי החדשות סיקרו את התקרית תוך אימוץ חלקי או מלא של גרסת המשטרה: הנהג הבדואי שנהרג, גרסו דוברי המשטרה, התכוון לבצע פיגוע דריסה.

לאחר תום האירוע, עם ניתוח התיעוד, העדויות והממצאים הפתולוגיים, התברר שהגרסה הנחרצת אינה מבוססת, או לכל הפחות בלתי ניתנת להוכחה בשלב זה, ושכמה מפרטיה כלל אינם נכונים. בן-זכרי סיקר את האירוע באופן מסויג מתחילתו ועד סופו, והדגיש בפני קוראיו כי המידע שמסרה המשטרה אינו מאומת, ועומד בסתירה לעדויות שהצליח לאסוף בשטח.

בשיחה עם המנחים איתמר ב"ז ונמרוד הלברטל מספר בן-זכרי על דברי הביקורת שהטיחו בו נציגי המשטרה בזמן אמת בעקבות מסגור דיווחיו ב"הארץ". כשהוא נשאל מדוע לא קיבל את גרסת המשטרה כפשוטה, כפי שעשו עיתונאים אחרים, בן-זכרי משיב: "ניסיון. בואו נגיד שלא חסרים אירועים שבהם המשטרה הוציאה הודעה – בייחוד אירועי ירי כלפי בדואים, אבל לא רק, גם כלפי יהודים – שבין ההודעה של המשטרה לבין מה שהתברר בסוף, בבתי-משפט או בחקירות מח"ש או אחרי חודשים של נבירה במסמכים – יש פער בלתי ניתן לגישור".

המרואיין הבא הוא עוזי בנזימן, העורך המייסד של "העין השביעית", המתייחס להשלכות העגומות של המשא-ומתן המושחת בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לארנון מוזס, מו"ל "ידיעות אחרונות". בנזימן היה הראשון לטעון שאחת הסיבות העיקריות להקדמת הבחירות היתה אישור הצעת "חוק ישראל היום" בקריאה טרומית – טענה שזכתה לאישור לאחרונה מפי נתניהו עצמו. בשיחה עמו הוא מסביר כיצד הגיע למסקנה הזו, וגם מדוע מבחינתו העסקה שנידונה בשיחות של נתניהו ומוזס היא סוג של "תוכן שיווקי".

כשהוא נשאל האם הגילויים האחרונים מעוררים בו אופטימיות משיב בנזימן כך: "האופן שבו מנסים להצר את צעדי התקשורת הוא לא דרקוני, אבל אני בהחלט מודאג מדבר אחד: האופן שבו השלטון מתייחס לאמת ולשקר. אני בהחלט מודאג להיווכח שראש הממשלה ועושי דברו במערכת הפוליטית מרשים לעצמם לומר דבר והיפוכו, ולסתור את עצמם, ולומר גם כזבים גלויים, ואחר-כך לבוא לציבור ולהעמיד פנים ולהתכחש למה שהם אמרו.

"[...] זה מבלבל את הציבור, ועלול לגרום לכך שהדמוקרטיה הישראלית באמת תאבד את יכולתה לתפקד, משום שהציבור יאבד את היכולת לדעת מה באמת קורה. מה אמת ומה שקר. אני ברגע זה די פסימי בעניין הזה. [...] הצרה היא שחלק עצום מהקהל שתומך בימין קונה את זה ומאמין לזה, ואין לו סבלנות להתעסק בעובדות. לפי דעתי זה מאיים על עצם היכולת של ישראל לתפקד כחברה דמוקרטית".

התוכנית נחתמת בשיחה עם יאיר טרצ'יצקי, יו"ר ארגון העיתונאים, המדבר על אי-הוודאות בנוגע לעתידה של תחנת הרדיו גלי-צה"ל. הרקע לשיחה הוא ההודעה החד-צדדית של שר הביטחון, אביגדור ליברמן, על כוונתו להעביר את התחנה לאחריות משרדו – וזאת בניגוד לדו"ח המלצות שחיבר עבורו מנכ"ל המשרד.

לאחרונה, על רקע הכאוס השורר בגלי-צה"ל, איימו עובדי התחנה כי יכריזו על סכסוך עבודה. "בענף העיתונות, המרכיבים של מעמד העובד הם לא רק כמה יפרישו לו לפנסיה והאם ישלמו לו החזר נסיעות כזה או אחר. אחד העניינים המרכזיים זה היכולת שלו למלא את התפקיד הציבורי שלו כעיתונאי", אומר טרצ'יצקי בהקשר זה.

כשהוא נשאל האם פגיעה בחופש העיתונאי של אנשי התחנה היא מבחינתו עילה לסכסוך עבודה, טרצ'יצקי משיב באופן נחרץ: "בוודאי. אנחנו צריכים שבכל תרחיש יובטח גם הביטחון התעסוקתי של העיתונאים, אבל גם היכולת שלהם לעשות עבודה עיתונאית ולשרת את הציבור. אם יבוא עכשיו עיתונאי שיגידו לו 'אתה יכול להמשיך לעבוד 30 שנה, אבל מהיום אתה מקבל הוראות ישירות מליברמן, וכל מה שהוא לא אוהב לא נכנס' – מה זה עוזר לו שמבטיחים לו 30 שנה תעסוקה אם חודש אחר-כך הוא ירצה לעזוב כי הוא לא יכול להיות עיתונאי?".

"קול העין" היא תוכנית משותפת ל"העין השביעית" ולקול-הקמפוס (106FM), רדיו הסטודנטים של בית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. התוכנית משודרת בקול-הקמפוס מדי שבוע בימי חמישי בשעה 12:00, וזמינה להאזנה באתר התחנה ובאתר "העין השביעית". ניתן גם להתחבר לפיד ה-RSS של "קול העין" באתר icast. עורכת מוזיקלית: חן ליטבק.