בזמן שכולם המומים, ובצדק, מהדיווחים של עיתונאי חדשות ערוץ 2 גיא פלג על השיחות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו למו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס, נקודה אחת עליה דיווח פלג כמעט ולא קיבלה תשומת לב.

ביום שישי חשף פלג ב"אולפן שישי" כי המשא ומתן בין נתניהו למוזס על סיקור אוהד תמורת עזרה לעסקי "ידיעות אחרונות" - כלל בין היתר גם תיווך של נתניהו בין מוזס לקבוצת תקשורת גרמנית במטרה שזו תקנה את העיתון או שתיכנס אליו כשותפה. למחרת, בשבת, גילה פרשן "ידיעות אחרונות" שמעון שיפר בתוכנית "פגוש את העיתונות", כי קבוצת התקשורת הגרמנית עליה דווח היא אקסל שפרינגר. מדובר באחת מההוצאות לאור הגדולות באירופה, שמוציאה בין היתר את העיתון הפופולרי ביותר בגרמניה, "בילד" וידועה בתמיכתה המוצהרת בישראל.

לנתניהו קשר קודם עם הקבוצה, מ-2009: "השרטוטים של מחנה ההשמדה אושוויץ, שנתרמו ל'יד ושם' לפני שבע שנים בידי העיתון הגרמני 'בילד', יצאו מגרמניה באופן לא חוקי תוך שימוש בחסינותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו - כך טוען קאי דיקמן, מו"ל היומון הגרמני הנפוץ ואחד מאנשי התקשורת החזקים ביותר באירופה", נכתב ב"הארץ" בשנה שעברה, בהסתמך על כתבה במגזין העברי "שפיץ" שיצא בברלין. אחד מאותם שרטוטים שימש את נתניהו בנאומו המתוקשר באו"ם באותה שנה.

ב-2012 כתב עופר אדרת ב"הארץ" על "הרומן המתמשך של נתניהו ו'בילד'": "הראיון עם שרה נתניהו הוא המשך ישיר ליחסים החמים שבין הצהובון הגרמני למשפחת נתניהו, שהחלו במארס 2009, עם בחירתו של נתניהו לכהונה שנייה. 'בילד' היה העיתון הראשון בעולם שערך ראיון עם ראש הממשלה מיד לאחר שנכנס לתפקיד. 'אפילו לפני התקשורת בישראל', כפי שהתגאה אז העורך הראשי של "בילד", קאי דיקמן". דיקמן, אגב, עזב לפני כשבועיים את אקסל שפרינגר בפתאומיות. מעט לאחר מכן נפתחה חקירה פלילית בעניינו, כנראה על רקע של האשמה בהטרדה מינית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ומו"ל ה"בילד" קאי דיקמן במערכת ה"בילד" בברלין, מעיינים בשרטוטים של מחנה אושוויץ, 2009 (צילום: גרשום בן עמוס, לע"מ)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ומו"ל ה"בילד" קאי דיקמן במערכת ה"בילד" בברלין, מעיינים בשרטוטים של מחנה אושוויץ, 2009 (צילום: גרשום בן עמוס, לע"מ)

כמו יתר הסיכומים במשא ומתן בין מוזס לנתניהו, גם האפשרות למכור את "ידיעות אחרונות" לאקסל שפרינגר נותרה עד היום תיאורטית. אולם תאגיד התקשורת הגרמני כבר ביצע בעבר עסקה בשוק התקשורת הישראלי, עסקה מתוקשרת בסכום גבוה שעוררה בזמנו השתאות גדולה.

לפני כשנתיים וחצי מכרה חברת "וואלה" את אתר הלוחות המקוון יד2 לאקסל שפרינגר תמורת כ-800 מיליון שקל. סכום זה הניב לה רווח עצום, שכן כחמש שנים קודם לכן רכשה את אתר הלוחות לפי שווי של כ-150 מיליון שקל בלבד. בעקבות המכירה קיבל מנכ"ל וואלה אילן ישועה, שניהל את העסקה, בונוס של 12 מיליון שקל. באותה הזדמנות הבטיח כי "בכסף שקיבלנו מעסקת יד2 - וואלה תהפוך לגוף חדשות מרכזי".

הסכום הגבוה שבו נמכרה יד2 לקבוצה הגרמנית עורר מיד סימני שאלה. "רבים בשוק הישראלי הרימו גבה כשאקסל שפרינגר הסכימה לשלם כ–170 מיליון יורו עבור יד2, בשעה שרק לפני שנה הוערך שוויה של החברה על ידי בעל השליטה בה, בזק, בכ–42 מיליון יורו בלבד", נכתב בזמן אמת ב"דה מרקר". וכך נכתב באותה תקופה ב"כלכליסט": "מאז היוודע סכום העסקה, השאלה המרכזית שהיא מעוררת היא מה גרם לענקית הגרמנית לשלם סכום כה גבוה עבור אתר הפועל בשוק הישראלי הקטן יחסית". באקסל שפרינגר טענו בתשובה כי יד2 הוא אתר מוביל ורווחי מאוד ואילו ב"וואלה" הזכירו כי תחום הלוחות המקוונים הוא אחד התחומים החמים בעולם.

יכול מאוד להיות ששני ההסברים הללו נכונים, אולם הפרסומים האחרונים, לפיהם נתניהו הציע לתווך בין מו"ל שממנו שאף לקבל סיקור חיובי לבין תאגיד התקשורת הגרמני אקסל שפרינגר, חייבים לעורר מחדש את השאלה "מה גרם לענקית הגרמנית לשלם סכום כה גבוה עבור אתר הפועל בשוק הישראלי הקטן יחסית". לצד השאלה הזו יש לתהות האם גם במקרה של יד2, כמו במקרה של "ידיעות אחרונות", שימש נתניהו כמתווך.

שתי השאלות הללו נטענות יתר תוקף לאור העובדה כי פחות או יותר במקביל למכירה של אתר הלוחות לתאגיד הגרמני החל להיעשות ברור לכל גולש ב"וואלה" כי באתר מעניקים סיקור חיובי במיוחד למשפחת נתניהו, ובעיקר לרעיית ראש הממשלה הגברת שרה נתניהו. בעלת השליטה ב"וואלה" היא חברת בזק, שבעל השליטה בה הוא איל ההון הישראלי שאול אלוביץ'. בשנה שעברה נעשתה לנחלת הציבור הידיעה לפיה נתניהו מחשיב את אלוביץ' לחברו הקרוב - קרבה בשלה הורה היועץ המשפטי לממשלה לנתניהו שלא לעסוק בענייניה של בזק בתפקידו כשר התקשורת.