שני סקרים שערך בשבוע שעבר ה"ג'רוזלם פוסט" התבצעו בקרב מדגם מייצג של יהודים בלבד, אף על-פי שעסקו בנושאים הנוגעים לכלל האוכלוסייה בישראל. בנוסף, בשני המקרים הוטעו הקוראים לחשוב שהסקרים נערכו בקרב כלל הציבור.

הסקר האחד, שבוצע בהזמנת ה"ג'רוזלם פוסט" על-ידי מכון רפי סמית, בדק מי המועמד הפופולרי להחליף את ראש הממשלה נתניהו. הסקר האחר בחן את העמדות כלפי נשיא ארצות-הברית היוצא ברק אובמה.

למרות שהאוכלוסייה הערבית מונה קרוב ל-21% מכלל אוכלוסיית ישראל, ולמרות שגם לערבים יש עמדות לגבי זהות ראש הממשלה הרצוי במדינה שבה הם חיים ולגבי טיב מנהיגותו של נשיא ארצות-הברית, שני הסקרים נערכו בקרב מדגם מייצג של יהודים בלבד.

אם לא די באפליה הבוטה של כחמישית מהאוכלוסייה וההתעלמות המוחלטת מקיומה, בשני המקרים הידיעות שניתחו את תוצאות הסקרים הטעו את הקוראים והציגו את הממצאים כאילו הם מייצגים את עמדות כלל הציבור בישראל. אמנם בשני המקרים יכול היה מי שקרא את כל הידיעה להבין כי הסקר בוצע בקרב יהודים בלבד, אולם המידע הזה הוצנע. ההטעיות, לעומת זאת, היו בולטות.

"65% מהישראלים אומרים שאובמה פרו-פלסטיני", נכתב בכותרת אחת, ואילו האחרת נפתחה במלים "הציבור רואה את יו"ר יש-עתיד יאיר לפיד". תרגום לידיעה על הסקר שבחן את המחליפים המועדפים לנתניהו, שפורסם באתר "מעריב", הטעה גם הוא את הקוראים.

יצוין, עם זאת, כי במהדורה המודפסת של ה"ג'רוזלם פוסט" הקפידו העורכים להבהיר כבר בכותרת כי הסקר מייצג את עמדות היהודים בלבד.